De fick Stora läspriset – och 150 000 kronor

Lärarna Hanna Davidsson och Ellinor Lundström vid Mimers gymnasium i Kungälv fick Stora läspriset i kategorin unga och vuxna, 16–25 år.

De två lärarna lyckades få eleverna på yrkesprogrammen i gymnasiet att läsa skönlitteratur.
Med böcker om relationer, samtycke och intimitet.
Bedriften gav dem utmärkelsen Stora Läspriset.

Stora läspriset är ett stipendium från Lärarstiftelsen och föreningen Sällskapet för folkundervisningens befrämjande, SFUB.

Prissumman på 150 000 kronor som går till de lärare som lyckats skapa läsengagemang hos barn och unga. I år går priset till tre lärargrupper i olika ålderskategorier. Priset för unga och vuxna, 16-25 år, gick till lärarna Hanna Davidsson och Ellinor Lundström vid Mimers gymnasium i Kungälv som lyckats få elever på yrkesprogram att börja läsa skönlitteratur.

– Vi började med eleverna på byggprogrammet för några år sedan. Väldigt många av dem hade aldrig läst en hel bok, säger Hanna Davidsson, lärare i svenska och religion.

Varje bygglektion startas med 20 minuters obligatorisk skönlitterär läsning och diskussioner om det man läst. Det innebär fem pass i veckan.

– Genom att göra det till en rutin så accepterades det. Den första boken alla får läsa är ”Inte som du”, den utmanar normer och innehåller sådant som elever i den åldern ofta är intresserade av, sex och relationer. En tacksam bladvändare.

Frågar efter liknande böcker

Yrkeslärarna gillade idén och konceptet spred sig till eleverna på fordonsprogrammet.

– Även lärarna läser böckerna. Och på naturvetenskapslektionerna används den som en del i sex- och samlevnad.

Vad säger eleverna?

– De brukar säga att den ”Inte var så dålig”. Det kan vara känsligt att säga att man tycker om något i den åldern men det händer ändå ofta att elever frågar efter liknande böcker när vi är klara. Nu läser vi 3–4 böcker per läsår och har byggt upp ett eget litet bibliotek. En del av prispengarna kommer att gå till att utöka det.

Läsandet har fått effekt.

– Vi ser att eleverna använder exempel från böckerna när de ska skriva argumenterande texter.

Lärarna som fick Stora läspriset 2025

  • Det Stora läspriset för unga och vuxna 16–25 år

... gick till lärarna Hanna Davidsson och Ellinor Lundström vid Mimers Hus gymnasium i Kungälv för deras nu pågående arbete med läsfrämjande insatser på yrkesprogrammen. 

Motiveringen löd: Priset tilldelas för ett arbete som lett till att skönlitteratur blivit en naturlig del i både teoretiska ämnen och yrkesämnen på bygg- och anläggningsprogrammet samt fordonsprogrammet. Ett medvetet litteraturval kombinerat med lästid varje dag, där lärare i alla ämnen också blir läsande förebilder, har skapat förutsättningar för elevers reflekterande samtal om normer, relationer och framtida yrkesliv. Den skönlitterära läsningen har blivit en del av vardagen och en gemensam erfarenhet för elever i olika årskurser. Arbetet är hållbart, möjligt att sprida och kan inspirera lärare på många skolor. 

  • Det Stora läspriset för förskolan

...gick till förskollärarna Marina Lindgren, Marie Lundgren och barnskötaren Laura Krasniqi vid Enebackens förskola i Höörs kommun, för deras nu pågående arbete med läsfrämjande insatser inom förskolan.   

Motiveringen löd: Priset tilldelas för en läsfrämjande verksamhet som börjar med de allra yngsta barnen i förskolan, ettåringarna, och fortsätter sedan upp genom åren. Barnen deltar i daglig läsning av böcker där de får bli en del av berättelserna. Deras engagemang och intressen styr verksamheten vilket bland annat leder till att de kontinuerligt i ämnesövergripande val av innehåll i både skönlitteratur och faktaböcker får uppleva, samtala om och minnas böckerna med alla sina sinnen genom en mängd olika uttrycksformer. Barnen får leva böckerna. 

  • Det Stora läspriset för grundskolan 6–15 år

... gick till försteläraren Anne-Maj Böös och barn- och ungdomsbibliotekarien Anna Nilsson vid Pilängsskolan i Landskrona, för deras nu pågående arbete med läsfrämjande insatser på skolloven.  

Motiveringen löd: Mot bakgrund av en bred och djup kunskap om fridtidsläsningens betydelse för elevers läsförmåga, bedriver pristagarna engagerande läsaktiviteter på alla skollov i ett område där eleverna har olika språkliga och kulturella bakgrunder. Eleverna får uppleva dramatiserade iscensättningar av böcker som högläses, samtala om innehållet och sedan själva läsa böcker. De äldre eleverna har efterfrågat mer fritidsläsning och bokcirklar har startats. En bred repertoar av skönlitteratur, poesi och faktaböcker möter dem alla. Verksamheterna utgör på alla sätt en mycket viktig förstärkning av läsandet i skolan. 

LÄS MER:

Forskaren och läraren – så utvecklar de undervisningen

Friberg: Det sitter hårt inne för elever att erkänna hur lite de läser

Expertrådets krav: Daglig läsning i hela skolsystemet

Så vill Jonna Bruce få fler delaktiga i barns läsning