
Lärande i förskoleklass ska göras med fantasi och kreativitet. Här får Kajsa får lära sig att skriva bokstaven B. Foto: Malin Grönborg
Förskoleklass i förändring
Efter 17 år som lärare i fritidshem bytte Pia Kollberg bana och började undervisa i förskoleklass. För att få rätt kompetens håller hon nu på att vidareutbilda sig.
– Jag älskar mitt jobb. Det är den perfekta blandningen mellan lek och undervisning, säger hon.
B – ett streck och två magar. Det kan vara en krånglig bokstav att lära sig när man är sex år. Pia Kollberg visar på tavlan hur den ska skrivas. Hon undervisar barnen i förskoleklass på Böleängsskolan i Umeå. Här har Pia jobbat i tre år, men har mycket längre erfarenhet än så.
– Jag har arbetat inom skolan i 20 år och är utbildad lärare i fritidshem, men jag älskar att jobba i förskoleklass. Det är den perfekta blandningen mellan lek och undervisning, säger hon.
Pia upplever att förskoleklassen ”skolifieras” allt mer, exempelvis är det numera obligatoriskt att alla barns kunskaper inom matematik och svenska ska kartläggas. Då känner hon också att hon vill höja sin egen kompetens.
För att få rätt behörighet tog hon tjänstledigt under förra läsåret för att studera läs- och skrivinlärning. Plugget kombinerade hon med ett äventyr när hon och familjen bytte vardagen i Umeå mot ett år på Malta.
– Min man kunde arbeta därifrån och jag studerade på distans via Mittuniversitetet.
Pia Kollberg har nu skickat in sina intyg för validering och har redan fått veta att hon tack vare sin gamla fritidspedagogutbildning har möjlighet att undervisa i flera ämnen upp till årskurs sju.
Hon säger att det pågår en diskussion i sociala medier bland lärare i förskoleklass som känner sig oroliga för att mista sin behörighet om grundskolan blir tioårig och F görs om till 1.
– Jag läser vidare för att jag vill känna att jag har rätt kompetens där jag är. Det är egentligen bara för min egen känsla – att veta att jag är kompetent på mitt jobb och få en licens. Jag har hittat mitt drömjobb och vill verkligen vara kvar i förskoleklass. Därför har jag även sökt VAL (vidareutbildning av lärare) till våren så att jag blir färdig F-3-lärare. Kommer det sedan ett krav på att alla ska ha den kompetensen så känns det lugnt för mig, säger Pia Kollberg.
Lärande i förskoleklass ska göras med fantasi och kreativitet. Här får Kajsa får lära sig att skriva bokstaven B. Foto: Malin Grönborg
Hon menar att det finns både för- och nackdelar med regeringens utredning att göra grundskolan tioårig.
– För oss lärare i förskoleklass är det bra, för nu ser vår verksamhet väldigt olika ut i olika kommuner. Med en tioårig grundskola blir det mer lika för alla. Samtidigt har jag en rädsla för att förskoleklassen ska blir för skollik. Många barn kanske inte klarar det. Sexåringar i dag får en mjukare start in i skolan.
Hennes många år på fritids har gett mycket erfarenhet som hon har användning för även i förskoleklass. Framför allt handlar det om lekfullhet och praktiska övningar.
– Jag har en grej jag kallar för ”lata fröken”. Då sätter jag mig på en stol och dricker kaffe och säger att jag är trött och inte orkar baka som vi planerat, utan de får baka själva. På ett lekfullt och kreativt sätt får de öva på att använda decilitermått och matskedar. Sedan har vi chokladbollsfika. Jag älskar verkligen den blandningen av lek och undervisning.
Det hon vill att sexåringarna ska få med sig från sitt år i förskoleklass är att kunna lyssna på varandra, räcka upp handen när de vill säga något och titta på den som pratar.
– Det är rätt grundläggande saker. Barn i dag kan så mycket, men förskoleklass handlar även om att fånga upp dem som behöver extra stöd. Det är också viktigt för oss att få ihop gruppen så att de är trygga med varandra.
För att bli behörig att undervisa i förskoleklassen behöver du något av följande:
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
De ska ta f-klassen till högre höjder
Fackets krav när grundskolan kan bli tioårig
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.
Skolmat Forskarens fem bästa tips.
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.