Källa: Utbildning.se. Topplistan baseras på 3 697 jobbannonser för grundskollärare, gymnasielärare, speciallärare och specialpedagoger.
Till startsidan
Lärarliv Här är de 15 egenskaper och kompetenser som oftast efterfrågas i jobbannonser för lärare just nu.
Att vara strukturerad är en kompetens som efterfrågas i allt fler jobbannonser för lärare. År 2019 nämndes ”strukturerad” i 11 procent av annonserna – i år nämns denna kompetens i 37 procent av fallen (se hela listan längst ner).
– Det är säkert en pandemieffekt, säger rektorn Ann-Christin Sundell på Oxhagsskolan (F-6) i Stockholm.
Ingen annan kompetens förekommer oftare.
– Jag är inte så förvånad, jag hade lärare som delade ut läsplattor för hemarbete till elever i lågstadiet. Du måste vara strukturerad för att klara en sådan undervisning, säger hon.
Att nämna kravet lärarlegitimation i annonserna har blivit mindre vanligt med åren, av det naturliga skälet att allt fler ser det som en självklarhet sedan lagen skärptes i mitten av 2010-talet.
– För mig är det inte heller en fråga längre eftersom alla som numera söker lärarjobb här har legitimation.
Hon håller med om att flexibel, positiv, nyfiken och pedagogisk ska ligga högt. Men ”självsäker”?
– Varför har den egenskapen seglat upp så starkt? Jag skulle inte ta med den i en annons. Man måste förstås vara säker och trygg i sin yrkesroll, men det är ju något annat än självsäker.
Ann-Christin Sundell, som utsågs till årets rektor av Lärarförbundet 2021, vill slå ett slag för en kompetens som inte finns på listan:
– Att ha ett grundintresse för barn och barns utveckling. Har du inte detta brinnande intresse, då spelar det inte så stor roll vad du har för andra egenskaper.
Källa: Utbildning.se. Topplistan baseras på 3 697 jobbannonser för grundskollärare, gymnasielärare, speciallärare och specialpedagoger.
LÄS ÄVEN
Så lär du dig alla nya namn snabbt
Skolverkets stöd till lågstadielärare får hård kritik
Forskning Forskaren om lärartypen som skapar lugnet som behövs.
Forskning Forskaren: Framkallar förmågor och inre resurser hos eleverna på ett effektivt sätt
Lektionstipset Gör övergången till mellanstadiet lättare: ”Blir inte en chock”
Reportage Läraren: ”Det har skapat en gemenskap mellan eleverna”.
Forskning ”Vuxna i skolan gör det ofta utan att ens tänka på det.”
Forskning Forskaren: ”Gäller särskilt de lägst presterande eleverna.”
Krönika ”Omvärldens syn på barn och unga hårdnar.”
Forskning Forskaren: Elever upplever att vuxna inte följer upp det som har hänt.
Läsning ”Många elever blev peppade när de förstod att de faktiskt kan påverka sin läsning.”
Debatt Lågstadieläraren: När stödet uteblir blir sjukdomen kronisk.
Forskning Forskaren: ”När koncentrationsförmågan försämras så blir det jobbigare i skolan.”
Krönika ”Det om något skulle ge läraren den raka rygg som krävs.”
Krönika ”Det ena behöver inte utesluta det andra.”
Reportage 51 elever i klassen: ”Häftigaste förändringen jag varit med om.”
Skrivande ”Elever är sämre förberedda i sin finmotorik idag.”
Forskning Forskaren: Använd teckningarna – sätt inte in dem i en pärm.
Lektionstipset ”Musiken är en bro till lärande”.
Skolverket Forskaren: ”Tveksamt vad materialet bidrar med”.
Debatt Läraren: ”Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga.”
Kursplaner Professorn: Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa läskrisen.
Debatt ”Det går inte skyllas på digitaliseringen av skolan.”
Krönika ”Jag blir heligt förbannad.”
Forskning Forskaren: Nästan omedvetet smyger sig ordet in.
Forskning Forskaren: Kan vara svårt för eleverna att förstå.
Praktiska tips ”Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras i skolan.”
Böcker ”Allt fler inser teknologins skadliga inverkan på barnen.”
Debatt ”På de flesta lärosäten dominerar snarare innehåll som står i strid med detta kunskapsfält.”
Krönika ”Då måste eleven stanna kvar där eleven är.”
Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”
Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.
Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.
Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”