Robin Smith, vice ordförnade för Sveriges Lärare, och moderatorn Åsa Plesner.
Till startsidan
Sveriges Lärares skolpoliska debatt samlade bland andra Niels Paarup-Petersen (C), Åsa Westlund (S) och Fredrik Malm (L).
Skolpolitik
Staten ska ta ökad kontroll över skolan.
Det var det återkommande svaret från paneldeltagarna under torsdagens skoldebatt i Stockholm.
– Lärare ska kunna vara lärare utan att bli sjuka, sa Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare.
Uppskattningsvis ett par hundra lärare och andra intresserade tog under torsdagskvällen plats i Kungsholmens gymnasiums aula i Stockholm för att lyssna på när politiker, forskare och andra experter diskuterade framtidens skola.
Andra följde diskussionen, som leddes av Åsa Plesner som är doktorand i redovisning vid Stockholms universitet och en del av tankesmedjan Balans, via Sveriges Lärare Stockholms livesändning på Facebook.
– Vi vill skapa en plats där forskningen, professionen och politiken kan mötas i ett samtal. Frågor om skolans kvalitet, trygghet och likvärdighet behöver stå i centrum inför valet 2026, förklarade Sveriges Lärare Stockholms båda ordföranden Britt-Marie Selin och David Gustafsson inför debatten.
Fem av riksdagens åtta partier hade paneldeltagare på plats. Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Josefin Malmqvist lämnade sent återbud på grund av sjukdom, medan Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna inte lyckades få tag på någon representant som hade tid eller intresse av att delta.
Sveriges Lärares samhällspolitiske chef Pontus Bäckström inledde med en beskrivning av hur det svenska skolväsendet mår.
– Skolans kompensatoriska uppdrag är idag svårare än vad det kanske har varit någonsin tidigare. Samtidigt är det en stor andel elever som inte får det stöd som deras lärare bedömer att de behöver, bland annat på grund av starkt slimmade skolorganisationer.
Robin Smith, vice ordförnade för Sveriges Lärare, och moderatorn Åsa Plesner.
Några av de hetaste skolfrågorna just nu gäller nationell reglering av lärares arbetsförutsättningar.
– Vi behöver gå från ett målstyrt till ett regelstyrt system. Det vill säga att på förhand styra mot de faktorer som reglerar framgång, inte konstaterar misslyckanden i efterhand, sa Robin Smith.
– Viktiga delar i detta är reglering av lärares undervisnings- och planeringstid samt klasstorlekarna.
Samtliga riksdagspartier svarar i Vi Lärares stora enkät – med vissa förbehåll – ja på frågan om de vill ha en nationell reglering av lärares undervisningstid och tid till för- och efterarbete av undervisningen.
Under torsdagens diskussion räckte samtliga partirepresentanter upp handen som svar på Åsa Plesners fråga om vilka som vill öka den statliga finansieringen av skolan.
– Mitt parti har gjort en resa och anser idag att staten behöver ta ett mycket större ansvar för skolan. Det gäller finansieringen, men även reglering av kvalitetsfaktorer, sa Åsa Westlund (S).
– Vi behöver dessutom får bort alla vinstintressen från skolan. Om vinstintressena blir kvar måste vi reglera allt ner till förbrukningen av toapapper.
Fredrik Malm (L), ordförande i riksdagens utbildningskott:
– Vi hanterar nu resultatet av negativa skolreformer från i huvudsak 1990-talet plus en ogenomtänkt digitaliseringsvåg. Huvudmannaskapet för svensk skola måste tillbaka till staten, vilket är en uppfattning som vi delar med Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.
– Det är idag stora skillnader mellan olika elevgrupper. Jag tror att många kommer att få en chock när det nya betygssystemet är på plats. Det kommer visa att skillnaderna är ännu större än vad vi idag tror att de är.
Sveriges Lärares stora skolpolitiska debatt samlade politiker, forskare och experter som diskuterade framtidens skola.
Centerpartiets utbildningspolitiske talesperson Niels Paarup-Petersen betonade återkommande att det på flera områden finns en stor samstämmighet bland riksdagspartierna i synen på skolan.
– Vi behöver hitta breda blocköverskridande överenskommelser som håller över tid.
Enligt bland annat Almega Utbildning skulle ett vinstutdelningsförbud leda till omfattande ledläggningar av friskolor.
Det är en beskrivning som skolforskaren Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet, inte tror är korrekt.
– Däremot skulle det förmodligen bli väldigt stora förändringar i ägarstrukturen, vilket inträffade när Chile stoppade möjligheterna till vinstuttag. Skolorna blev kvar, men fick nya ägare och driftformer.
Skolforskaren Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.
Jonas Vlachos menade i sitt inspel under kvällen att frågan om vinster ytterst handlar om vem som ska ha makten över skolan, politiken eller marknaden.
– Skolväsendet är ett kollektivt samhälleligt åtagande. Då måste man gemensamt se till att det finns rimliga skolor i rimlig närhet över allt i landet. Det är ett åtagande som marknaden aldrig kommer säkerställa. Marknaden vill etablera skolor där det är lönsamt och på ett så lönsamt sätt som möjligt. Det är så marknadskrafterna fungerar. Därför bör man se marknaden mer som ett komplement än som en övergripande styrmekanism.
– Skolan är dessutom inte bara ett samhälleligt åtagande utan också en kollektiv verksamhet, vilket innebär att den ständigt kommer i konflikt med enskilda intressen. Det är svårt att upprätta en balans mellan kollektiva och enskilda intressen när man har ett system som ger enskilda intressena väldigt stark ekonomisk makt. Syftet med en konkurrensutsättning med hjälp av skolpeng är dessutom att skärpa den konflikten, sa Jonas Vlachos.
Fredrik Malm (L), ordförande i riskdagens utbildningsutskott:
– De borgerliga partierna har vaknat för sent när det gäller friskolorna. Jag beklagar det. Men åtminstone Liberalerna har vänt.
LÄS MER:
Partienkät: Så ska skolan finansieras
Glädjebeskedet: Lärares tid regleras
Tvingades jobba på toa – välkomnar beskedet
Wiman: Manna från himmelriket – Bo-statyn ska resas
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall