Årets lärarförfattare – här är böckerna de ska skriva

Årets lärarförfattare Signe Vats Jonsson, lärare i förskolan, och Charlotte Arkenback Sundström, matematik- och speciallärare.
Bokmässan
En brygga mellan specialpedagoger och lärare och en guide till holistisk undervisning på förskolan.
Det är böckerna som Årets lärarförfattare nu kommer att skriva.
Årets lärarförfattare utses av Lärarstiftelsen och Lärarförlaget och går till lärare som vill skriva en lärorik bok för kollegor i förskolan eller skolan. Priset är ett stipendium på 75 000 kronor, ett bokkontrakt och coachning under skrivprocessen.
I år gick priset till Signe Vats Jonsson, lärare i förskolan, och Charlotte Arkenback Sundström, matematik- och speciallärare.
”Fantasier är verkliga för barnen”
Signe Vats Jonsson vill frigöra barnen från det linjära tänkandet. I många år har hon antecknat hur barnen tagit sig an verkligheten, stött och blött den med sina egna fantasier och idéer om hur allt hänger ihop. Anteckningarna stärkte hennes övertygelse om att det linjära synsättet inte alltid är det bästa.
– Jag möts av 4–5-åringar som har teorier om oändligheten på morgonen, som beskrivit en punkt som änden på en oändlig linje, att 10+10 inte behöver vara 20 eftersom det kan gömma sig fler 10:r under dem man ser.
Samtalen med barnen leder framåt, läroplanerna uppfylls.
– Det finns ingen motsättning mellan det linjära och det estetiska. De är båda delar av helheten.
Hon är själv skolad musiker och liknar gärna inlärning med en orkester där alla delar samspelar.
– För barnen är det självklart att även sådant som inte syns ändå finns. Fantasier är verkliga för barnen. Att låta dem blanda känslor, upplevelser, kunskaper och erfarenheter gör dem kreativa i inlärningsprocessen.
Hon ska bygga en brygga
Charlotte Arkenback Sundström ska bygga en brygga mellan professioner som ofta kolliderar i skolan.
– Som lärare med NPF-elever vände jag mig ibland till specialpedagoger för att få hjälp. Svaret blev att jag skulle ändra på min undervisning, men hur fick jag inte veta.
Hon utbildade sig till speciallärare i matematik och disputerade i tillämpad informationsteknologi och kom på ett sätt att överbrygga gapet mellan ämnesdidaktik och specialpedagogik.
– Når man inte fram till en elev behöver man bryta ned problemet i bitar som går att analysera. Att se det från ett helikopterperspektiv där man själv inte är en av parametrarna. Är problemet kommunikationen? Är det den fysiska miljön med ljud och ljus, handlar det om det sociala samspelet?
Med analysen i handen blir de nödvändiga förändringarna precisa och hanterbara.
– Med boken vill jag visa hur vi kan förstå undervisning på djupet – inte genom fler metoder, utan genom skarpare analys, säger Charlotte Arkenback Sundström.
LÄS MER:
De fick Stora läspriset – och 150 000 kronor