Skolverkets varning vid reglering av lärares tid

Det kollegiala lärandet kan drabbas om lärares tid regleras, menar Skolverket och Nathalie Koverman.
Arbetsbelastning
Skolverket varnar för att en reglering av lärares undervisningstid kan leda till en polarisering mellan lärare och skolledare, och att det systematiska kvalitetsarbetet kan bli lidande.
– Arbetsuppgifter som faller under ”övrig tid” kan också ha stor betydelse för undervisningens kvalitet, säger undervisningsrådet Nathalie Koverman.
Bo Jansson slår fast i utredningen ”Tid till undervisningsuppdraget” att lärares tid till undervisning behöver fredas.
Han föreslår bland annat att en timmes undervisning i grundskolan ska motsvaras av lika mycket tid till planering, för- och efterarbete.
Skolverket är en av remissinstanserna, de organisationer och myndigheter som får tycka till om förslagen.
Och myndigheten ser problem.
Till exempel krävs en uppdelning mellan vad som ingår i undervisningsuppdraget, och vilka uppgifter som ska genomföras på övrig tid.
Risk för bråk
Skolverket varnar för en risk för polarisering mellan arbetsgivare och arbetstagare.
– Arbetsuppgifter som faller under övrig tid kan också ha stor betydelse för undervisningens kvalitet och denna gränsdragning kan därför vara svår att göra. Vi menar att det kan vara svårt att uppnå samsyn i denna fråga, säger undervisningsrådet Nathalie Koverman.
Samtidigt minskar förslaget rektors möjligheter att planera för det systematiska kvalitetsarbetet, när lärares tid reserveras för undervisning.
Drabbar kollegiala lärandet
– Att samarbeta kring undervisningsrelaterade frågor i ett strukturerat och långsiktigt kollegialt lärande, är en av de framgångsfaktorer som lyfts i det nationella kvalitetssystemet. Förslaget om nationell styrning av lärares planering och undervisning kan begränsa rektorers möjlighet att besluta om sin enhets inre organisation, säger Nathalie Koverman.
Det borde ligga i både rektorers och lärares intresse att det finns tid för undervisningen. Hur tänker ni kring det?
– Skolverket delar utredningens bild att förskollärare och lärare behöver ges bättre förutsättningar att fokusera på huvuduppdraget; undervisningsprocessen. Skolverket välkomnar därför en reglering av förskollärares och lärares tid för undervisningsuppdraget, svarar Koverman.
Samtliga remissvar finns att läsa hos regeringen.
LÄS ÄVEN:
Förslaget: Uppgifterna som lärare ska låta bli
Utredaren: Minst fem timmar planeringstid för lärare i förskola och fritidshem