
Robin Smith, vice ordförnade för Sveriges Lärare, och moderatorn Åsa Plesner.
Sveriges Lärares skolpoliska debatt samlade bland andra Niels Paarup-Petersen (C), Åsa Westlund (S) och Fredrik Malm (L).
Skolpolitik
Staten ska ta ökad kontroll över skolan.
Det var det återkommande svaret från paneldeltagarna under torsdagens skoldebatt i Stockholm.
– Lärare ska kunna vara lärare utan att bli sjuka, sa Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare.
Uppskattningsvis ett par hundra lärare och andra intresserade tog under torsdagskvällen plats i Kungsholmens gymnasiums aula i Stockholm för att lyssna på när politiker, forskare och andra experter diskuterade framtidens skola.
Andra följde diskussionen, som leddes av Åsa Plesner som är doktorand i redovisning vid Stockholms universitet och en del av tankesmedjan Balans, via Sveriges Lärare Stockholms livesändning på Facebook.
– Vi vill skapa en plats där forskningen, professionen och politiken kan mötas i ett samtal. Frågor om skolans kvalitet, trygghet och likvärdighet behöver stå i centrum inför valet 2026, förklarade Sveriges Lärare Stockholms båda ordföranden Britt-Marie Selin och David Gustafsson inför debatten.
Fem av riksdagens åtta partier hade paneldeltagare på plats. Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Josefin Malmqvist lämnade sent återbud på grund av sjukdom, medan Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna inte lyckades få tag på någon representant som hade tid eller intresse av att delta.
Sveriges Lärares samhällspolitiske chef Pontus Bäckström inledde med en beskrivning av hur det svenska skolväsendet mår.
– Skolans kompensatoriska uppdrag är idag svårare än vad det kanske har varit någonsin tidigare. Samtidigt är det en stor andel elever som inte får det stöd som deras lärare bedömer att de behöver, bland annat på grund av starkt slimmade skolorganisationer.
Robin Smith, vice ordförnade för Sveriges Lärare, och moderatorn Åsa Plesner.
Några av de hetaste skolfrågorna just nu gäller nationell reglering av lärares arbetsförutsättningar.
– Vi behöver gå från ett målstyrt till ett regelstyrt system. Det vill säga att på förhand styra mot de faktorer som reglerar framgång, inte konstaterar misslyckanden i efterhand, sa Robin Smith.
– Viktiga delar i detta är reglering av lärares undervisnings- och planeringstid samt klasstorlekarna.
Samtliga riksdagspartier svarar i Vi Lärares stora enkät – med vissa förbehåll – ja på frågan om de vill ha en nationell reglering av lärares undervisningstid och tid till för- och efterarbete av undervisningen.
Under torsdagens diskussion räckte samtliga partirepresentanter upp handen som svar på Åsa Plesners fråga om vilka som vill öka den statliga finansieringen av skolan.
– Mitt parti har gjort en resa och anser idag att staten behöver ta ett mycket större ansvar för skolan. Det gäller finansieringen, men även reglering av kvalitetsfaktorer, sa Åsa Westlund (S).
– Vi behöver dessutom får bort alla vinstintressen från skolan. Om vinstintressena blir kvar måste vi reglera allt ner till förbrukningen av toapapper.
Fredrik Malm (L), ordförande i riksdagens utbildningskott:
– Vi hanterar nu resultatet av negativa skolreformer från i huvudsak 1990-talet plus en ogenomtänkt digitaliseringsvåg. Huvudmannaskapet för svensk skola måste tillbaka till staten, vilket är en uppfattning som vi delar med Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.
– Det är idag stora skillnader mellan olika elevgrupper. Jag tror att många kommer att få en chock när det nya betygssystemet är på plats. Det kommer visa att skillnaderna är ännu större än vad vi idag tror att de är.
Sveriges Lärares stora skolpolitiska debatt samlade politiker, forskare och experter som diskuterade framtidens skola.
Centerpartiets utbildningspolitiske talesperson Niels Paarup-Petersen betonade återkommande att det på flera områden finns en stor samstämmighet bland riksdagspartierna i synen på skolan.
– Vi behöver hitta breda blocköverskridande överenskommelser som håller över tid.
Enligt bland annat Almega Utbildning skulle ett vinstutdelningsförbud leda till omfattande ledläggningar av friskolor.
Det är en beskrivning som skolforskaren Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet, inte tror är korrekt.
– Däremot skulle det förmodligen bli väldigt stora förändringar i ägarstrukturen, vilket inträffade när Chile stoppade möjligheterna till vinstuttag. Skolorna blev kvar, men fick nya ägare och driftformer.
Skolforskaren Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.
Jonas Vlachos menade i sitt inspel under kvällen att frågan om vinster ytterst handlar om vem som ska ha makten över skolan, politiken eller marknaden.
– Skolväsendet är ett kollektivt samhälleligt åtagande. Då måste man gemensamt se till att det finns rimliga skolor i rimlig närhet över allt i landet. Det är ett åtagande som marknaden aldrig kommer säkerställa. Marknaden vill etablera skolor där det är lönsamt och på ett så lönsamt sätt som möjligt. Det är så marknadskrafterna fungerar. Därför bör man se marknaden mer som ett komplement än som en övergripande styrmekanism.
– Skolan är dessutom inte bara ett samhälleligt åtagande utan också en kollektiv verksamhet, vilket innebär att den ständigt kommer i konflikt med enskilda intressen. Det är svårt att upprätta en balans mellan kollektiva och enskilda intressen när man har ett system som ger enskilda intressena väldigt stark ekonomisk makt. Syftet med en konkurrensutsättning med hjälp av skolpeng är dessutom att skärpa den konflikten, sa Jonas Vlachos.
Fredrik Malm (L), ordförande i riskdagens utbildningsutskott:
– De borgerliga partierna har vaknat för sent när det gäller friskolorna. Jag beklagar det. Men åtminstone Liberalerna har vänt.
LÄS MER:
Partienkät: Så ska skolan finansieras
Glädjebeskedet: Lärares tid regleras
Tvingades jobba på toa – välkomnar beskedet
Wiman: Manna från himmelriket – Bo-statyn ska resas
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.