Beskedet: Så blir nya lärarutbildningarna

En tredelad bild av Emma Arvidsson, Lotta Edholm och Anna Olskog
Foto: Sven Jansson/ Johanna Säll

Emma Arvidsson, Sveriges Lärarstudenter, och Anna Olskog, Sveriges Lärare saknar svar om finansiering från Lotta Edholm.

Lärarutbildningarna behöver bli bättre, enligt regeringen, som nu gått ut med sin plan för hur det ska gå till.
Men det finns frågetecken – bland annat kring finansieringen.
– Om inte en god och långsiktig finansiering av lärarutbildningen säkerställs kommer de bra förändringarna inte kunna få genomslag, säger Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare.

Regeringen har presenterat de nya lärarutbildningarna.

  • Antagningskraven ska höjas. Bland annat kommer grund- och ämneslärarutbildningen kräva minst C i svenska, och utbildningen till lärare i förskola ett D.
  • Fler lärarledda timmar. Med högre antagningskrav blir det färre antagna studenter – och utbildarna får pengar över. Regeringen hoppas att det leder till fler lärarledda timmar.
  • Mer ämnes- och ämnesdidaktiska studier.
  • Mer kognitionsvetenskap.

Regeringen skjuter också till 7 miljoner kronor för att det ska finnas utbildningar i hela landet. Pengarna går till att utveckla lärosätenas samarbete med kommunala lärcentrum.

4 miljoner kronor går till att vidareutbilda lärare på lärarutbildningarna i kognitionsvetenskap.

– Lärare är ett av de viktigaste yrkena som finns och vi måste ge dem bättre förutsättningar att göra sitt jobb. Därför genomför vi nu en omfattande reform av lärarutbildningen där kraven på både kvaliteten och på studenterna höjs, säger gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm 

Pengarna ”ett orosmoln”

Men facket har frågor om finansieringen, som Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, kallar ”ett orosmoln”.

– Regeringen lämnar inga tydliga besked nu mer än att ersättningsbeloppen ska höjas, vilket i och för sig är positivt. De exakta nivåerna framgår inte av pressmeddelandet. Om inte en god och långsiktig finansiering av lärarutbildningen säkerställs kommer de bra förändringarna inte kunna få genomslag. Studenterna behöver inte minst mer lärarledd undervisningstid så att kvaliteten i utbildningen kan öka, säger hon.

Däremot ser Anna Olskog fram mot ett ökat fokus på ämnesstudier och ämnesdidaktik.

– Sveriges Lärare välkomnar att regeringen nu förverkligar flera av lärarutbildningsutredningens förslag. Det gäller inte minst att utrymmet för ämneskunskaper och ämnesdidaktiska studier nu ska öka, det har varit efterfrågat av inte minst oss, säger Anna Olskog. 

Beskeden som saknas

Det saknas ännu besked om exakt vad förändringarna består i, eller vad fokus på kognitionsvetenskap innebär.

– Vi får nu avvakta och se hur man exakt valt att reglera till exempel mer kognitionsvetenskap och förändrat innehåll i den utbildningsvetenskapliga kärnan Det finns en risk att man nu undergräver delar av lärarutbildningens uppdrag att bygga en professionsidentitet, säger Anna Olskog.

Sveriges Lärarstudenter längtar också efter tydligare besked – och är besvikna över vad ordföranden Emma Arvidsson kallar ”politisk ryckighet”.

”Vallöften och tillfälliga satsningar”

– Lärarutbildningarna kan inte fortsätta styras av vallöften och tillfälliga satsningar. Det är en av landets viktigaste utbildningar, men politiken vågar inte ta ett samlat grepp.  Vi behöver långsiktighet både i finansieringen och i utbildningarnas innehåll, säger hon.

Sveriges Lärarstudenter fortsätter att tillsammans med Sveriges Lärare att kräva ett nationellt råd för lärarutbildningarna.

Nationellt råd

– Ett råd som samlar politiken, lärosätena och professionen och som kan ta ansvar bortom mandatperioderna, säger Emma Arvidsson.

Även lärarstudenterna vill se tydliga besked om innehållet i utbildningarna.

LÄS ÄVEN:

”Ny lärarutbildning faller – utan mer pengar”

My klarade inte att gå till skolan – nu blir hon lärare

De tar över styret för lärarstudenterna

Så många lärarstudenter kan stoppas – i egna ämnet