Fem misstag vid inskolning – så tacklar du dem

Forskaren Ingrid Pramling Samuelsson tipsar om hur förskollärare kan tackla situationer som uppstår vid inskolning.

Just nu pågår inskolning i förskolan av tusentals barn.
Varianterna är många – liksom fallgroparna.
– Vi har en tendens att göra saker krångligare än de behöver vara, säger forskaren Ingrid Pramling Samuelsson.

Aktiva eller passiva vårdnadshavare? Tre dagar eller tre veckor? Metoderna och inskolningsperiodens längd varierar kraftigt från förskola till förskola men tycks vara av underordnad betydelse, i alla fall i förhållande till ”tillit”.

I en avhandling vid Lunds universitet redovisar Martina Andersson Søe sina slutsatser från en enkätundersökning bland 500 förskolepedagoger: Det viktigaste för förskolepedagogerna är att skapa en tillitsfull relation med föräldern.

Trygga relationer

Ingrid Pramling Samuelsson, forskare på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet, håller med.

­– Trygga relationer är det viktigaste för barnens inskolning, utveckling och för verksamhetens kvalitet. Det förutsätter små barngrupper och att pedagogerna är lyhörda för föräldrarnas.

Ingrid Pramling Samuelsson menar att ett stort ansvar för relationen trots allt ligger hos pedagogerna eftersom vårdnadshavarna sällan vet vad de ska göra.

Så här tacklar Ingrid Pramling Samuelsson fem vanliga situationer med vårdnadshavare under inskolningen:

Mobiltelefon

Föräldrar som fastnar i telefonen när barnet under lek och utforskande söker uppmuntran och bekräftelse genom ögonkontakt.

  • Ingrids tips: Jag har aldrig varit med om det men om det förekommer måste man säga: ”Stäng av mobilen och titta på ditt barn istället.”

Jobbmöten

Föräldrar som tar ut inskolningssegern i förskott efter att de första dagarnas inskolning gått bra och därmed räknar med att kunna delta i viktiga möten på jobbet. Bakslag kan komma plötsligt och barnets reaktion kan bli kraftig om föräldern plötsligt är försvunnen.

  • Ingrids tips: Det är ingen katastrof om barnet blir ledset. Alla blir ledsna ibland. Om jobbet kallar, vinka ”hejdå” och gå.

Egna känslor

Om föräldern är orolig för att lämna ifrån sig sitt barn känner barnet det genast. En förälder som öppet visar sig nedstämd och har svårt att lämna förskolan om barnet gråter vid lämning förlänger ofta inskolningsprocessen.

  • Ingrids tips: Om föräldrarna är ängsliga så blir oftast barnen det också. Bit ihop och förmedla en känsla av att det är roligt och spännande att börja förskolan och att få nya vänner.

Förtroendebrist

Föräldrar som inte har fullt förtroende för förskolans personal och inför barnen uttrycker oro eller missnöje till förskolepersonalen.

  • Ingrids tips: Pedagogerna behöver veta vad som tynger vårdnadshavaren så hitta en ostörd plats utan barn och prata om allt som oroar och skaver.

Andra fritidsaktiviteter

Föräldrar som underskattar hur stor omställning det är för barnet att börja i förskolan och istället fyller på med andra fritidsaktiviteter som vanligt.

  • Ingrids tips: Bra förskolor erbjuder all stimulans barnet behöver. Låt inskolningen vara aktiviteten och erbjud istället barnet extra mycket närhet hemma under inskolningen.

LÄS MER:

Relationen till föräldrarna avgörande vid inskolningen