Han är lärare i kritiserade lovskolan

Youssef Dhraief undervisar i matematik – även på sommaren.
Lovskola
Han är en av dem som tillbringar en del av sommaren i skolan.
– Jag blir lätt rastlös, säger matteläraren Youssef Dhraief.
Rektor Linnea Lindquist tycker lovskolan ska in redan på lågstadiet.
– I åttan och nian blir det bara en pervers jakt på E, säger Linnea Lindquist, biträdande rektor på Husbygårdsskolan i Stockholm.
Eleverna har tagit sommarlov och kollegorna semester. Men Youssef Dhraief är kvar i sitt vanliga klassrum en vecka till.
Han är högstadielärare i matematik och NO på Vällingbyskolan i Stockholm, och undervisar i lovskolan för tredje gången.
Hit kommer elever som har en rimlig chans att få godkänt i nians matematik, eller som behöver komma i kapp efter sjuan eller åttan.
Eleverna går mellan 9 och 14, totalt två veckor. En kollega tar ena veckan, Youssef Dhraief den andra.
”Halv termins undervisning”
– Du har ett fåtal elever och kan lära ut mycket på den tiden. Tio hela dagar matematik motsvarar tio skolveckor. Det är en halv termins undervisning, säger han.
Huvudmännen är tvungna att erbjuda lovskola till elever i årskurs 8 och 9, när de riskerar att inte nå behörighet till ett yrkesprogram på gymnasiet.
Insatsen är kritiserad:
- Den kommer för sent.
- Den hjälper inte, annat än på pappret.

Linnea Lindquist.
– I åttan och nian blir det en pervers jakt på E, man ska rädda sitt betyg. Jag hade hellre sett lovskola fem-sex veckor hela grundskolan, för elever som behöver, säger Linnea Lindquist, biträdande rektor i Husbygårdsskolan.
Hon har ordnat lovskola på lågstadiet sedan 2018, först i Göteborg och nu i Järva i Stockholm – huvudmän kan ansöka om statsbidrag även för frivillig lovskola i andra årskurser än på högstadiet.
Rekryterar studenter
Linnea Lindquist har rekryterat lärarstudenter till sommarens undervisning.
Dels vill hon inte lägga mer jobb på de ordinarie, dels får de blivande lärarna praktik.
– Vi ska inte ha obligatorisk lovskola som det är nu, där läraren måste vara behörig. Eleverna betygssätts löpnade under året, men på sommaren kan man mängdträna, fördjupa sig och befästa delar av matematiken, så man kan följa med nästa läsår, säger hon.
Upplägget är två lärarstudenter i varje klass, på 12–15 elever.
De gör en screening av eleverna vid start, och sedan jobbar de på att fylla luckorna.
– Eleverna går fem eller sex veckor i skolan, så det mesta är kvar när de börjar terminen igen, säger Linnea Lindquist.
”Halkat efter”
Youssef Dhraief säger att eleverna som har de största luckorna sällan dyker upp på lovskolan.
– Man behöver satsa mycket tidigare på elever som halkat efter, på högstadiet är det för sent för en del, säger han.
Han förstår kritiken mot att elever som gått hela grundskolan kan gå några dagar och plötsligt få sitt välbehövda E.
– Är det väldigt stora brister över lag finns det kanske inte anledning att gå i sommarskola, särskilt för dem som ska börja gymnasiet. Sedan är det elever som är nära E på nationella proven, sådana kan lovskolan fungera för, säger han.
”Behöver ledigheten”
Ofta är det taluppfattningen han börjar med. Klassen är max tio elever, och han jobbar en-till-en.
Han säger att han lätt blir rastlös, och att det är därför sommarskola passar honom.
– Vår skola erbjuder lovskola även på andra lov, men där behöver jag ledigheten. I slutändan gynnar det eleverna, det handlar om gymnasiebehörighet, säger Youseff Dhraief.
LÄS ÄVEN:
Utökad lovskola döms ut av varannan lärare
Lärarnas önskelista – i stället för lovskola