Algot Ohls håller på att skolas in i projektet. Det här är hans första dag vid Viggsjön. Foto: Oskar Omne
Till startsidan
Reportage Utan eleverna på Kilbo skola skulle det fortfarande inte gå att bada i Viggsjön utanför Sala. I fyra år har de fördjupat sig i vad som krävs för att rena en sjö. Och inte minst: hjälpt till att göra det.
Varför enbart arbeta med miljöproblemen i Östersjön när man har en egen liten sjö som det inte går att bada i längre? Det frågade sig eleverna på Kilbo skola, utanför Sala, under en lektion i naturkunskap för snart fyra år sedan. Sedan inleddes ett målinriktat arbete och två år senare kunde barnen återigen kasta sig i vattnet från bryggan.
Klassläraren Helena Hedberg, som brinner lite extra för naturvetenskap, berättar att det här projektet är elevernas initiativ.
Hur står det till med djurlivet i sjön, just nu? Det är vad Alex Lundberg är i färd med att ta reda på. Foto: Oskar Omne
– Här träffas man för att umgås, bada och grilla och jag tror att engagemanget beror mycket på just det, att Viggsjön är traktens mötesplats.
Just i dag är det dags att lägga i halmkassetter – nätsäckar fyllda med kornhalm – i sjön. De bidrar till att bryta ner algblomningen. Eleverna är peppade och börjar ivrigt springa runt på sjöns enda badplats efter att ha ätit upp sin medhavda matsäck.
William Hedberg har redan hunnit få av sig skorna och hoppar glatt omkring med frusna fötter. Snart ropar Helena Hedberg att de ska samlas för att se på när ”Halm-Johan” åker ut med sin båt för att placera ut halmkassetterna.
När det är gjort delas håvar och vattenkikare ut och eleverna börjar undersöka vilka insekter och fiskar som numera lever i sjön – för att kontrollera om djurbeståndet förändrats tack vare den nya levnadsmiljön.
Helena Hedberg förklarar hur projektet ”Rädda Viggsjön” inleddes.
– Vi bjöd in vår kommunekolog som berättade om algblomning och den kraftiga förökningen av växtplankton och andra tänkbara orsaker till obalansen i sjön. Sedan började vi fundera över hur vi kunde lägga upp arbetet för att skapa en ämnesövergripande undervisning.
Algot Ohls håller på att skolas in i projektet. Det här är hans första dag vid Viggsjön. Foto: Oskar Omne
Eleverna fick ta vattenprover som skickades till ett laboratorium för analys, ta fram fakta om insektslivet i sjön, dissekera, väga och mäta olika fisktyper och föra över uppgifterna till diagram.
Under varje besök vid sjön förde de loggbok och beskrev sina intryck av platsen. Och i skolbänken skrev de texter om Viggsjöns historia och deras framtidsvision av sjön. En var att starta en glasskiosk.
För att kunna finansiera vattenproverna och andra åtgärder ansökte lärarna om bidrag från kommunen – som satsade 200 000 kronor på projektet. Därefter började eleverna arbeta med uteslutningsmetoden. Berodde algblomningen på att åkrarna som omgärdar sjön släppte ut gödningsmedel? Nej, visade det sig. Berodde det på den låga vattenomsättningen och på hur syresättningen påverkas av vintern? Ja, troligen.
Snart upptäckte man att det var en mängd småproblem som ledde till en obalans i sjön.
Wilma Ahlm och Alva Kullinger beskriver hur intressant det är att få arbeta med något som verkligen betyder något för dem.
Viggsjön ligger ett par kilometer från Kilbo skola. Alla elever är involverade i projektet. Foto: Oskar Omne
– Innan tänkte man mer: Alltså algblomning … vad är det då? Men nu har man mer förståelse för vad som händer i sjöar, säger Wilma Ahlm.
Sjön är inte stor, endast 20 000 kvadratmeter, men runt om i vattnet ligger 30 vegetationsöar utplacerade.
Moa Antonsson berättar om när de planterade växter på öarna och hjälpte till att lägga i dem.
– Syftet är att djurplankton ska gömma och föröka sig i växternas rötter, som hänger ner under öarna, eftersom bristen på djurplankton är den främsta orsaken till algblomning.
I takt med att projektet fortskridit har ryktet om skolans insatser spridit sig i trakten. Eleverna har fått göra powerpoints och öva på presentationsteknik och har nu föreläst om sjöns hälsa både för bygdens invånare och på Sala Heby energi.
Alva Kullinger är väldigt stolt över att den fakta de har tagit fram har kommit till användning – på riktigt.
– Det gick ju inte bara att googla fram svaren, det fanns inte så mycket på nätet om det här. Vi är Google.
Att skriva loggbok är en viktig del i arbetet. Från vänster: Erik Bäckström, Eric Crespo, Joe Holm, Benjamin Vilhelmsson och Mikael Haapala. Foto: Oskar Omne
Helena Hedberg menar också att en förutsättning för att genomföra ett projekt av det här slaget är att eleverna inte förlorar intresset.
– Annars hade vi inte fortsatt. Eleverna är otroligt intresserade, så det har verkligen varit värt det här hårda arbetet. Nu hoppas vi att alla ska kunna fortsätta bada i Viggsjön.
Margaretha Häggström, lektor i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet, har skrivit en avhandling där ”växtblindhet” är ett av nyckelbegreppen.
Vad är det?
– Det är en översättning av ”plant blindness”, myntat av forskare i USA då de upptäckte att många elever inte förstår hur mycket växterna betyder för vårt liv på jorden. Tidigare spelade naturen en stor roll i våra liv men i dag ser man den mer som en kuliss.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om människans upplevelser av skogsmiljöer. Utomhusundervisningen minskar stadigt och riskerar att leda till ett ökat ointresse för naturen. Jag har bland annat följt två klasser i årskurs två och sex som deltog i utomhusprojekt med träd i fokus, under sex veckors tid. Syftet var att motverka växtblindhet. Eleverna fick i uppdrag att välja ut var sitt träd och skriva reportage, måla, göra research och dramatiseringar.
Vad hände?
– Eleverna blev medvetna om vår påverkan på naturen och upprördes över all nedskräpning. De tillverkade soptunnor och demonstrationsskyltar som de tågade omkring med i skogen.
Din slutsats?
– Att utomhusupplevelser stärkte elevers vilja att engagera sig för biologisk mångfald. Och att direkta möten med naturen väcker större intresse än om man tittar på en film eller läser en bok.
Avhandling: ”Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och undervisning”.
Debatt Lågstadieläraren: När stödet uteblir blir sjukdomen kronisk.
Forskning Forskaren: ”När koncentrationsförmågan försämras så blir det jobbigare i skolan.”
Krönika ”Det om något skulle ge läraren den raka rygg som krävs.”
Krönika ”Det ena behöver inte utesluta det andra.”
Reportage 51 elever i klassen: ”Häftigaste förändringen jag varit med om.”
Skrivande ”Elever är sämre förberedda i sin finmotorik idag.”
Forskning Forskaren: Använd teckningarna – sätt inte in dem i en pärm.
Lektionstipset ”Musiken är en bro till lärande”.
Skolverket Forskaren: ”Tveksamt vad materialet bidrar med”.
Debatt Läraren: ”Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga.”
Kursplaner Professorn: Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa läskrisen.
Debatt ”Det går inte skyllas på digitaliseringen av skolan.”
Krönika ”Jag blir heligt förbannad.”
Forskning Forskaren: Nästan omedvetet smyger sig ordet in.
Forskning Forskaren: Kan vara svårt för eleverna att förstå.
Praktiska tips ”Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras i skolan.”
Böcker ”Allt fler inser teknologins skadliga inverkan på barnen.”
Debatt ”På de flesta lärosäten dominerar snarare innehåll som står i strid med detta kunskapsfält.”
Krönika ”Då måste eleven stanna kvar där eleven är.”
Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”
Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.
Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.
Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.