Ena och hennes kompisar i årskurs tre övar på dansen.
Till startsidan
Reportage Hur ska äldre elever vilja vara kvar på fritidshemmet? Lösningen på Klöxhultsskolan i Älmhult är att ge barnen stort inflytande över verksamheten, erbjuda utmaningar – och skärmtid.
Femteklassaren Alice Winblad ropar upp namnen på tjejerna i årskurs tre som bänkat sig framför henne i idrottshallen. Hon och några jämnåriga kompisar har lärt de yngre eleverna en dans, som de snart ska få visa upp när det blir dansuppvisning på fritidshemmet. Men först repeterar treorna koreografin några sista gånger, medan de äldre eleverna tittar på och ger instruktioner.
Ena och hennes kompisar i årskurs tre övar på dansen.
Det här är ett av knepen som fritidshemmet på Klöxhultsskolan i Älmhult använder för att få elever från årskurs tre och uppåt att stanna på fritidshemmet – växande ansvar och större utmaningar ju äldre eleverna blir.
– Ni är ju nästan en del av personalen, säger fritidsledaren Fredrik Werner skämtsamt till några av eleverna i årskurs fem när vi träffar dem tidigare på eftermiddagen. Vi sitter i ett klassrum som även används av ”Oasenklubben”, fritidshemmets avdelning för årskurs 3-6.
Ludvig Hopstadius och Ted Lange berättar att de är med i fritidshemmets discogrupp, som bara elever i årskurs fem och sex får vara med i. Gruppen ordnar disco för lågstadieeleverna och fixar själva med inköp, skyltar och bakning.
– Pengarna vi får in lägger vi på en resa, säger Ludvig Hopstadius.
Ida Preutz säger att hon brukar vara på fritidshemmet ibland, när hon inte är med sin ponny.
– Man har kompisar här, annars vet jag att jag bara kommer att ligga framför tv:n när jag kommer hem.
– Jag brukar vara i idrottshallen och bygga kojor, eller spela pingis, säger Ted Lange.
Fritidsledaren Fredrik Werner
När Fredrik Werner anställdes på skolan för drygt två decennier sedan fick han i uppdrag att höja närvaron bland de äldre barnen.
– ”Lös det så att vi kan behålla de stora barnen på fritids,” sa rektorn. Då blev det mer åt fritidsledarpedagogiken, som väl egentligen inte är så annorlunda, men går ut på att barnen har mer insyn och påverkan på fritids. Allting vi gör är egentligen vad barnen har önskat, även om vi står för planeringen, säger han.
Elevernas idéer tas in på fritidsråd, ”fritidsprat” och i en förslagslåda. De har också stor frihet att komma och gå som de vill. De enda ”måstena” är att de ska checka in när de kommer, vara med på mellanmål och samling och checka ut när de går. Föräldrarna kan se när de checkar in i en app och har på så vis ändå koll på var barnen är.
Klubbens lokaler ser enkla ut: Här ryms en tidningshörna och i ett större rum pingisbord, fotbollsspel och några soffor framför en stor tv-skärm längst in. Fritidshemmet använder också hemkunskapssalen och ett klassrum för skapande som ligger i anslutning till klubblokalen. Nästan varje eftermiddag är även idrottshallen öppen, där man kan spela bollspel, bygga kojor och göra hinderbanor. Fritidshemmets regler har barnen också bestämt, bland annat att plocka undan efter sig i idrottshallen. Om någon ändå smiter så meddelar personalen varandra i teamchatten och skickar tillbaka eleven upp i hallen.
Ida och Alice i årskurs fem har hittat på en koreografi som de lär ut till treorna.
Eleverna efterfrågar utflykter och den här veckan erbjuds två turer till golfbanan på schemat.
– Loven är vår höjdpunkt. Vi har alltid stående inslag som padel, simhallen eller bowling för elever i mellanstadiet. Vi har många barn på loven eftersom vi skickar ut en planering innan så att de kan välja vad de vill vara med på, säger Elisabeth Jönsson, fritidspedagog på ”Oasenklubben”.
Temakvällar med film, spel eller tjej- och killgrupper på fredagar är också populärt. När treorna en gång om året får sova över på fritidshemmet brukar det vara runt 30 barn som övernattar. Under sommarlovets två första veckor flyttar fritidshemmet ut till ett dagläger där barnen kan fiska, paddla kanot och bada. Att fritidshemmet kan erbjuda flera aktiviteter och utflykter kräver en bra bemanning, vilket de har tack vare att de har många elever, enligt Fredrik Werner.
Att ha roligt står alltså i fokus. Men hur hinner ni med att arbeta med läroplanens mål när allt är frivilligt?
– Sådant som alla elever måste vara med på gör vi på skoltid, som värdegrundsarbete och fritidsråd. Jag har även programmering på skoltid. Undervisning sker även på fritidstid, men på frivillig basis, säger Fredrik Werner och visar med en gest att han får knottror av det ibland förekommande arbetssättet att göra ett schema där vissa aktiviteter blir obligatoriska för alla barn.
– Om du tvingar alla barn att göra allt på fritids, då blir det ju skola. Klart att barn slutar då, säger han.
När fritidshemmet får vfu-studenter från lärarutbildningen kan det dock bli en krock i synsätt, berättar kollegorna.
– På universitet trycker de på att det ska vara undervisning. Vfu-studenterna kommer hit med sina planeringar, men jag kan inte tvinga barnen att vara med. Det fungerar inte här, säger Elisabeth Jönsson.
Nelly hänger i spelhörnan.
På en vägg hänger fritidshemmets regler för skärmtid. De tillåtna tiderna är morgnar och vissa eftermiddagar efter kl 15 eller 15.30. Skärmtiderna har också bestämts av eleverna och tillkom, enligt Fredrik Werner, efter att eleverna tyckte att för många satt med sina mobiler i stället för att vara med på aktiviteter.
– Vissa vill spela jämt, andra vill ha helförbud. Majoritetsbeslutet kom fram till det här.
Varför är det viktigt att äldre barn fortsätter gå på fritidshemmet?
– Det är bättre att de är här med engagerade vuxna och kompisar i stället för att de springer på byn. Vi lär dem hur de ska bete sig mot varandra och vuxna, säger Fredrik Werner.
19 procent av alla elever i åldern 10-12 år är inskrivna på fritidshem, enligt Skolverket. Barn som går i öppen fritidsverksamhet syns inte i siffrorna.
På Klöxhultsskolan är cirka 170 elever inskrivna på ”Oasenklubben”. Cirka 80 av dem går i årskurs 3, cirka 90 i årskurs 4-6. Skolan har cirka 260 elever på mellanstadiet.
Fritidshemmet på Klöxhultsskolan har som mål att lära barnen vad en meningsfull fritid är, att låta dem få ta del av omvärlden och stimulera deras kreativitet, fantasi och lärande.
LÄS ÄVEN
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.