Caroline Pagmert Nilsson fick en stroke mitt under sin lektion.
Till startsidan
Rehabilitering
Plötsligt, mitt under en lektion i början av höstterminen, förändrades livet för transportläraren Caroline Pagmert Nilsson. Tröttheten som hon hade känt tidigare under dagen byttes ut mot en overklighetskänsla.
– Jag såg inte vilken powerpoint jag hade uppe, och jag upplevde det som att datorn kasade ner på golvet. Jag sjönk ner på en stol och sa åt mina elever att vi fick ta en paus, berättar Caroline.
En av eleverna tyckte att Caroline betedde sig märkligt och gick ut i korridoren, där han träffade på skolans kurator. Kuratorn förstod direkt att något var fel och slog larm. Snart var ambulanspersonal på plats i klassrummet. Det som för Caroline hade börjat som en helt vanlig lektion slutade på akuten. Hon hade fått en stroke.
– När jag vaknade upp på sjukhuset var jag förlamad i hela högra sidan av kroppen. Jag kunde inte gå, inte prata och inte se något på ena ögat, berättar Caroline.
”Det var en väldigt jobbig tid, men jag är fokuserad och envis”Carolines läkare kom senare fram till att stroken var arbetsrelaterad, efter att ha uteslutit andra riskfaktorer. När Caroline ser tillbaka på tiden innan stroken konstaterar hon att hon hade arbetat väldigt mycket. Förutom undervisningen var hon bland annat arbetslagsledare, lade scheman för transportprogrammet och satt med i skolledningen.
– Jag tyckte jättemycket om mitt arbete och var involverad i mycket på skolan. Det rullade på bra, men på vårterminen innan jag fick stroken kände jag att jag hade för mycket och inte kunde hantera det. I efterhand kan jag se att jag hade blundat länge för signalerna på hur stressad jag var. Jag pratade med min rektor och fick gå till företagshälsovården för att få verktyg för att hantera stressen. Men när höstterminen startade blev det ännu mer för mig att göra. Det var rörigt på skolan och jag satt ofta och jobbade på kvällarna för att hinna med. Sedan, när det värsta lagt sig och det började lugna ner sig lite, så drabbades jag av stroken.
Efter stroken fick Caroline steg för steg återerövra livet. Med hjälp av sjukgymnast, talpedagog och arbetsterapeut lärde hon sig sådant som tidigare hade varit självklart, som att prata, skriva, sätta på kaffe och knyta skorna.
– Det var en väldigt jobbig tid, men jag är fokuserad och envis. Jag försökte blicka framåt och var helt inställd på att jag skulle komma tillbaka till mitt gamla liv, och även till arbetet som lärare.
Caroline Pagmert Nilsson fick en stroke mitt under sin lektion.
Ett drygt halvår efter stroken gjorde Carolines läkare bedömningen att rehabiliteringen tillbaka till arbete kunde börja. Caroline, som är medlem i Lärarnas Riksförbund, fick då kontakt med ombudsmannen Ingrid Lindholm*. Ingrid fanns sedan med Caroline genom hela rehabiliteringen. Hon följde bland annat med på de möten som hölls med Försäkringskassan, arbets-givaren och Carolines läkare.
– Man har alltid rätt att ha med ett fackligt ombud på rehabiliteringsmöten, och det är en hjälp jag tycker att man ska ta som medlem i ett fackförbund, säger Ingrid.
– Vi finns med som ett professionellt stöd och kan bland annat se till att det finns en tydlig och genomtänkt plan för rehabiliteringen. Skolans värld är ju speciell, och vi som är ombud kan komma med förslag på åtgärder och lösningar som kan fungera där. Ibland behöver vi också bromsa om Försäkringskassan eller arbetsgivaren vill gå för fort fram.
Caroline säger att hon kände en stor trygghet i att ha Ingrid med som stöd under rehabiliteringen.
– Utan Ingrid hade jag känt mig väldigt ensam och utlämnad. Jag var mycket trött efter stroken och hade svårt att ta in allt som sades. Men hon visste vad jag ville och kunde hjälpa mig att föra fram det. Hon bevakade mina rättigheter och stod på min sida. För mig var allt det här till väldigt stor hjälp. Hon ledde mig och följde mig igenom den här svåra tiden, säger Caroline.
Caroline Pagmert Nilsson är idag pensionär, men jobbar fortfarande på skolan en dag i veckan.
Efter rehabiliteringen bytte Caroline arbetsgivare och började på en annan gymnasieskola. Där fick hon fokusera helt och hållet på att undervisa och examinera, utan förväntningar på att hon skulle ta andra uppdrag på skolan.
– Jag har också börjat reflektera mer över saker och ting efter stroken. Jag vågar säga nej när det behövs och blir inte överhopad på samma sätt. Ingrid har gett mig många tips som har varit till stor hjälp. Hon har bland annat gett mig rådet att inte säga ja till nya uppdrag direkt, utan att be om att få tänka efter först.
Sedan några månader tillbaka är Caroline pensionär, men hon arbetar fortfarande på skolan en dag i veckan.
– Det känns jättebra. Nu får jag göra det jag tycker är roligast, att utbilda blivande yrkesförare.
Fotnot: Ingrid Lindholm var vid den här tiden ombudsman på Lärarnas Riksförbund. Hon är nu chefsförhandlare på förbundet.
Debatt ”Kunskap om hur det går att vända utvecklingen finns – men accepteras inte.”
Debatt ”När eleven inte hänger med framträder en tydlig paradox.”
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”