
Krönikören Maria Wimans egna skor.
Maria wiman
Jag tittar ut över mina underbara elever som drösat in i klassrummet och väntar på genomgång. Vi har gänget i märkeskläder, tröttisarna som i blindo tar det första de får tag på i garderoben, emo-tjejerna med färgade frisyrer, hon som rakade av sig håret på skoltoan på rasten, han som lever sitt liv för skateboarden och så jag själv – läraren i kjol och Converse-skor. Jag har elever vars hela uppenbarelse är en levande neonskylt över deras identitet. Jag ser t-shirts med budskap, hårfärger som ilsket basunerar var man står eller stora tröjor som vänligt döljer vad man inte vill visa. Jag ser elever med npf-diagnoser där minsta söm skaver och där mysbyxan är enda sättet att ta sig igenom skoldagen. Och jag minns min egen skolgång. Hur jag testade gränser och bar kläder som fick mormor att slita sitt hår. Det formade mig som person, att våga bryta normer, att tänka tankar synligt genom kläderna jag bar.
Krönikören Maria Wimans egna skor.
Det blev mer eller mindre ramaskri när Jensens grundskola i Göteborg gick ut med att på deras skola skulle mjukisbyxor och midjeväskor förbjudas. Dessa kläder skulle enligt samma skola vara ett tecken på machokultur och utanförskap som skolan inte ställde upp på. Jag kan inte låta bli att tänka: Är det verkligen så enkelt att det sitter i kläderna? Varför har i så fall ingen Leif GW knäckt det tidigare? Då blir det ju busenkelt att komma till bukt med både kriminalitet och hopplöshetskänslor i förorterna?
Vi behöver inte skruva tankarna alltför mycket för att se att Jensens klädkod är ett illa dolt försök att handplocka de elever man helst vill ha på sin skola
Men det är väl inte alltför långsökt att tänka att intentionen genom denna nypåkomna dresscode inte alls är att lösa kriminalitetens gåta? Snarare är det väl så att man på ett snillrikt sätt vill sortera ut ett visst klientel, att man diskret vill poängtera vilka som är välkomna på den fina skolan inne i stan och vilka som icke gör sig besvär. Det är en diskussion som förtjänar all uppmärksamhet och en elevsyn som vi behöver avhandla högljutt.
Men låt oss i detta format göra det enkelt för oss. Låt oss för nu bortse från sådana där saker som barnkonventionen, yttrandefriheten, elevdemokratin, inkluderingen, strävan efter en skola för alla fall och andra hyfsat viktiga grundbultar i svensk skola. Är det verkligen skolans uppgift att gå in och rota i elevernas garderober? Är det jag som undervisande lärare som ska stå och domdera vilka kläder jag finner acceptabla? Bredrandiga manchesterbyxor går bra men nåde dig om du kommer i trippelrandiga Adidas-byxor. Gucciväska går utmärkt men – vad du än gör – våga inte hänga den runt midjan. Och vem avgör egentligen vilka kläder som anses propra? Kommer jag själv undan i min korta kjol och armtatuering?
Jag missar mål lite här och jag är medveten om att jag just nu på sandlådenivå diskuterar ett problem som är mycket stort. Vi behöver inte skruva tankarna alltför mycket för att se att Jensens klädkod är ett illa dolt försök att handplocka de elever man helst vill ha på sin skola. Men hela företeelsen är så absurd att jag måste ta avstampet där jag står i mitt eget klassrum. Och där i samvaron med mina krokiga, brokiga, bångstyriga, tonåringar har vi inställningen att olika är bra, att man är fin som man är och att våga vara sig själv är det bästa som finns. Alldeles oavsett om man har hål på knäna eller kostymbyxa med tillhörande kavaj.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.