
Till vänster: Det finns en ”myshörna” längst bak i klassrummet. Där kan eleverna sitta och arbeta vid ett lågt bord, med kuddar och saccosäckar. Till höger: Bild över hela klassrummet. Foto: Frida Heerman.
Fysisk lärmiljö
På Duvboskolan i Sundbyberg i Stockholms län har man i ett av skolans klassrum valt att gå ifrån den vanliga uppställningen av skolbänkar som står riktade mot tavlan. Här har man i stället valt att ta bort elevernas stolar – och ersätta dem med pilatesbollar, fåtöljer och andra bekväma möbler för att förbättra arbetsmiljön i klassrummet.
Bakom initiativet står skolans lärare Frida Heerman, klasslärare i årskurs 5, som fick upp ögonen för flexibla lärmiljöer – alltså klassrum som är enkla att möblera om – för ungefär ett år sedan. Nu har hon inrett hela klassrummet med möbler och andra avskärmande föremål för att maxa den fysiska lärmiljön.
– Vi prövade oss fram och jag började leta efter verktyg för att förbättra arbetsron, skapa trygghet och lust att lära och kände att det var dags att testa någonting nytt. Jag hade läst mycket om det här med flexibla klassrum och var sugen på att skapa en lektionssal som är inbjudande för eleverna.
Frida Heerman talar gott om den nya fysiska lärmiljön och menar att det flexibla klassrummet skapar bättre förutsättningar för alla elever i dag, eftersom att upplägget tar i beaktning att alla elever är olika.
– För somliga elever fungerar det bra att sitta vid en bänk och på en stol, och det alternativet har vi. Men det är samtidigt väldigt många elever som inte tycker att de arbetar bäst när de sitter så – utan som i stället vill sitta på ett behagligare och mysigare sätt, säger hon och fortsätter:
– Vi har en klassrumsregel att man måste kunna prestera lika bra eller bättre för att du ska få tillåtelse att sitta flexibelt i klassrummet. Det har eleverna varit med att ta fram, så de är med på vad som gäller. De förstår hur viktigt det är att man ska få sitta olika för att få bra resultat och bra arbetsro i klassrummet.
Till vänster: Det finns en ”myshörna” längst bak i klassrummet. Där kan eleverna sitta och arbeta vid ett lågt bord, med kuddar och saccosäckar. Till höger: Bild över hela klassrummet. Foto: Frida Heerman.
– Trots att de har friheten att välja flexibelt så är det några elever som väljer att sitta vid den traditionella bänken och på en stol. Jag tycker att det är jättebra att eleverna får upptäcka själva hur de lär sig bäst. Det är den största vinningen med det här upplägget.
Till vänster: I klassrummet finns det en soffa, skärmar och pilatesbollar.Till höger: Två fåtöljer som står framför några bord längre bak i klassrummet. Fåtöljerna kan flyttas runt i klassrummet. Foto: Frida Heerman.
Debatt En av utredarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet Har kontaktat över 100 skolor: ”Jag sökte allt – ofta svarade skolorna inte ens.”
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.