
Stöttning i korridorerna är en stor del av arbetet, men Peter Vig håller även lektioner. Foto: André de Loisted
Reportage Efter ett långt yrkesliv som lärare är Peter Vig tillbaka på deltid i skolans värld i Malmö, en stad judar flyr ifrån och där rädslan gror. Hans uppdrag: att motverka antisemitism.
I korridorerna på Borgarskolan, Malmös största gymnasium med 1270 elever, går Peter Vig omkring. Han hälsar och småpratar spontant med de som passerar. Snart är det dags för lunch. Den äter han i matsalen, tillsammans med elever. Ber ingen honom att sitta med vid ett bord, går han själv fram till slumpvis utvalda och bjuder in sig.
Det handlar om tålamod. Att finnas där.
– Samtalen kan handla om allt möjligt. I går satt jag med tre killar från årskurs tre som pratade om framtidsdrömmar. Ofta kommer vi in på min bakgrund. Jag berättar att jag är jude och visar min kippa som jag alltid bär med mig.
Foto: André de Loisted
Det brukar leda till nyfikenhet att få veta mer. Peter Vig berättar om sin familjs historia, att de flesta mördades under Förintelsen. Om flykten från 1950-talets Ungern via Österrike och till slut till en fristad i Sverige. Men också om sviterna. Hans pappa led så svårt efter att hans första familj, hustru och två små pojkar, hade gasats ihjäl i Auschwitz, att han vid 47 års ålder tvingades bli sjukpensionär.
– Det väcker ofta många, djupa samtal, säger Peter Vig.
Och det är just det han vill åt. Eventuella fördomar bekämpas bäst med möten människor emellan och mer kunskap, menar han.
Vi zoomar ut lite. Malmös judiska församling har på 20 år minskat från ungefär 1 000 vuxna medlemmar till 380. Rädslan är påtaglig bland många inom gruppen. Polis tvingas ha säkerhetsbevakning vid alltifrån begravningar och firande av högtider till när judiska förskolans barn ska på utflykt. Mellan åren 2016 och 2018 ökade antalet antisemitiska hatbrott med 53 procent, enligt Brottsförebyggande rådet. Skåne är en av regionerna där ökningen är störst.
– Jag har många bekanta som har lämnat Malmö, de ser ingen framtid här. Flera bor numera i Stockholm men en del har också emigrerat till Israel, säger Peter Vig.
Stöttning i korridorerna är en stor del av arbetet, men Peter Vig håller även lektioner. Foto: André de Loisted
Själv är han 66 år och har många år som mellanstadielärare bakom sig. Han har alltid varit öppen med vem han är inför kollegor, elever och föräldrar. Ibland har det straffat sig. Peter Vig har många egna erfarenheter av både kränkningar och hot.
– Det är inte alltid som chefer har stöttat mig, ofta har mina upplevelser nonchalerats. Jag har känt mig ensam, säger Peter Vig.
Han är noga med att poängtera att antisemitismen är komplex och kommer från flera olika håll: Det har alltid funnits etniska svenskar med extrema antisemitiska åsikter och han har också mött det inom vänstern, där en stark kritik mot staten Israel kan bli ett generellt förakt mot judar.
– Och så bland människor med ursprung i Mellanöstern. Flera av dem kommer, eller har föräldrar, från länder där skolor och den allmänna propagandan lär ut att judar står för ondska.
Mellan åren 2016 och 2018 ökade antalet antisemitiska hatbrott med 53 procent, enligt Brottsförebyggande rådet.
Peter Vig mötte många med denna bakgrund under sina 23 år i Nydalaskolan, en F-6-skola i ett av Malmös socioekonomiskt utsatta områden.
– Men jag har också fått väldigt mycket kärlek. Många har ändrat åsikt efter att vi har fått kontakt. De har vittnat om hur de aldrig förr har pratat med en jude.
Denna insikt, om det mellanmänskliga mötets betydelse, fick Peter Vig att få idén om att bli en ”vandrande jude”. Han tog upp det med rektorn Martin Roth när de möttes i ett helt annat sammanhang tidigt i höstas. P4 Malmö hade då nyligen sänt en uppmärksammad serie om unga judar i staden och den berörde Martin Roth mycket.
– Jag kände till problemen, men inte att det var så här illa. Jag vill göra vad jag kan i min roll som skolledare, säger Martin Roth och tillägger att Borgarskolan inte har mer problem med antisemitism än någon annan skola, men som Malmös största kan man nå många.
Martin Roth är rektor på Malmö Borgarskola och är Peter Vigs chef. Foto: André de Loisted
Peter Vig är nu formellt anställd som lärarassistent. Förutom att finnas i korridorerna innebär uppdraget även att han stöttar i undervisningen, inne i klassrummen, med sin historia. I tjänsten på 25 procent har han sedan september i fjol hunnit ha lektionspass för 450 elever, en del flera gånger.
– Visst finns det vissa som undviker mig, som inte vill prata. Det här handlar om tålamod. Att finnas där, inte gömma sig och ta samtalen, säger Peter Vig.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”