
Ena och hennes kompisar i årskurs tre övar på dansen.
Reportage Hur ska äldre elever vilja vara kvar på fritidshemmet? Lösningen på Klöxhultsskolan i Älmhult är att ge barnen stort inflytande över verksamheten, erbjuda utmaningar – och skärmtid.
Femteklassaren Alice Winblad ropar upp namnen på tjejerna i årskurs tre som bänkat sig framför henne i idrottshallen. Hon och några jämnåriga kompisar har lärt de yngre eleverna en dans, som de snart ska få visa upp när det blir dansuppvisning på fritidshemmet. Men först repeterar treorna koreografin några sista gånger, medan de äldre eleverna tittar på och ger instruktioner.
Ena och hennes kompisar i årskurs tre övar på dansen.
Det här är ett av knepen som fritidshemmet på Klöxhultsskolan i Älmhult använder för att få elever från årskurs tre och uppåt att stanna på fritidshemmet – växande ansvar och större utmaningar ju äldre eleverna blir.
– Ni är ju nästan en del av personalen, säger fritidsledaren Fredrik Werner skämtsamt till några av eleverna i årskurs fem när vi träffar dem tidigare på eftermiddagen. Vi sitter i ett klassrum som även används av ”Oasenklubben”, fritidshemmets avdelning för årskurs 3-6.
Ludvig Hopstadius och Ted Lange berättar att de är med i fritidshemmets discogrupp, som bara elever i årskurs fem och sex får vara med i. Gruppen ordnar disco för lågstadieeleverna och fixar själva med inköp, skyltar och bakning.
– Pengarna vi får in lägger vi på en resa, säger Ludvig Hopstadius.
Ida Preutz säger att hon brukar vara på fritidshemmet ibland, när hon inte är med sin ponny.
– Man har kompisar här, annars vet jag att jag bara kommer att ligga framför tv:n när jag kommer hem.
– Jag brukar vara i idrottshallen och bygga kojor, eller spela pingis, säger Ted Lange.
Fritidsledaren Fredrik Werner
När Fredrik Werner anställdes på skolan för drygt två decennier sedan fick han i uppdrag att höja närvaron bland de äldre barnen.
– ”Lös det så att vi kan behålla de stora barnen på fritids,” sa rektorn. Då blev det mer åt fritidsledarpedagogiken, som väl egentligen inte är så annorlunda, men går ut på att barnen har mer insyn och påverkan på fritids. Allting vi gör är egentligen vad barnen har önskat, även om vi står för planeringen, säger han.
Elevernas idéer tas in på fritidsråd, ”fritidsprat” och i en förslagslåda. De har också stor frihet att komma och gå som de vill. De enda ”måstena” är att de ska checka in när de kommer, vara med på mellanmål och samling och checka ut när de går. Föräldrarna kan se när de checkar in i en app och har på så vis ändå koll på var barnen är.
Klubbens lokaler ser enkla ut: Här ryms en tidningshörna och i ett större rum pingisbord, fotbollsspel och några soffor framför en stor tv-skärm längst in. Fritidshemmet använder också hemkunskapssalen och ett klassrum för skapande som ligger i anslutning till klubblokalen. Nästan varje eftermiddag är även idrottshallen öppen, där man kan spela bollspel, bygga kojor och göra hinderbanor. Fritidshemmets regler har barnen också bestämt, bland annat att plocka undan efter sig i idrottshallen. Om någon ändå smiter så meddelar personalen varandra i teamchatten och skickar tillbaka eleven upp i hallen.
Ida och Alice i årskurs fem har hittat på en koreografi som de lär ut till treorna.
Eleverna efterfrågar utflykter och den här veckan erbjuds två turer till golfbanan på schemat.
– Loven är vår höjdpunkt. Vi har alltid stående inslag som padel, simhallen eller bowling för elever i mellanstadiet. Vi har många barn på loven eftersom vi skickar ut en planering innan så att de kan välja vad de vill vara med på, säger Elisabeth Jönsson, fritidspedagog på ”Oasenklubben”.
Temakvällar med film, spel eller tjej- och killgrupper på fredagar är också populärt. När treorna en gång om året får sova över på fritidshemmet brukar det vara runt 30 barn som övernattar. Under sommarlovets två första veckor flyttar fritidshemmet ut till ett dagläger där barnen kan fiska, paddla kanot och bada. Att fritidshemmet kan erbjuda flera aktiviteter och utflykter kräver en bra bemanning, vilket de har tack vare att de har många elever, enligt Fredrik Werner.
Att ha roligt står alltså i fokus. Men hur hinner ni med att arbeta med läroplanens mål när allt är frivilligt?
– Sådant som alla elever måste vara med på gör vi på skoltid, som värdegrundsarbete och fritidsråd. Jag har även programmering på skoltid. Undervisning sker även på fritidstid, men på frivillig basis, säger Fredrik Werner och visar med en gest att han får knottror av det ibland förekommande arbetssättet att göra ett schema där vissa aktiviteter blir obligatoriska för alla barn.
– Om du tvingar alla barn att göra allt på fritids, då blir det ju skola. Klart att barn slutar då, säger han.
När fritidshemmet får vfu-studenter från lärarutbildningen kan det dock bli en krock i synsätt, berättar kollegorna.
– På universitet trycker de på att det ska vara undervisning. Vfu-studenterna kommer hit med sina planeringar, men jag kan inte tvinga barnen att vara med. Det fungerar inte här, säger Elisabeth Jönsson.
Nelly hänger i spelhörnan.
På en vägg hänger fritidshemmets regler för skärmtid. De tillåtna tiderna är morgnar och vissa eftermiddagar efter kl 15 eller 15.30. Skärmtiderna har också bestämts av eleverna och tillkom, enligt Fredrik Werner, efter att eleverna tyckte att för många satt med sina mobiler i stället för att vara med på aktiviteter.
– Vissa vill spela jämt, andra vill ha helförbud. Majoritetsbeslutet kom fram till det här.
Varför är det viktigt att äldre barn fortsätter gå på fritidshemmet?
– Det är bättre att de är här med engagerade vuxna och kompisar i stället för att de springer på byn. Vi lär dem hur de ska bete sig mot varandra och vuxna, säger Fredrik Werner.
19 procent av alla elever i åldern 10-12 år är inskrivna på fritidshem, enligt Skolverket. Barn som går i öppen fritidsverksamhet syns inte i siffrorna.
På Klöxhultsskolan är cirka 170 elever inskrivna på ”Oasenklubben”. Cirka 80 av dem går i årskurs 3, cirka 90 i årskurs 4-6. Skolan har cirka 260 elever på mellanstadiet.
Fritidshemmet på Klöxhultsskolan har som mål att lära barnen vad en meningsfull fritid är, att låta dem få ta del av omvärlden och stimulera deras kreativitet, fantasi och lärande.
LÄS ÄVEN
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.