Leo Lust torkade tårarna och gav utbildningsminister Anna Ekström (S) en spontan kram efter namnbytet var klubbat. Skolministern Lina Axelsson Kihlblom (S) och Rasmus Westlund var också sprudlande glada. Foto: Lenita Jällhage
Till startsidan
Specialpedagogik Nu är namnbytet klubbat av riksdagen. Efter drygt fyra års kamp ersätts namnet särskola av anpassad grundskola. Leo Lust och Rasmus Westlund kramade spontant om utbildningsminister Anna Ekström (S) efter beslutet.
LÄS ÄVEN: Eleven Leo Lust hyllas av ministern
Ärendena klubbades på tisdagseftermiddagen igenom på löpande band i riksdagen medan Leo Lust, 19 år, och Rasmus Westlund, 21 år, väntade otåligt på åhörarläktare på att ”deras” punkt skulle tas upp till beslut. Vid sin sida hade de utbildningsminister Anna Ekström (S) och skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S).
När klubban till slut slog i bordet i riksdagen brast spänningen. Leo Lust torkade de spontana glädjetårarna och kramade om Anna Ekström.
Rasmus Westlund sken upp i ett stort leende:
Leo Lust torkade tårarna och gav utbildningsminister Anna Ekström (S) en spontan kram efter namnbytet var klubbat. Skolministern Lina Axelsson Kihlblom (S) och Rasmus Westlund var också sprudlande glada. Foto: Lenita Jällhage
– Det var verkligen dags nu. Jag har hunnit gå ut skolan men det är verkligen kul att kunna förändra för de som fortfarande går där. Många har precis som jag själv utsatts för mobbning. Jag har kunnat prata för mig men den här kampen har jag fört för de som inte har kunnat det, säger Rasmus Westlund som slutade på gymnasiet år 2020.
Leo Lust och Rasmus Westlund har båda på var sitt håll arbetat för ett namnbyte i mer än fyra år. Leo Lust har ett år kvar på handelsprogrammet innan han tar studenten. Han lämnade som 14-åring in ett medborgarförslag när han gick i Hebyskolan, strax utanför Uppsala. Han gick då själv både i särskolan och i vanliga skolan men var trött på att hans kompisar som gick på särskolan blev mobbade.
– Jag blev accepterad men hade polare som inte blev det. Själv vågade jag inte säga att jag gick i särskola utan brukade säga att jag gick med folk som behövde lite extra hjälp, berättade han.
Rasmus Westlund lämnade in ett förslag om namnändring till skolchefen i Mjölby där han bor. Under åren som gått har både Leo och Rasmus träffat politiker i riksdagen och lokalt i sina kommuner.
I slutet av februari förra året fick Leo Lust ett telefonsamtal från utbildningsminister Anna Ekström där hon berättade att det nu fanns ett skarpt förslag från utredaren Tommy Lagergren att byta namn på särskolan till anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola. Läraren intervjuade honom den dagen. Han sade då:
– Ska jag vara helt ärlig så trodde jag aldrig att det här skulle hända. Chansen att det skulle hända och att jag skulle få igenom det här förslaget var lika stor som att Bajen skulle vinna SM-guld i fotboll. Det fanns inte på kartan ens, sade Leo Lust, som själv är inbiten Djurgårdare.
Men nu är namnbytet ett faktum och börjar gälla den 2 juli 2023.
Namnbytet från särskola till anpassad grundskola firades med tårta efter beslutet i riksdagen.<br />Foto: Lenita Jällhage
– Ord spelar roll. Det är så många ungdomar som gått i särskola och som tyckt att namnet varit stigmatiserande. Det har funnits ett stort stöd från elever, lärare och föräldrar för det här namnbytet, konstaterade Anna Ekström innan hon bjöd in killarna att fira namnbytet med tårta.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.