Därför sjunger han med eleverna – i alla ämnen

Foto: Oskar Omne

”Att börja med att sjunga tillsammans ger en endorfinskjuts och att sluta dagen med en sång gör att alla går hem med en positiv känsla”, säger Johan Hedlund. Här med eleverna Alexander Omaya, Lucas Dinler, Lowa Redéen och Lily Fagerholm.

Allemansrätten, tiokompisarna, rymden. I Johan Hedlunds klassrum sjunger och skriver barnen sånger om alla ämnen.
– Musiken är inte bara pynt utan en bro till lärande.

Som tonåring pluggade han vid pianot och skrev enkla melodier och låttexter som han sjöng tyst för sig själv på proven.

I dag undervisar Johan Hedlund i musik på Noblaskolan i Västerås, men framför allt har han arbetat som klasslärare på låg- och mellanstadiet. Och även under sina tio år som grundlärare har musiken varit helt central i Johan Hedlunds klassrum.

– Musik är ett språk som alla kan ta till sig. Det är ett pedagogiskt verktyg som gör det så mycket lättare för barnen att lära sig, oavsett bakgrund eller diagnos, säger han.

Johan Hedlund

Namn: Johan Hedlund.

Gör: Utbildad grundskollärare. Undervisar sedan ett år tillbaka i musik på Noblaskolan i Västerås.

Ålder: 35 år.

Favoritlåt att sjunga med barnen: ”Genom eld och vatten” är superbra att börja med. Under vintern är ”Stad i ljus” en favorit.

Bästa musikaliska minne: När mina elever i årskurs 3 skrev en egen låt och framförde den live i buren under Musikhjälpen.

”Blir en så tajt grupp”

Tillsammans med sina elever har Johan Hedlund skrivit och framfört låtar om däggdjur, planeter och räknesätt. Förutom att låtarna får ämneskunskaperna att fästa uppstår också en speciell samhörighet när 28 olika elever sjunger tillsammans.

– Det blir en så tajt grupp. Man slår inte den man sjunger med. Sången gör också eleverna trygga. De vågar prata inför klassen och säga fel. De vet att det är så de
lär sig.

Foto: Oskar Omne

”Eleverna struntar i hur du låter” säger Johan Hedlund, som menar att musikalitet inte är inte ett krav för att jobba med sång.

Även de elever som till en början varit för ”tuffa” eller för blyga för att delta har med tiden stämt upp i sången. Och till de lärare som drar sig för att ta ton i klassrummet har Johan Hedlund ett tydligt budskap.

– Du måste inte vara musikalisk. Alla kan jobba så här. Du måste inte komponera låtar själv. Ta en befintlig melodi och bara sjung. Eleverna struntar i hur du låter. De kommer alltid ta i mer och höras mest. Det slår aldrig fel.

Johan Hedlunds fyra tips

  1. Du behöver inte vara musikalisk eller spela ett instrument för att använda musik i undervisningen. På Youtube finns musikvideor och karaokelåtar som du kan utgå ifrån. Ett första steg kan vara att sätta på en befintlig låt och be barnen att ställa sig upp och sjunga med som en pausaktivitet. Fortsätt att sjunga en sång tillsammans varje dag.
  2. Kan du inte komponera en melodi så kan ni skriva egna sångtexter till instrumentella låtar. Börja med att låta eleverna läsa relevanta texter om ämnet. Välj tillsammans ut nyckelbegrepp och bygg meningar utifrån dem. Ge eleverna sångböcker där de skriver låttexterna. Träna på punkt, stor bokstav, stavning, meningsbyggnad och grammatik.
  3. På NO- och SO-lektionerna kan ni fördjupa er i begreppen och låtens ämne. När ni har matematik kan ni räkna bokstäverna eller skriva en sång som hjälper er att repetera något, till exempel tiokompisarna. På engelskan får ni en chans att översätta texten. På bilden kan ni gestalta sången och på idrotten kan ni göra rörelser till den.
  4. Alla mår bra av rutiner. Börja och avsluta dagen med att sjunga tillsammans. Det ger dagen en tydlig struktur. Sjung när det behövs ett avbrott i arbetet eller när ni behöver en rörelsepaus. Du kan också spela låg musik i bakgrunden för att skapa ett lugn i klassrummet efter rasten eller vid en avslappningsövning vid lektionens slut.

LÄS ÄVEN

Så ska de få fler lärare att sjunga med sina elever

Kritik mot Skolverkets nya stödmaterial för lågstadielärare

Kunskapen fastnar när eleverna använder alla sinnen

Nycklarna för att få med sig pojkarna i undervisningen