Upprop efter nya skolavtalet: ”Vi har fått nog”

Det nya skolavtalet HÖK21 har fått mycket kritik sedan det undertecknades.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

I dagarna blev HÖK 21 klubbat när arbetsgivare samt Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund undertecknar ett avtal som inte innebär några konkreta skillnader för alla oss som jobbar i skolans värld. Vi som varje dag jobbar i skolans värld har fått nog.

Vi kämpar med växande elev - och barngrupper, ökad administration och ständigt minskande resurser. Den pågående pandemin gör det inte bättre. Dagligen tvingas vi brottas med ökade krav men med minskade resurser. Marknadsstyrningen av skolan gör oss till försäljare och elever till kunder, snarare än lärare till en profession och elever till unga människor i behov av en likvärdig och god utbildning.

Vi har fått nog. Samtidigt som vi brottas med detta och allt annat som vårt jobb innebär väljer Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund att sitta still i båten och låta utvecklingen fortgå. Det måste bli ett slut på prat eller i bästa fall tomma hot mot arbetsgivare, både inom privat och offentlig sektor. Istället för att underteckna dåliga avtal och prat om förändring borde facken mobilisera sina medlemmar i kamp för vår arbetsmiljö, vår lön och vår möjlighet att faktiskt utöva vår profession som lärare. Det är väl det vi ska ha våra fackförbund till!

Vi som undertecknar detta vill se att Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund:

  • Aktivt arbetar för att marknadsstyrningen av skolan slopas och jobbar aktivt för avskaffandet av systemet med skolpeng. Behov måste få styra.
  • Staten måste ta över ansvaret över svensk skola. Kommunal nedskärningspolitik leder enbart ännu sämre förutsättningar för skolans personal att utföra sitt jobb!
  • Aktivt arbetar för att de avtal som skrivs under innehåller direkt tvingande åtgärder där såväl ett maxantal för elevgrupper, undervisningstimmar och mötestid står fast.
  • Arbetar aktivt för att minska lärares administrativa uppgifter. Låt oss få fokusera på lärande och undervisning!
  • Att våra löner höjs, inte genom påhittade försteläraretjänster eller sifferlösa avtal, utan genom ett generellt lönelyft!
  • Att använda alla verktyg, även stridsåtgärder, istället för att underteckna dåliga avtal. Vi är trötta på den tandlöshet som fackförbunden uppvisar. Dags att agera!
Undertecknat av: Morgan Pettersson, Örebro, grundskollärare Alexander Skytte, Järfälla, idrottslärare Fredrik Lundin, Huddinge, specialpedagog Bernt Andersson, Götene, musiklärare. Tommy Svensson, Karlskrona, speciallärare sv,eng Olof Larsson, gymnasielärare, Göteborg Maria Ruukel, Gusum, grundskollärare Jonas Olsson, Åstorp, grundskollärare Madeleine Hedenbergh speciallärare Caroline Pansarbjörn, grundskollärare Adriana Sturesson,Trelleborg, gymnasielärare Gabriella Dawidson, Stockholm, gymnasielärare Marie G Pettersson, Tibro, specialpedagog Monica Myrestaf Nygren, grundskollärare Sandra Lundin, Linköping, gymnasielärare Stefania Ottosson, Järfälla kommun, idrottslärare Susanna Klemming, grundskollärare Leonard Abrahamsson, Göteborg/Alingsås, gymnasielärare Pernilla Wallgren, Järfälla, grundskollärare Carolina Holstensson, lärare Anneli Allen, grundskollärare Linda Jansson, lärare Maria Nordgren, lärare 4-9 Cecilia Ekdahl Schewenius, Sotenäs, SFI- och gymnasielärare Marie Nordli Lärare Sundsvall Annika Englund 7-9 lärare Ljusdal Nicklas Ivarsson, lärare Mattias Forsberg, Arvika, gymnasielärare Malin johansson, 7-9 lärare, Nyköping Emma Vildstrand 1-7 lärare, Kungsbacka Maria Knutsson-Torvaldsen, grundskollärare, Ockelbo Jennifer Malmros, grundskollärare Jesper Lensing, Nacka, gymnasielärare Tina Holgersson, 7-9 lärare, Göteborg Marie Anneling, lärare, Göteborg Pia Poulsen, Nacka, 1-7 lärare Barbro Jansson Hed, Sollentuna, lärare Eveliz Elfving, Spånga, Specialpedagog Erica Frohlund, Växjö, grundskollärare Caroline Englund, Jönköpings kommun, fritidslärare Sara jönsson, fritidspedagog, Göteborg Christina Södergren fritidspedagog, Gamleby Linda Idevall , Sollentuna , Lärare fritidshem Kirsti Forstén Göteborg, Grundskole - och gymnasielärare Anna Edlund, Varberg, legitimerad i engelska och tyska för 6-9 och Gymnasiet Anna Bjerkstig, universitetsadjunkt, Högskolan Väst Carina Skullman, idrottslärare och fritidshem Maria Oldberg, Sandviken, legitimerad 4-9 lärare i sv, eng, rel samt sva åk 1- vux Hans Nilsson, gymnasielärare, Stockholm Emma Ferlesjö, Grundskollärare, Kristianstad Lara Jarrah, Stockholm stad, modersmålslärare Josefin Gustavsson, lärare 7-9, Göteborg RoseMarie Ljung Åsberg, Kumla, grundskollärare Marcus Carlstedt, gymnasielärare, Stockholm Sofia Widholm, idrottslärare/fritidspedagog, Örebro Edith Wirtanen, Stockholm stad, grundskollärare Saga Sunniva Bergh, lärare, Ljungby Stéphane Boulay, Göteborg, legitimerad grundskollärare och gymnasielärare Anna-Karin Andersson, leg. lärare, Norrköping Yvonne Hanebring, lärare, Västerås Carl Degaardt, lärarstudent, Göteborg Kim Åsbom, lärare i fritidshem Marcus Flink, leg lärare åk 7-9 och gymnasiet, Svenska & Samhällskunskap, Växjö Heidi Kotiranta, speciallärare, Katrineholm Monica Åsell, Hofors, leg lärare i ty och eng 6-9 Sofia Berlander, Göteborg, Legitimerad grundskollärare
  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.