I samspråk med Arvid Dahlin och David Niyoncuti. Foto: Therése Ny
Till startsidan
Reportage
Han har kallats Sveriges uppkäftigaste fritidspedagog. Så kan det bli när man sticker ut hakan och kräver en uppvärdering av yrket.
Nu är Hadar Nordin i farten igen, efter några år då han höll sig borta från offentligheten.
Kolla här, Saga, vad jag kan vika. Vill du prova?
Hadar Nordin sitter omgiven av pysslande, ritande, legobyggande, spelspelande barn på ”sitt” fritidshem. Nu visar han Saga hur hon ska forma ett papper till en så kallad nafsdrake samtidigt som han småpratar med de andra tjejerna vid bordet och några pojkar i soffan bakom dem. Alla har just skyndat in från skejtparken intill fritidshemmet, eftersom det började regna.
Samverkan mellan skola och fritidshem behöver förtydligas för att undvika att skolan hamnar i maktposition gentemot fritidshemmet.
Där ute har Hadar Nordin lytt instruktionerna som fotograf Therése fått från redaktionen: Ta en bild då han ger finger.
Bakgrunden är att då Lärarnas tidning skrev om honom för åtta år sedan togs en sådan bild som aldrig publicerades. Nu flinar han åt idén att göra om försöket, men ställer villigt upp. Men blicken är inte lika kaxig den här gången.
– Nä, man har ju blivit äldre, säger han och konstaterar att det är nästan tio år sedan han drog igång det som skulle göra honom till en kändis i fritidspedagogvärlden.
I samspråk med Arvid Dahlin och David Niyoncuti. Foto: Therése Ny
Och inte bara där. Hans inlägg på sociala medier, debattartiklar och föreläsningar nådde ända till regeringen. Han berättar stolt om hur han 2014 blev uppringd av dåvarande utbildningsminister Gustav Fridolins statssekreterare som ville ha förslag på hur fyra miljarder statliga kronor till fritidshemsverksamhet skulle användas. Hans svar: Öronmärk dem, annars sipprar de i väg till skolan. För, trots att det då hade gått tre år sedan han hade givit sig ut i hetluften kring synen på yrket och fritidshemmen, hade rätt lite hänt, tyckte han.
Det hela hade börjat 2011, då debatten om legitimationer för lärare och förskollärare var het.
– Men oss fritidspedagoger nämnde ingen. Jag visste att jag inte var ensam om att reta mig på det och tänkte att något måste göras.
Det handlade till stor del om den otydlighet som många lärare i fritidshem upplevde och ännu upplever kring sin roll i förhållande till skolan.
Ålder: 41.
Familj: Maarit Nordin, förskollärare i förskoleklass, barnen Elton 16, Otis 14,Dion 13 och Imelda 9.
Bor: Villa i Härnösand.
– Verksamheter som samverkar brukar ju ha avtal om hur arbetsfördelningen ska se ut. Jag brukar jämföra med hur det går till på en olycksplats – inte står räddningstjänsten och frågar ambulanspersonalen vem som ska släcka branden? Men i skolans värld är gränsdragningen kring ansvar tydligare för lärare än för fritidspedagoger.
Samverkan mellan skola och fritidshem behöver förtydligas för att undvika att skolan hamnar i maktposition gentemot fritidshemmet, anser han.
Och den som inte syns får se till att bli synlig, tänkte han och startade, tillsammans med några kollegor webbsidan fritidspedagogik.se. Sidan fick stor spridning och många hejarop. Men ledde också till stora konflikter.
– Senare har jag förstått att det fanns en rädsla, inte minst hos Lärarförbundet, kring vad vi ville åstadkomma. De ville köra i egen regi, medan jag ville samverka med dem. Det blev infekterat.
Den här gången får Hadar ge fingret. Foto: Therése Ny
Det hela ledde till att Hadar Nordin sa upp sitt medlemskap i förbundet. Så sent som i våras gick han med igen, för att kunna bli skyddsombud.
Under de där åren började han också skriva debattartiklar och påbörjade manuset till boken ”Fritidspedagogik – komplement eller fundament”, som kom ut 2013.
Allt detta skedde samtidigt som han arbetade heltid på ett fritidshem i Stockholms innerstad och var mitt i småbarnspappatiden, med fyra barn mellan 0 och 6 år.
– Jag minns när jag åkte direkt från jobbet till tv-huset för att bli intervjuad och sen kom och hämtade i förskolan och insåg att jag glömt ta bort sminket.
Så här i backspegeln förstår han inte riktigt hur han orkade, men konstaterar att ”det bara rullade på”. Dessutom hade han helhjärtat stöd av sin hustru Maarit Nordin, som är förskollärare – och hans arbetskamrat.
Tips! Kör ”sten, sax, påse” vid småkonflikter, till exempel vem som stod först i ledet. Foto: Therése Ny
På vägen in till fritids stannar han till och nickar in mot ett rum:
– Där sitter min fantastiska fru, säger han med värme i rösten.
Hon sa ”kör!” när han i höstas fick idén att dra igång två nya satsningar, Fritidsverket och Utbildning Norr, efter att under ett antal år ha hållit sig borta från rampljuset. Den här gången med bas i ångermanländska Härnösand.
Det var 2014 som familjen kände att de behövde en större bostad än trean i Stockholm, i kombination med att de längtade efter ett lugnare tempo och kortare avstånd mellan hem och arbete.
– Jag var lite inne på Österlen, men så kom Maarit och visade en bild på ett hus i Härnösand.
Hadar Nordin gick inte själv på fritids som liten, men avundades de barn som gjorde det. Foto: Therése Ny
När han växte upp i Örnsköldsvik var Härnösand bara en liten stad man reste igenom på väg söderut, men nu hade både hans föräldrar och bror flyttat hit, så ja, varför inte?
Men lite oro fanns där: Han hade ju vant sig vid att resa runt hela landet och föreläsa. Det skulle inte gå längre. Samtidigt ville han ge kampen en andra chans.
– Men det gick bra. Jag insåg att jag inte måste synas.
Genom hela intervjun har Hadar Nordin uttryckt en ambivalens inför kändisskapet. Nog låter han stolt över vad han åstadkommit, men samtidigt poängterar han att fritidspedagogyrket är ett teamarbete och att bilden av honom som en uppkäftig rebell inte stämmer. Så verkar inte heller två av hans arbetskamrater uppfatta honom.
– Han säger aldrig ”gör så här”, utan vill ha våra åsikter, säger Annica Mölk.
– Han är extremt kunnig och erfaren, men har ingen prestige, säger Henrik Josefsson.
Hur var det då med de nya satsningarna, Fritidsverket och Utbildning Norr? Jo, Hadar Nordin har länge närt en dröm om en plattform för ett bredare grepp kring barns fritid och ungdomskultur, som samtidigt är en kunskapsbank och ett forum för diskussion och tankeutbyte.
– Så jag kom på den briljanta idén att starta ett statligt verk, som inte finns, men borde finnas, och utnämnde mig själv till generaldirektör, säger han med ett flin.
Så jag kom på den briljanta idén att starta ett statligt verk, som inte finns, men borde finnas, och utnämnde mig själv till generaldirektör.
En av visionerna med ”verket” är att få till statliga utredningar kring barns fritid, som inte bara rör fritidshemsverksamhet, och att verka för bättre villkor för de människor som arbetar med barn och ungas fritid.
– När jag jobbade med fritidspedagogik.se märkte jag att det går att nå ut med sina tankar. Samtidigt blev det någon slags gerillaverksamhet som hamnade i klinch med till exempel Lärarförbundet. Nu tycker jag det är läge för något mer moget och lösningsinriktat.
Under åren som föreläsare har han också retat sig på hur de stora föreläsningsföretagen tar ut saftiga avgifter för sina fortbildningsdagar, men arvoderar sina föreläsare lågt, samtidigt som han såg behov av konferenser och fortbildning i norra Sverige. Därför startade han ett företag som ska erbjuda sådant till bättre villkor.
Som tonåring tjatade Hadar Nordin till sig en praktikplats på en förskola. Hans syokonsulent tyckte att han skulle satsa på industrin. Foto: Therese Ny
– Jag har goda kontakter med de bästa föreläsarna som också tror på idén.
Den första konferensen i våras fick skjutas upp, men Hadar Nordin hoppas att kunna dra igång under hösten.
Redan som barn var Hadar Nordin typen som säger i från om han tycker något är fel.
Hur agerar du själv när du möter sådana barn i din yrkesutövning?
– Fram tills barnen är sex-sju år förväntar vi oss att de ska bli allt mer självständiga. Sedan har vi ett skolsystem som raderar det tills de är vuxna och vi förväntar oss det igen. Det går inte ihop. Så jag uppmuntrar egna initiativ, och hjälper till att kanalisera engagemang.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.