Ljudboken förändrar gamla mönster
Forskning Pojkar läser betydligt mindre än flickor. Det stämmer – förutsatt att man enbart tittar på traditionell bokläsning. Men en ny studie visar att ljudböcker lockar killar till läsning i högre utsträckning än tjejer. Och många lägger mycket tid på lyssningen. Vi lät forskaren bakom rapporten tipsa om hur lärare kan dra nytta av undersökningens resultat.
Så kan lärare dra nytta av studien
Elisa Tattersall Wallin, forskaren bakom studien, ska nu undersöka hur elever i skolor använder ljudböcker. Här ger hon tre tips till lärare.
- Har ni motvilliga läsare i klassen, låt dem prova att lyssna på en ljudbok.
- Uppmuntra alla former av läsning. Om läsning av tryckta skönlitterära böcker ses som den finaste sortens läsning kan det leda till att personer som har svårt att läsa på det viset känner sig utanför eller inte identifierar sig som läsare.
- Utnyttja att många lyssnar på ljudböcker samtidigt som de gör annat. Man kan kanske låta elever lyssna på böcker samtidigt som de genomför andra lämpliga praktiska moment i exempelvis bild-, slöjd- eller idrottsundervisningen.