
Trots storklassen har barnen ett hemklassrum med egen bänk i sina så kallade basgrupper. Här med Kicke Nordlander.
Alla elever fick inte plats i bilden. Sammantaget var de 48 elever i klassen när Grundskolläraren var på besök.
Reportage
Man hör skräckexempel på klasser med fler än 30 elever. Klassen i årskurs 3 på Bergsåkers skola i Sundsvall har – 51 elever. Men också tre lärare.
– Vi har aldrig känt så lite stress på jobbet, säger Sanna Kjellqvist, Anna Asplund och Kicki Nordlander med en mun.
De kallar det för ”flodvågen”, när alla 51 elever strömmar ut i korridoren samtidigt. I dag är 48 av dem på plats, och det kommer att höras. Före vågen hinner Sanna Kjellqvist meddela allihop:
– Nu får ni en kort rast innan vi börjar med monstersvenska!
När de gick i tvåan hette de 2A, 2B och 2C. Nu heter de bara årskurs 3. Att klasserna slogs samman beror delvis på att de tappade ett drygt tiotal elever till en friskola, vilket med all sannolikhet hade lett till två klasser i trean med minst 25 elever i varje. Det ville Sanna Kjellqvist, Anna Asplund och Kicki Nordlander undvika.
Men det berodde i än högre grad på det växande och lyckosamma samarbetet dem emellan som påbörjades redan i förskoleklass – de hade allt oftare gått mellan varandras klasser, ordnat lärarbytardagar, haft temaarbeten över klassgränserna.
Inför trean var de mogna att ta ett steg till.
– Vi hade alla tre etablerat relationer med alla elever, säger Kicki Nordlander. Och vi hade blivit synkade, vi tänker så lika, både vad gäller pedagogik och regler.
Och så lägger hon till:
– Jag har varit lärare i 27 år, detta är den häftigaste förändringen jag varit med om.
Rektor Veronica Heller Nilsson var aningen undrande inför deras idé, men hon hade sett hur väl de jobbar ihop. Det var värt att testa.
– I dag är jag väldigt nöjd med hur det blev, säger hon.
Nu växer ljudnivån i korridoren, flodvågen har vänt. De 48 barnen samlas i ett av de tre klassrummen i deras ”egen” korridor. Utmed väggarna i korridoren hänger en del av deras arbeten, arbeten som i en ”vanlig” klass skulle ha hängt i ett klassrum.
Det blir lite trångt när de inleder lektionen med en ”storsamling”, ett tiotal barn behöver sitta på golvet. När de har längre pass i storklass sätter de sig på små madrasser. Men nu ska de inom kort delas in i tre olika ”monstergrupper”. Uppgiften, som de redan arbetat med, är att ”skriva en saga med forntidstema”.
Och nu kommer den kanske allra klurigaste fördelen med lärarnas modell. På tavlan är eleverna indelade i röd, blå och gul monstergrupp. Barnen i den röda gruppen är nästan klara, barnen i den blå ligger mitt emellan och i den gula har de mest arbete kvar.
– Ja! Vi är båda i blå gruppen, säger en pojke och går i väg med sin kompis till det blå monsterklassrummet där Kicki Nordlander ska hjälpa dem.
Fördelen är uppenbar: Nu kan var och en av de tre lärarna lägga sin undervisning på rätt nivå. Anna Asplund i ena änden med den gula gruppen kan koncentrera sig på eleverna som behöver mest stöd – och Sanna Kjellqvist i den andra änden kan ge den röda gruppen mer utmanande uppgifter. Men dörrarna mellan klassrummen är alltid öppna, så eleverna kan röra sig mellan dem om de vill få hjälp av en annan elev eller lärare i en annan grupp.
Trots storklassen har barnen ett hemklassrum med egen bänk i sina så kallade basgrupper. Här med Kicke Nordlander.
Anna Asplund beskriver känslan av att ha arbetat på det här sättet i snart ett år:
– Det är fantastiskt att slippa stresspåslag, att slippa känna att man inte kan hjälpa alla elever.
Barnen själva då? Det var lite förvirring i början, oklart vad de skulle göra i vilket klassrum, och lite oro över att inte sitta med kompisen längre. Men i dag visar utvecklingssamtalen att de är nöjda, många berättar hur roligt det är att ha fått nya kompisar.
Och flera påpekar att de lär mer av varandra nuförtiden, som Tove Stattin:
– När man sitter med vissa kompisar får man för lite gjort, det är bra att byta ofta.
Det är förstås en omställning att lämna sin klass och bli del av en storklass, men det lade sig snabbt när eleverna blev trygga i att de fick fortsätta att träffa sina kompisar och mentorer.
En tjej berättar att hon numera går till vem som helst av sina tre lärare. Men så lägger hon till, med viskande röst: ”Helst går jag till Sanna, men säg inte det till Kicki och Anna, de kan bli ledsna.”
Eleverna kan se i vilken monstergrupp de placerats.
Och barnens föräldrar då? Hur har de reagerat?
– En klass med 51 elever!? De tyckte det lät konstigt, några var tveksamma i början, svarar Sanna Kjellqvist. Men flera av dem konstaterade att ”ni verkar ha koll”, de litade på oss.
Förra hösten var Skolinspektionen på skolan, bland annat tittade man på den udda lösningen i årskurs tre. Efteråt sa de till rektorn att det var ”bland det bästa de sett”.
– De pratade med eleverna också och var fascinerade över hur bra det fungerade.
Men att det ska fungera är långtifrån självklart. Schemaläggningen har varit en utmaning. När ska eleverna vara i monstergrupper? När ska de vara i sina ”basgrupper” (ett slags klassindelning under storklassen)? När finns tid för planering?
Har jobbat nära i fyra år
De tre klasserna i Bergsåkers skola i Sundsvall utökade sitt samarbete allt eftersom från förskoleklass till årskurs 2 – för att i trean bilda en enda stor klass med tre lärare.
Kan dela in efter kunskapsnivå
Storklassen samlas några gånger i veckan före och efter lektionspass – och ibland sker aktiviteter med alla 51 elever samtidigt. Men huvudpoängen är att man lätt kan dela in klassen i olika temporära grupper utifrån barnens kunskapsnivåer. Dessa grupper har fått namnet monstergrupper.
Grupperna är inte statiska
Ett barn som kommit långt i ett ämne kan vara i den mest avancerade gruppen i just det ämnet, men i ett annat ämne kan samma barn vara i gruppen som behöver mest stöd. Barn flyttar snabbt mellan olika grupper i ett flexibelt system. Fördelen är att alla elever får undervisning på lämplig nivå.
Fler vänner och ökad trivsel
Genom att vara i en storklass har barnen fått fler vänner, känner sig tryggare och trivs bättre i skolan.
Stressen har minskat
Alla tre lärare känner mindre stress än tidigare, trots ökad undervisningstid jämfört med en vanlig klasslärare. Man vet att de andra två håller ställningarna om man är borta.
Det har varit många diskussioner och de tre lärarna har inte alltid varit överens.
– Att vi känt varandra sedan förskoleklass har varit en förutsättning, säger Sanna Kjellqvist. Vi vågar vara helt öppna mot varandra och låta frustration pysa ut när det behövs. Men det har varit väldigt få konflikter.
Sanna Kjellqvist ansvarar i första hand för bild och teknik, Anna Asplund för NO och Kicki Nordlander för SO. Men planeringstiden löser de – genom att ha samplanering.
– Om jag är borta kan Anna och Kicki lägga upp planeringen, säger Sanna Kjellqvist. Jag litar på att de gör det på ett bra sätt, vi är så samkörda.
Sanna Kjellqvist, Anna Asplund och Kicki Nordlander – samt storklassen i ”sin” korridor.
Innan dagen är slut samlar de barnen i storklass igen, berättar lite vad som händer resten av veckan. Ibland har de längre stunder ihop i storklass, till exempel när de ser en film.
– Det skapar en samhörighet, stärker känslan av att de tillhör en och samma klass, säger Sanna Kjellqvist. Det häftigaste var i julas, när 49 barn bakade pepparkakor tillsammans. Hemkunskapsläraren trodde inte sina ögon när hon stack in huvudet i salen!
Sanna Kjellqvist
Ålder: 39 år.
Gör: Lärare på Bergsåkers skola i Sundsvall.
Bor: Sundsvall.
Därför blev jag lärare: Jag tycker om variation, att få vara kreativ samt att både lära ut och själv lära mig nya saker.
Anna Asplund
Ålder: 50 år.
Gör: Lärare på Bergsåkers skola i Sundsvall.
Bor: Matfors, Sundsvall.
Därför blev jag lärare: Jag gillar utmaningar och barn. Att utveckla mig själv och se barnens utveckling är otroligt givande.
Christina ”Kicki” Nordlander
Ålder: 53 år.
Gör: Lärare på Bergsåkers skola i Sundsvall.
Bor: Sundsvall.
Därför blev jag lärare: Jag vill hjälpa barn att utvecklas och lära sig saker i skolan. Jag hade en fantastisk lärare när jag gick i mellanstadiet som också påverkat mig.
Debatt: ”Tvålärarskap en investering med hög avkastning”
Undervisningen lyfte när de slog ihop sina klasser
Skolverket Forskaren: ”Tveksamt vad materialet bidrar med”.
Debatt Läraren: ”Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga.”
Kursplaner Professorn: Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa läskrisen.
Debatt ”Det går inte skyllas på digitaliseringen av skolan.”
Krönika ”Jag blir heligt förbannad.”
Forskning Forskaren: Nästan omedvetet smyger sig ordet in.
Forskning Forskaren: Kan vara svårt för eleverna att förstå.
Praktiska tips ”Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras i skolan.”
Böcker ”Allt fler inser teknologins skadliga inverkan på barnen.”
Debatt ”På de flesta lärosäten dominerar snarare innehåll som står i strid med detta kunskapsfält.”
Krönika ”Då måste eleven stanna kvar där eleven är.”
Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”
Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.
Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.
Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.
Skolmat Forskarens fem bästa tips.
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”