
Krönikören Maria Wimans egna skor.
Maria wiman
Jag tittar ut över mina underbara elever som drösat in i klassrummet och väntar på genomgång. Vi har gänget i märkeskläder, tröttisarna som i blindo tar det första de får tag på i garderoben, emo-tjejerna med färgade frisyrer, hon som rakade av sig håret på skoltoan på rasten, han som lever sitt liv för skateboarden och så jag själv – läraren i kjol och Converse-skor. Jag har elever vars hela uppenbarelse är en levande neonskylt över deras identitet. Jag ser t-shirts med budskap, hårfärger som ilsket basunerar var man står eller stora tröjor som vänligt döljer vad man inte vill visa. Jag ser elever med npf-diagnoser där minsta söm skaver och där mysbyxan är enda sättet att ta sig igenom skoldagen. Och jag minns min egen skolgång. Hur jag testade gränser och bar kläder som fick mormor att slita sitt hår. Det formade mig som person, att våga bryta normer, att tänka tankar synligt genom kläderna jag bar.
Krönikören Maria Wimans egna skor.
Det blev mer eller mindre ramaskri när Jensens grundskola i Göteborg gick ut med att på deras skola skulle mjukisbyxor och midjeväskor förbjudas. Dessa kläder skulle enligt samma skola vara ett tecken på machokultur och utanförskap som skolan inte ställde upp på. Jag kan inte låta bli att tänka: Är det verkligen så enkelt att det sitter i kläderna? Varför har i så fall ingen Leif GW knäckt det tidigare? Då blir det ju busenkelt att komma till bukt med både kriminalitet och hopplöshetskänslor i förorterna?
Vi behöver inte skruva tankarna alltför mycket för att se att Jensens klädkod är ett illa dolt försök att handplocka de elever man helst vill ha på sin skola
Men det är väl inte alltför långsökt att tänka att intentionen genom denna nypåkomna dresscode inte alls är att lösa kriminalitetens gåta? Snarare är det väl så att man på ett snillrikt sätt vill sortera ut ett visst klientel, att man diskret vill poängtera vilka som är välkomna på den fina skolan inne i stan och vilka som icke gör sig besvär. Det är en diskussion som förtjänar all uppmärksamhet och en elevsyn som vi behöver avhandla högljutt.
Men låt oss i detta format göra det enkelt för oss. Låt oss för nu bortse från sådana där saker som barnkonventionen, yttrandefriheten, elevdemokratin, inkluderingen, strävan efter en skola för alla fall och andra hyfsat viktiga grundbultar i svensk skola. Är det verkligen skolans uppgift att gå in och rota i elevernas garderober? Är det jag som undervisande lärare som ska stå och domdera vilka kläder jag finner acceptabla? Bredrandiga manchesterbyxor går bra men nåde dig om du kommer i trippelrandiga Adidas-byxor. Gucciväska går utmärkt men – vad du än gör – våga inte hänga den runt midjan. Och vem avgör egentligen vilka kläder som anses propra? Kommer jag själv undan i min korta kjol och armtatuering?
Jag missar mål lite här och jag är medveten om att jag just nu på sandlådenivå diskuterar ett problem som är mycket stort. Vi behöver inte skruva tankarna alltför mycket för att se att Jensens klädkod är ett illa dolt försök att handplocka de elever man helst vill ha på sin skola. Men hela företeelsen är så absurd att jag måste ta avstampet där jag står i mitt eget klassrum. Och där i samvaron med mina krokiga, brokiga, bångstyriga, tonåringar har vi inställningen att olika är bra, att man är fin som man är och att våga vara sig själv är det bästa som finns. Alldeles oavsett om man har hål på knäna eller kostymbyxa med tillhörande kavaj.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.