”För elever där vägen inte är spikrak, där det finns hinder för att ens ta sig till klassrummet – där är relationen det viktigaste verktyget du har”, skriver Karin Boberg efter ”relationsdebatten” här på Vi Lärare.

De flesta elever klarar sig med vilken lärare som helst – de varken skapar eller behöver djupare relationer med sin lärare.

De flesta elever kommer till skolan för att lära sig saker och lämnar den efter tio år utan större problem på vägen.

Men för elever där vägen inte är spikrak, där det finns hinder för att ens ta sig till klassrummet – där är relationen det viktigaste verktyget du har. Du behöver inte veta om de spelar hockey eller vad de åt till middag (även om det är där det landar). Det är relationskapitalet du vill åt.

Relationskapitalet inte gratis

Relationskapital ger dig den där möjligheten att lugna en upprörd situation tvärs över matsalen med bara en blick. Relationskapital gör att du kan styra klassrummet med ett ögonkast, en pekning eller din blotta närvaro.

Relationskapital gör att du får elever att våga sänka garden och blotta sina svårigheter. Med sänkt gard kan eleven svara på hur ni ska jobba framåt. Kanske genom den enkla frågan ”vad är det egentligen jag ska göra i ämnet?”.

Relationskapital kommer inte gratis.

Relationskapital gör att du kan styra klassrummet med ett ögonkast, en pekning eller din blotta närvaro.

Men som proffs med en uttänkt plan och given strategi vet du hur strängarna ska spännas för att du snabbt ska få kapitalet att växa.

Det riktigt häftiga är att du också kan ärva det. Från elevens syskon, deras kompisar, eller att du tidigare visat att du är en person att lita på där i korridoren.

Kan lotsa både individ och grupp

Men med en helt ny grupp står du där med tomma fickor. Du behöver jobba med relationerna. Visa att du har en riktning och är det stöd som eleverna behöver för att känna att de lyckas i skolan. Det är så viktigt att aktivt jobba på ett ändamålsenligt relationsskapande så att ni tillsammans når de mål som förväntas nås.

Då kan du effektivt börja säga ifrån och få tydligt resultat. Du kan börja markera utan att ta till de strängaste tonerna i registret. Med relationskapitalet på plats så kommer den eftersträvansbara vinsten att du får både individ och grupp dit du vill. 

Utan relationskapital kommer du tugga taggtråd väldigt länge. Du kommer att markera och säga ifrån med visst resultat. Men det kommer inte att bli lika effektivt som när du har relationskapital på din relationsbank.

Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.

LÄS MER:

”Fokus på goda relationer skadar skolan”

Filippa Mannerheim: Nära relationer med elever hör till det privata

”Relationer handlar inte om att tycka om”