Samtalen som stärker elevernas tro på sig själva
Martina Jordan disputerade med avhandlingen ”Motiverande samtal som relationellt verktyg för lärare i grundskolan”.
Forskning Hur kan lärare stärka sina relationella förmågor? Ett sätt är att lära sig mer om motiverande samtal, menar forskaren Martina Jordan som har undersökt metodens tillämpning i skolan och hur den kan användas för att främja positiva relationer.
- Ger lärare konkreta verktyg
Motiverande samtal (förkortat MI från engelskans ”motivational interviewing”) utvecklades inom hälso- och sjukvården, men har på senare år blivit en populär metod även inom utbildningsområdet. Metoden går ut på att stärka och locka fram individens egen motivation och önskan om förändring.
– Lärarna upplevde att de genom MI kunde framkalla förmågor och inre resurser hos eleverna på ett mer effektivt sätt än tidigare. De ansåg även att MI är ett bra sätt att stärka elevers tilltro till sin egen förmåga, säger Martina Jordan. - Underlättar det relationella arbetet
Lärarna beskrev att eleverna genom MI känner sig mer sedda än tidigare, deras egenkraft stärks, fler börjar tro att de faktiskt kan lyckas. I en enkät med 478 elever i årskurs 5 och 6 skattade eleverna sina lärare högt på hur autonomistödjande de är gentemot eleverna, både före och efter att lärarna gått en MI-utbildning.
– Lärarna som deltog i studien var uppenbarligen duktiga på det relationella arbetet redan innan, men även de mest erfarna underströk hur viktig metoden kan vara för att kunna bemöta elever med till exempel utåtagerande beteende. - Metoden ökar lärarnas självtillit
Efter MI-utbildningen ökade lärarnas tilltro till sin egen förmåga att kunna engagera elever och hantera olika klassrumssituationer, exempelvis ökade deras självtillit i att kunna motivera elever som visade svagt intresse för skolarbetet. Även de mest erfarna lärarna stärktes i sin självtillit. De såg också hur MI kan fungera i relation till vårdnadshavare.
– Som nyutexaminerad lärare kan det vara svårt att bemöta en upprörd förälder. MI kan vara hjälpsamt för att skapa förtroende, så att vårdnadshavaren känner att skolan också vill det bästa för eleven. - Får för lite praktisk träning
”Man tar sig inte så långt här i skolans värld utan relationskompetens”, sa en av lärarna i studien. Men flera av lärarna betonade att de fått för lite praktisk träning av den kompetensen under sin utbildning.
– Man ska ju inte behöva ha jobbat i tio år för att få den här tryggheten i det relationella arbetet, säger Martina Jordan. Men det räcker inte med någon kurs ibland, man måste få fortlöpande träning. Denna kompetensutveckling behöver också prioriteras av skolledningen för att det ska bli hållbart.
Forskaren
Martina Jordan disputerade vid Karlstads universitet med avhandlingen ”Motiverande samtal som relationellt verktyg för lärare i grundskolan” som bland annat bygger på intervjuer med ett 50-tal lärare. I dag undervisar hon i ämnet idrottsvetenskap med inriktning mot idrottspsykologi vid Örebro universitet.
LÄS ÄVEN
Metoden som gör svår multiplikation enklare
De förvandlade hela skolan – till Hogwarts