Peter Honeth lämnar över utredningen till Johan Perhson och Lotta Edholm.
Till startsidan
Peter Honeths utredning för utveckling av lärarutbildningarna föreslår krav på C-betyg i svenska, precis som Vi Lärare tidigare avslöjat.
Lärarutbildning
Krav på minst C i svenska för den som vill bli lärare i framtiden.
Det föreslår en utredning som presenterades för regeringen idag.
– Man kan inte fungera bra som lärare utan att kunna språket, säger utredaren Peter Honeth.
Skärpta antagningskrav för lärarutbildningarna kommer enligt utredningen att innebära minskade avhopp från utbildningen och förhöjd status för läraryrket.
– Det är vår uppfattning att lärarutbildningen är för mycket av ett sistahandsval, för det är lätt att komma in. Men det ska inte vara ett sistahandsval, det ska vara ett förstahandsval, säger Peter Honeth.
Sveriges Lärare anser att mycket av det som presenterades idag ligger i linje med flera av de krav som förbundet drivit.
– Den här förändringen som utredningen föreslår är en viktig pusselbit. Det är mycket som måste genomföras för att lärares villkor och förutsättningar ska kunna förbättras och vårt yrke bli attraktivt, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Sveriges Lärare välkomnar inriktningen på lärarutbildningsutredningens förslag.
– Förslagen är i hög grad i linje med vad förbundet efterfrågat. Det gäller bland annat förslagen om höjda behörighetskrav för att komma in på lärar- och - och förskollärarutbildningarna, säger Anna Olskog.
Utredningen föreslår att det ställs krav på minst C i svenska från gymnasiet för att komma in på grund- och ämneslärarutbildningarna.
För förskollärarutbildningen föreslås minst D i svenska.
– Vi hade gärna sett ett krav på C även där men utredaren för fram bra argument så vi accepterar det, säger Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter.
C i svenska kommer att slå hårt mot antalet nybörjarstudenter. För vissa lärosäten når 70 procent av studenterna inte C i svenska idag, som Vi Lärare kunde avslöja tidigare. För att kompensera det förväntade tappet av sökande föreslås att de som inte når upp till kraven ska kunna komplettera sina betyg under en halv till en termins extra studier på komvux eller på universitet.
LÄS ÄVEN: Så många lärarstudenter kan stoppas – i egna ämnet
Totalt räknar utredaren med att antalet antagna studenter därmed minskar med 27 och 35 procent. De högre kraven kommer, enligt utredningen, samtidigt att medföra att färre hoppar av utbildningen varför tappet av färdigutbildade lärare beräknas till 2 000–3 000 per år.
– Vi kommer nu att analysera utredningens förslag och konsekvensutredning inför vårt kommande remissvar. Inte minst behöver vi fundera över konsekvenserna av skärpta behörighetskrav och hur de kommer påverka lärosätena och studentvolymerna under kommande år. Att genomförandet sker på ett ansvarsfullt sätt är en nyckelfråga för oss, säger Anna Olskog.
Peter Honeth lämnar över utredningen till Johan Perhson och Lotta Edholm.
En farhåga under utredningens gång har varit att lärosätena skulle skära ned på utbildningarna för att spara pengar.
Utredaren Peter Honeth underströk vikten av att detta inte sker utan att resurserna istället används för att höja kvaliteten på utbildningarna.
– Resurser som frigörs genom färre studenter ska vara kvar hos lärosätena, anser Peter Honeth.
Anna Olskog delar den uppfattningen.
– Det är positivt att utredningen lyfter behovet av stärkt finansiering av den hittills så underfinansierade lärarutbildningen och samtidigt möjliggöra kvalitetshöjningar i form av bland annat mer lärarledd undervisningstid och bättre VFU. Utan en hållbar och långsiktig finansiering riskerar utredningsförslagen bara att bli ännu ett ”slag i luften”.
Sveriges Lärarstudenters ordförande går längre.
– Det är helt fantastiskt. Det innebär att det procentuellt blir mer resurser, säger Adam Kedert.
– Vi hade gärna sett att utredningen föreslagit mer samordning av lärosätenas utbildningar. Det fanns med men vi tycker att man ska koncentrera vissa typer av utbildningar till färre lärosäten för att höja kvaliteten.
Utredningen föreslår även att lärarutbildningarna ska bli mer skolnära och att de mest teoretiska och abstrakta delarna inom till exempel inlärningsteorier tas bort och att istället evidensbaserade undervisningsmetoder och kognitiv inlärning betonas och att kognitionsvetenskap tydligare ska ingå i examensmålen.
– Vi är positiva till förslagen om förändringar i innehållet i utbildningarna med fokus på bland annat mer praktisk metodik, mer fokus på kunskaper om läs- och skrivinlärning samt en förändrad och tydligare nationell styrning av utbildningarna, säger Anna Olskog.
LÄS MER:
Lärarna utbildas för att stötta särskilt begåvade elever
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Debatt ”Konsekvenser behövs”, skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”