Stipendier: De fick 100 000 kr för matematik i vardagen

Foto: Mathias Bergeld

Martina Svensson och Patrick Kuitems fick 100 000 kronor ur ett av Lärarstiftelsens stipendium.

Speciallärarna Martina Svensson och Patrick Kuitems fick 100 000 kronor ur Lärarstiftelsens stipendium Innovativt lärande 2024.
– Som pedagog är det väldigt roligt att få sitta ner och prata om de här sakerna, inte bara stressa på, säger Patrick Kuitems.

Martina Svensson och Patrick Kuitems har jobbat ett par decennier var som lärare.

Tillsammans undervisar de elever inom Komvux som anpassad utbildning. Martina Svensson är speciallärare i matematik och Patrick Kuitems är speciallärare med grundexamen i svenska och SO.

De möttes i sin frustration över läromedel, samtidigt som de skulle ta sig an de nya kursplanerna i GY25.

– Vi hade några böcker, men vi fick inte matematiken att bli tillräckligt intressant och motiverande, säger Martina Svensson.

Hon kläckte idén om att söka stipendium för att hinna prata om och fördjupa sig i frågorna kring sin undervisning.

Och Patrick Kuitems hängde på.

– Som pedagog är det väldigt roligt att få sitta ner och prata om de här sakerna, inte bara stressa på. Jag tror de flesta lärare har saker de vill göra, men det finns inte tid, säger Patrick Kuitems.

Hundratusentals kronor till innovativt lärande

Varje år delar Lärarstiftelsen ut medel inom Innovativt lärande till flera projekt med två eller fler lärarkollegor som vill utveckla sin undervisning. 2024 delade stiftelsen ut 400 000 kronor.

Martina Svensson och Patrick Kuitems arbete har resulterat i ett material med vardagsanknutna och praktiska matematikuppgifter, och en översikt där det är tydligt hur de korrelerar med den nya kursplanen. Det kan handla om hur man använder lokaltrafikens app, eller överslagsräknar hur mycket varorna kostar i matbutiken.

Materialet finns samlat i en fysisk pärm, men ligger också på Lärvuxpedagogernas webb.

– Vi vill gärna dela med oss, säger Martina Svensson.

Eleverna får ”vad de verkligen behöver”

Pengarna från stipendiet användes till att täcka vikariekostnader och för henne och Patrick Kuitems att gå ner i arbetstid.

– Vår rektor är väldigt flexibel och tyckte att det var en jättebra idé. Det går att lösa med vikarier om man planerar, säger Patrick Kuitems.

Projekten inom Innovativt lärande ska grunda sig i vetenskap och beprövad erfarenhet.

– Vi har ju båda studerat vidare till speciallärare, och man fick ta in forskning att hänga upp ansökan på. Om man inte är så van att läsa forskning så finns det många enklare skrifter att hitta i NCM:s tidskrift Nämnaren, eller i Sveriges Lärares ämneslärartidningar. Man kan också hitta bra tips i Facebook-grupper, säger Martina Svensson.

För henne har undervisningen blivit roligare.

– Det känns mer på riktigt och jag upplever att vi ger eleverna mer av vad de verkligen behöver, inte bara att sitta och räkna i en bok. Och eftersom vi följer kursplanerna, så gör vi ju rätt. Eller dubbelrätt, säger Martina Svensson.

LÄS ÄVEN:

Stipendier: Här finns miljoner att söka som lärare

De startade ett läsinitiativ – tack vare stipendiet