Rektorn Mikael: Inkommande mejl har fördubblats

Foto: Ulf Lodin
Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Rektor Mikael Kalmenstam navigerar just nu två stycken skolor genom coronastormen i Stockholm.
– Jag är sjukt imponerad av lärarna och personalen här.

Gatorna runt Mariatorget har nog aldrig varit tommare. Någon enstaka mammaledig har stannat utanför ett bageri för att köpa fika, ett par skyndar ned i tunnelbanan, en butikshavare ställer sig i öppningen till sin affär och spanar – med allra största sannolikhet förgäves – efter potentiella kunder.

Bara på en plats i kvarteren känns det mesta som vanligt. Skolgården på Björngårdsskolan är färgglatt klädd, stojig och högljudd, full av barn som njuter av rast. Hur länge till? Ingen vet, allra minst skolans rektor Mikael Kalmenstam, trots att han så gott det går har försökt att ligga ett steg före i planeringen ända sedan covid-19-oron började komma krypande på allvar i samband med månadsskiftet februari-mars.

Än så länge har omställningen av verksamheten gått smidigt. Skolan har öppet för de som är friska, erbjuder digital undervisning för de som behöver vara hemma av en eller annan anledning och än så länge har personalens sjuktal inte skjutit i höjden.

– Jag är sjukt imponerad av lärarna och personalen här, säger Mikael. Särskilt om man tänker på att många också bär på en egen oro, för sina barn och närstående. Man är ju människa också.

Samtidigt hänger allt på en skör tråd: lärarnas hälsa.

– Skulle personalen börja bli sjuk i större utsträckning kommer pressen på strukturen här öka, säger Mikael. Hittills har allt funkat otroligt bra i tre veckor och det kommer säkert funka i tre veckor till efter det och kanske ytterligare ett tag, men skulle det här hålla på i flera månader – nu kommer sommarlovet tack och lov emellan – så tror jag det kommer bli ett problem.

Mikael, som delar sina rektorsuppgifter mellan Björngårdsskolan och Storkyrkoskolan, har följt de instruktioner som kommit från Folkhälsomyndigheten och om personal varit i riskzoner har de skickats hem. 15-20 procent av personalstyrkan har varit borta varje dag, vilket så klart påverkar utbildningen, men också på ett väldigt påtagligt sätt den dagliga driften.

– Nyss var det en fotboll som åkte genom en ruta, då fick jag och de i receptionen plocka glas. Det blir så många andra uppgifter som dyker upp som man inte tänkt på som blir aktuella helt plötsligt. Ibland tänker man inte riktigt på alla de personer utanför lärarkåren som har nyckelpositioner på en skola. Vår vaktmästare har varit borta och då blir saker som annars bara flyter på helt plötsligt ett problem – vem ska egentligen låsa upp skolan på morgonen?

En del av att hantera situationen är det interna, men mycket handlar också om att styra informationsflödet externt. Mikael försöker hålla vårdnadshavare underrättade och svara på frågor så gott det går när hans inkommande mejl mer än fördubblats i antal – och vartenda ett av mejlen från oroliga föräldrar handlar om covid-19.

En del av den externa kommunikationen handlar också om att hjälpa andra skolor i delar av landet där viruset inte nått – än – eller inte kommit lika långt.

– Jag skickade ut vår digitala undervisningsplan till kollegor runtom i landet för två–tre veckor sedan och skrev att de kunde ta vad de ville från den om de behövde. Den typen av agerande ser jag över hela linjen just nu. Alla hjälps åt, oavsett var man jobbar. Det är otroligt fint.