ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Grundskolläraren Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Grundskolläraren
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Jätteklassen sänker stressen och höjer lärarna

Reportage 51 elever i klassen: ”Häftigaste förändringen jag varit med om.”

Israelsson: Digitala verktyg är bra redan i förskoleklass

Krönika ”Det ena behöver inte utesluta det andra.”

Tre lärare om att få eleverna att skriva för hand

Skrivande ”Elever är sämre förberedda i sin finmotorik idag.”

Teckningar ger fäste åt barns NO-kunskaper

Forskning Forskaren: Använd teckningarna – sätt inte in dem i en pärm.

Den eskalerande talrädslan

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Så möter du fem muntliga dilemman i skolan

Fokus Experternas bästa tips.

Få Grundskollärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Skolverkets läslistor

Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor

Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.

Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra

Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas

Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”

Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”

Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.

Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna

Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”

Därför sjunger han med eleverna – i alla ämnen

Lektionstipset ”Musiken är en bro till lärande”.

Kritik mot Skolverkets reviderade stödmaterial

Skolverket Forskaren: ”Tveksamt vad materialet bidrar med”.

”Dyrare i längden att inte satsa på mindre elevgrupper”

Debatt Läraren: ”Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga.”

Kritiken: Ensidig syn på läsning i läroplansförslaget

Kursplaner Professorn: Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa läskrisen.

Replik: Forskningen som ligger bakom läsraset i skolan

Debatt ”Det går inte skyllas på digitaliseringen av skolan.”

Körling: Skolan tvingas bli utförare för en massa påhitt

Krönika ”Jag blir heligt förbannad.”

Att kalla elever ”svaga” kan få negativa konsekvenser

Forskning Forskaren: Nästan omedvetet smyger sig ordet in.

Satsningen som stärker barns taluppfattning

Forskning Forskaren: Kan vara svårt för eleverna att förstå.

Så ska de få fler lärare att sjunga med sina elever

Praktiska tips ”Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras i skolan.”

Hård kritik mot digitaliseringen av skolan

Böcker ”Allt fler inser teknologins skadliga inverkan på barnen.”

Replik: Kant har fel om ”läsetablissemanget” i Sverige

Debatt ”På de flesta lärosäten dominerar snarare innehåll som står i strid med detta kunskapsfält.”

Körling: Skolbyten lär elever att man kan fly svårigheter

Krönika ”Då måste eleven stanna kvar där eleven är.”

Replik: Därför är jag kritisk mot läsetablissemanget

Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”

Kunskapen fastnar när eleverna använder alla sinnen

Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.

Så svarar lärarutbildarna på hårda kritiken

Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.

Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat

Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.

Nycklarna för att få med sig pojkarna i undervisningen

Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.

Replik: Nej, fonologisk medvetenhet är inte passé

Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.

”Skoja inte bort Özz Nûjens insikter om svenska språket”

Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.

Debatt: Hård kritik mot matteutbildning för F–3-lärare

Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”

Strategin som gör matten enklare hela vägen

Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.

”När ordförrådet är begränsat faller förståelsen”

Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.

Debatt: Hindret för högläsning som vi sällan talar om

Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.

Analysen som fördjupar elevernas lärande

Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.

Tre lärare om uteundervisning

Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Körling: Högläsning ger vinster som inte går att mäta

Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”

Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?

Guiden Expertens fem bästa tips.

Skogsturerna som ger eleverna kunskap för livet

Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”

Enkla knepen som gör NO:n begriplig för alla

Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”

Körling om lyssneläsningen: Inte antingen eller – utan både och

Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”

Grafer på lågstadiet gör matten tydlig

Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.

Debatt: AI på lågstadiet skapar hopp för framtiden

Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”

Debatt: Låga krav på NP straffar barnen på sikt

Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”

Skrivprojekt bygger broar över skarp skolgräns

Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”

Därför kontrollerar hon alla sexåringarnas grovmotorik

Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.

Så lyfter teoretiska ämnen med praktiska moment

Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”

Körling: Pippi Långstrump behövs när galenskaperna sprider sig

Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”

Tre lärare om att ge respons på elevtexter

Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?

Marie ger NO:n en flygande start

Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.

Israelsson: Så gör året i förskoleklass stor skillnad

Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.

Ny studie: Tittandet som försämrar barnens svenska

Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.

Så skakar läsningen liv i NO-undervisningen

Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”

De använder hela kroppen för att sätta punkt

Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.

Så blir skollunchen trevligare för både lärare och elever

Skolmat Forskarens fem bästa tips.

Därför ställer anpassningar till det i skolan

Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.

Modellen som får igång skrivandet av faktatexter

Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”

Så får hon de yngsta att ta ansvar för sitt lärande

Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”

Så förenklas kritiska övergången till mellanstadiet

Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.

Lovskola på lågstadiet ger bra resultat

Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”

Berättelsemetoden får elever att erövra nya begrepp

Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”

Senaste nytt

  1. Krönika

    Israelsson: Digitala verktyg är bra redan i förskoleklass

  2. Reportage

    Jätteklassen sänker stressen och höjer lärarna

  3. Skrivande

    Tre lärare om att få eleverna att skriva för hand

  4. Forskning

    Teckningar ger fäste åt barns NO-kunskaper

  5. Lektionstipset

    Därför sjunger han med eleverna – i alla ämnen

  6. Skolverket

    Kritik mot Skolverkets reviderade stödmaterial

  7. Debatt

    ”Dyrare i längden att inte satsa på mindre elevgrupper”

  8. Kursplaner

    Kritiken: Ensidig syn på läsning i läroplansförslaget

  9. Debatt

    Replik: Forskningen som ligger bakom läsraset i skolan

  10. Krönika

    Körling: Skolan tvingas bli utförare för en massa påhitt

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Hon vill stärka utbildningens status

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Debatt: Slopa kanonkäbblet och satsa på klassrummet

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Ny rapport: Bristerna som ställer till det för tekniklärare

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Debatt: Teaterlärare i kulturskolan har en omöjlig arbetssituation

Grundskolläraren

Israelsson: Digitala verktyg är bra redan i förskoleklass

Specialpedagogik

Fohlin: ”Alla lärare behöver de professionella samtalen”

Fritidspedagogik

Fritidslärarna: Relationer är vår superkraft

Förskolan

Förskoleborgarrådet: ”200 barn alldeles för mycket”

Folkhögskolan

Så minskade stödsamtalen med 75 procent

Vi Vägledare

Vägledare om sina npf-strategier

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Grundskolläraren
  • grundskollararen@vilarare.se
Grundskolläraren X-konto Grundskolläraren Facebook-konto Grundskolläraren Instagram-konto Grundskolläraren RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare