Reform som bidrar till ojämlikhet
Aktuellt
Det svenska skolsystemet har fått kritik från OECD för att vara ojämlikt. Enligt forskare vid Linköpings universitet beror det på att skolan
blivit en marknadsvara.
Är den fria marknaden boven?
Det marknadsutsatta utbildningssystemet har fått konsekvenser. Dels finns det uppenbara skillnader mellan olika skolors studieresultat och dels har det förstärkt boendesegrationen. Det menar professor Andreas Fejes på Linköpings universitet, redaktör för boken Neoliberalism and market forces in education.
Boken handlar om hur utvecklingen av Sveriges utbildningssystem påverkat såväl lärare som elever och rektorer. Synen på skolan som institution har förändrats, menar forskarna. Numera ska skolan leverera tjänster och dessutom följa upp och utvärdera tjänsterna.
Trots att svenska elevers resultat sjunkit i kunskapsmätningar lever fortfarande bilden av den framgångsrika svenska skolan kvar. Författarna menar att andra länder borde lära av utvecklingen.
– Här har vi facit på hur snabbt marknadsreformer kan omvandla utbildningssystem, bidra till försämring av skolresultat samt till segregation och ojämlikhet. Och då har inte de långsiktiga effekterna blivit synliga än. Vilket samhälle får vi när elever, som har fostrats till att bli kunder från tidig ålder, blir vuxna? säger Andreas Fejes.