Stöttning i korridorerna är en stor del av arbetet, men Peter Vig håller även lektioner. Foto: André de Loisted
Till startsidan
Reportage Efter ett långt yrkesliv som lärare är Peter Vig tillbaka på deltid i skolans värld i Malmö, en stad judar flyr ifrån och där rädslan gror. Hans uppdrag: att motverka antisemitism.
I korridorerna på Borgarskolan, Malmös största gymnasium med 1270 elever, går Peter Vig omkring. Han hälsar och småpratar spontant med de som passerar. Snart är det dags för lunch. Den äter han i matsalen, tillsammans med elever. Ber ingen honom att sitta med vid ett bord, går han själv fram till slumpvis utvalda och bjuder in sig.
Det handlar om tålamod. Att finnas där.
– Samtalen kan handla om allt möjligt. I går satt jag med tre killar från årskurs tre som pratade om framtidsdrömmar. Ofta kommer vi in på min bakgrund. Jag berättar att jag är jude och visar min kippa som jag alltid bär med mig.
Foto: André de Loisted
Det brukar leda till nyfikenhet att få veta mer. Peter Vig berättar om sin familjs historia, att de flesta mördades under Förintelsen. Om flykten från 1950-talets Ungern via Österrike och till slut till en fristad i Sverige. Men också om sviterna. Hans pappa led så svårt efter att hans första familj, hustru och två små pojkar, hade gasats ihjäl i Auschwitz, att han vid 47 års ålder tvingades bli sjukpensionär.
– Det väcker ofta många, djupa samtal, säger Peter Vig.
Och det är just det han vill åt. Eventuella fördomar bekämpas bäst med möten människor emellan och mer kunskap, menar han.
Vi zoomar ut lite. Malmös judiska församling har på 20 år minskat från ungefär 1 000 vuxna medlemmar till 380. Rädslan är påtaglig bland många inom gruppen. Polis tvingas ha säkerhetsbevakning vid alltifrån begravningar och firande av högtider till när judiska förskolans barn ska på utflykt. Mellan åren 2016 och 2018 ökade antalet antisemitiska hatbrott med 53 procent, enligt Brottsförebyggande rådet. Skåne är en av regionerna där ökningen är störst.
– Jag har många bekanta som har lämnat Malmö, de ser ingen framtid här. Flera bor numera i Stockholm men en del har också emigrerat till Israel, säger Peter Vig.
Stöttning i korridorerna är en stor del av arbetet, men Peter Vig håller även lektioner. Foto: André de Loisted
Själv är han 66 år och har många år som mellanstadielärare bakom sig. Han har alltid varit öppen med vem han är inför kollegor, elever och föräldrar. Ibland har det straffat sig. Peter Vig har många egna erfarenheter av både kränkningar och hot.
– Det är inte alltid som chefer har stöttat mig, ofta har mina upplevelser nonchalerats. Jag har känt mig ensam, säger Peter Vig.
Han är noga med att poängtera att antisemitismen är komplex och kommer från flera olika håll: Det har alltid funnits etniska svenskar med extrema antisemitiska åsikter och han har också mött det inom vänstern, där en stark kritik mot staten Israel kan bli ett generellt förakt mot judar.
– Och så bland människor med ursprung i Mellanöstern. Flera av dem kommer, eller har föräldrar, från länder där skolor och den allmänna propagandan lär ut att judar står för ondska.
Mellan åren 2016 och 2018 ökade antalet antisemitiska hatbrott med 53 procent, enligt Brottsförebyggande rådet.
Peter Vig mötte många med denna bakgrund under sina 23 år i Nydalaskolan, en F-6-skola i ett av Malmös socioekonomiskt utsatta områden.
– Men jag har också fått väldigt mycket kärlek. Många har ändrat åsikt efter att vi har fått kontakt. De har vittnat om hur de aldrig förr har pratat med en jude.
Denna insikt, om det mellanmänskliga mötets betydelse, fick Peter Vig att få idén om att bli en ”vandrande jude”. Han tog upp det med rektorn Martin Roth när de möttes i ett helt annat sammanhang tidigt i höstas. P4 Malmö hade då nyligen sänt en uppmärksammad serie om unga judar i staden och den berörde Martin Roth mycket.
– Jag kände till problemen, men inte att det var så här illa. Jag vill göra vad jag kan i min roll som skolledare, säger Martin Roth och tillägger att Borgarskolan inte har mer problem med antisemitism än någon annan skola, men som Malmös största kan man nå många.
Martin Roth är rektor på Malmö Borgarskola och är Peter Vigs chef. Foto: André de Loisted
Peter Vig är nu formellt anställd som lärarassistent. Förutom att finnas i korridorerna innebär uppdraget även att han stöttar i undervisningen, inne i klassrummen, med sin historia. I tjänsten på 25 procent har han sedan september i fjol hunnit ha lektionspass för 450 elever, en del flera gånger.
– Visst finns det vissa som undviker mig, som inte vill prata. Det här handlar om tålamod. Att finnas där, inte gömma sig och ta samtalen, säger Peter Vig.
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.