100 goda råd ska hjälpa lärarna

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Goda råd som lyfter lektionerna tackar väl ingen lärare nej till.
Så dela med dig av dina bästa knep och få chansen att bli publicerad i Lärarförbundets bok ”100 goda råd”.

Tove Risberg, mellanstadielärare.

”Parläsning lämnar ingen ensam”

– Mitt råd är att skapa en konsekvent struktur i lektionerna så att eleverna alltid vet vad som väntar. Det kan man givetvis göra med hjälp av olika metoder, men mitt sätt för att försöka skapa delaktighet, trygghet och gemenskap är att låta eleverna arbeta i par när det läser texter, oavsett vilket ämne texten handlar om.

– Parläsning leder till att eleverna aldrig lämnas ensamma med en text. Först läser de högt för varandra. Sedan får de diskutera de begrepp och frågor som de har fått i uppgift att arbeta med. På så vis blir det väldigt tydligt om alla är med på tåget. När de jobbar enskilt kan det ju se ut som att de är engagerade även om de inte är det. Men måste du jobba med en lagkamrat så går inte det. Och om jag märker att det inte fungerar så rycker jag in och hjälper till.

– Det här är också bra för att förebygga talängslan. Vissa tycker att det är obehagligt att tala inför hela klassen, men om de får frågan: Vad tycker ni? Ja, då är de två om en tanke och då blir det mycket enklare.

– Jag har även sett att det här är ett fungerande koncept för de som har npf, dyslexi eller andra svårigheter. Alla får samma roll i klassrummet och alla blir lika viktiga. Ibland kan uppgiften bli för svår för dem med svårigheter men eftersom lagkamraten kan hjälpa till så får de ändå möjlighet hänga med i diskussionerna.

– Uppdelningen sker via lottning och eleverna byter platser varannan vecka, vilket leder till att eleverna får lära sig att samarbeta med olika typer av människor. Och det är en väldigt häftig bieffekt av det här arbetssättet.