
Jätteklassen sänker stressen och höjer lärarna
Reportage 51 elever i klassen: ”Häftigaste förändringen jag varit med om.”
Israelsson: Digitala verktyg är bra redan i förskoleklass
Krönika ”Det ena behöver inte utesluta det andra.”


Tre lärare om att få eleverna att skriva för hand
Skrivande ”Elever är sämre förberedda i sin finmotorik idag.”
Teckningar ger fäste åt barns NO-kunskaper
Forskning Forskaren: Använd teckningarna – sätt inte in dem i en pärm.


Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Kan elever snacka sig till högre betyg?
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.


Så möter du fem muntliga dilemman i skolan
Fokus Experternas bästa tips.
Få Grundskollärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.

Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.


Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Därför sjunger han med eleverna – i alla ämnen
Lektionstipset ”Musiken är en bro till lärande”.


Kritik mot Skolverkets reviderade stödmaterial
Skolverket Forskaren: ”Tveksamt vad materialet bidrar med”.

”Dyrare i längden att inte satsa på mindre elevgrupper”
Debatt Läraren: ”Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga.”
Kritiken: Ensidig syn på läsning i läroplansförslaget
Kursplaner Professorn: Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa läskrisen.

Replik: Forskningen som ligger bakom läsraset i skolan
Debatt ”Det går inte skyllas på digitaliseringen av skolan.”

Körling: Skolan tvingas bli utförare för en massa påhitt
Krönika ”Jag blir heligt förbannad.”


Att kalla elever ”svaga” kan få negativa konsekvenser
Forskning Forskaren: Nästan omedvetet smyger sig ordet in.

Satsningen som stärker barns taluppfattning
Forskning Forskaren: Kan vara svårt för eleverna att förstå.
Så ska de få fler lärare att sjunga med sina elever
Praktiska tips ”Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras i skolan.”

Hård kritik mot digitaliseringen av skolan
Böcker ”Allt fler inser teknologins skadliga inverkan på barnen.”


Replik: Kant har fel om ”läsetablissemanget” i Sverige
Debatt ”På de flesta lärosäten dominerar snarare innehåll som står i strid med detta kunskapsfält.”
Körling: Skolbyten lär elever att man kan fly svårigheter
Krönika ”Då måste eleven stanna kvar där eleven är.”


Replik: Därför är jag kritisk mot läsetablissemanget
Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”

Kunskapen fastnar när eleverna använder alla sinnen
Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.
Så svarar lärarutbildarna på hårda kritiken
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.

Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat
Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.


Nycklarna för att få med sig pojkarna i undervisningen
Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.

Replik: Nej, fonologisk medvetenhet är inte passé
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.

”Skoja inte bort Özz Nûjens insikter om svenska språket”
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt: Hård kritik mot matteutbildning för F–3-lärare
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”

Strategin som gör matten enklare hela vägen
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.


”När ordförrådet är begränsat faller förståelsen”
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.

Debatt: Hindret för högläsning som vi sällan talar om
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.

Analysen som fördjupar elevernas lärande
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Tre lärare om uteundervisning
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Körling: Högläsning ger vinster som inte går att mäta
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”

Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?
Guiden Expertens fem bästa tips.


Skogsturerna som ger eleverna kunskap för livet
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”

Enkla knepen som gör NO:n begriplig för alla
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Körling om lyssneläsningen: Inte antingen eller – utan både och
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”

Grafer på lågstadiet gör matten tydlig
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.

Debatt: AI på lågstadiet skapar hopp för framtiden
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”


Debatt: Låga krav på NP straffar barnen på sikt
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”

Skrivprojekt bygger broar över skarp skolgräns
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”

Därför kontrollerar hon alla sexåringarnas grovmotorik
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Så lyfter teoretiska ämnen med praktiska moment
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”

Körling: Pippi Långstrump behövs när galenskaperna sprider sig
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”

Tre lärare om att ge respons på elevtexter
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?


Marie ger NO:n en flygande start
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.

Israelsson: Så gör året i förskoleklass stor skillnad
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Ny studie: Tittandet som försämrar barnens svenska
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.

Så skakar läsningen liv i NO-undervisningen
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”


De använder hela kroppen för att sätta punkt
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.

Så blir skollunchen trevligare för både lärare och elever
Skolmat Forskarens fem bästa tips.

Därför ställer anpassningar till det i skolan
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Modellen som får igång skrivandet av faktatexter
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”

Så får hon de yngsta att ta ansvar för sitt lärande
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”


Så förenklas kritiska övergången till mellanstadiet
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.

Lovskola på lågstadiet ger bra resultat
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”

Berättelsemetoden får elever att erövra nya begrepp
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”