
Ekonomisk brottslighet, effektiviseringsjakt, kontroll över utvandrade medborgare (diaspora) och ideologiskt riktad undervisning är fyra riskscenarier enligt FOI.
Maria Refors Legge är jurist på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) och en av författarna bakom rapporten om riskerna med utländskt ägande i svenska skolor. Foto: Samuel Unéus
Friskolor
Det svenska friskolesystemet innebär allvarliga säkerhetsrisker för svensk demokrati. Det är slutsatsen i en rapport om utländskt ägande i svenska skolor.
– Det låter som en spionroman, men antagonistiska aktörer arbetar för att försvaga samhället, säger juristen Maria Refors Legge på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).
På förra regeringens uppdrag har Maria Refors Legge och flera kollegor på FOI studerat riskerna med utländskt ägande i svenska skolor. Rapporten ”Utländska investeringar och ägande i svensk grund- och gymnasieskola” visar på flera allvarliga brister.
Maria Refors Legge är doktor i skoljuridik och har sett över både lagstiftning och forskning.
– Det stora problemet i svensk skola och sjukvård är inte risken för utländska aktörer i sig – utan att både svenska och utländska antagonistiska aktörer kan använda det flexibla och öppna systemet att det inget hindrar att kinesiska staten äger ett svenskt skolföretag helt eller delvis, säger Maria Refors Legge, en av författarna.
Med antagonistiska aktörer menar hon politiska, religiösa eller extremistiska organisationer, eller främmande makt som till exempel Kina eller Ryssland.
Exakt hur det utländska ägandet av svenska skolor ser ut är svårt att kartlägga.
Det finns flera säkerhetsluckor i det svenska systemet.
– Skolpengen inte är öronmärkt utan du får använda den till annat än utbildning. Och det innebär att en aktör kan finansiera sin antagonistiska verksamhet med skolpengen, säger Refors Legge.
Ekonomisk brottslighet, effektiviseringsjakt, kontroll över utvandrade medborgare (diaspora) och ideologiskt riktad undervisning är fyra riskscenarier enligt FOI.
Det innebär också en risk för att utbildningen, till exempel demokratiuppdraget, läggs i händerna på aktörer som är särskilt intresserade – eller har helt andra planer.
– En geopolitisk aktör kan dölja sin inblandning och arbeta över tid med att underminera den svenska demokratin genom skolan. Det låter som en spionroman, men antagonistiska aktörer arbetar för att försvaga samhället. Har du de ambitionerna kan du köpa eller starta en svensk friskola och du skulle kunna påverka undervisningen, vinkla undervisningen. Det behöver inte ens vara ett brott mot svenska skollagen, du kan välja vad du vill undervisa om. Du kan påverka ungas uppfattning om vad demokrati är, säger Maria Refors Legge.
Hur stora är riskerna?
– Vi har inte tittat på procent. Vi vet att redan har hänt. Det är nog vad vi kan säga med rapporten, eftersom det är svårt att säga vem som står bakom en viss skola till att börja med. Och det är en säkerhetsrisk i sig. Systemet är öppet för antagonistiskt utnyttjande och det är slutsatsen, säger hon.
Skolinspektionen har i uppgift att både ägar- och ledningspröva dem som vill starta eller köpa en friskola, samt att kontrollera kvaliteten. Men möjligheterna är begränsade, enligt rapporten.
– Skolinspektionen stänger skolor som inte uppfyller kraven. Men det finns forskning som visar att tillsyn inte är effektiv. Skolinspektionen har varken verktyg eller kompetens utan är beroende av Säpo, säger Maria Refors Legge.
Hon identifierar också svenska myndigheters möjlighet att granska utländska handlingar som ett problem.
– Utanför Sveriges gränser är det svårt att kräva in information. Och det gäller aktiebolag som regleras av aktiebolagslagen, EU-rätt och internationell rätt. Men det kan också vara stiftelser eller föreningar och där är det ännu svårare att göra en bedömning om vem eller vad som äger en skola, säger hon.
Dessutom kan en stängning av en skola med olämplig ägare dra ut på tiden.
– Vår tillit till systemet är en säkerhetsbrist. Även om Skolinspektionen gör ett bra jobb så kan en dålig aktör ha hållit på i år innan inspektionen upptäcker något. Mycket bygger på att barn berättar om den utbildning de får och det kräver att barn upplever att deras fri- och rättigheter blir inskränkta. Och sen ska de våga, säger hon.
Vad skulle krävas för att täta luckorna?
– Vi har inte tittat på vad man kan göra, det är en politisk fråga. Vi har presenterat riskerna och lagstiftaren får dra slutsatser, säger Maria Refors Legge.
Länder som satsat på skolor utomlands:
Källa: FOI:s rapport ”Utländska investeringar och ägande i svensk grund- och gymnasieskola”.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”