
Agnes och Selma kopplar av med läsning på Tigerns fritidshem.
Efter många möten och skrivelser till kommunpolitikerna i Skellefteå fick Carina Lindmark Jonsson och hennes kollegor på fritidshemmet till sist tillbaka sina lokaler.
Lokalhaveriet
Barnen blir tryggare och fritidslärarna slipper irra omkring för att hitta någonstans att vara.
– Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson, som tillsammans med sina kollegor kämpat för att få tillbaka egna lokaler.
Carina Lindmark Jonsson, lärare i fritidshem, har arbetat på Lejonströmsskolan i Skellefteå i fem år. För drygt tre år sedan blev fritidshemmet av med sina lokaler. Fritidshemsverksamheten förpassades till korridorer och klassrum. Orsaken var att flera elever flyttade in från en annan skola i kommunen. Bland annat behövdes lokaler till anpassad grundskola.
– Våra lokaler behövdes och vi fick flytta ut. Det blev oerhört stressigt och svårt att hålla koll på barnen och det blev en hög ljudnivå, säger Carina Lindmark Jonsson.
Efter ett tag tog fritidslärarna och andra anställda på fritidshemmet strid för att få egna lokaler. Det sände bland annat skrivelser till ansvariga kommunpolitiker och till skolledningen.
– Det skrevs risk- och konsekvensanalyser, men de togs egentligen aldrig upp. Men till sist, efter flera möten och skrivelser, fick vi en ledning som lyssnade på oss och som förstod vår verksamhet.
Så här beskriver Carina Lindmark Jonsson skillnaden nu mot tidigare:
– Det här är första året på länge som jag känner att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen. Vi är samlade och har struktur. Barnen har blivit lugnare och konflikterna har minskat.
Agnes och Selma kopplar av med läsning på Tigerns fritidshem.
Hon menar också att fritidshemmet blivit mer lockande för eleverna nu.
– Vi är en egen verksamhet och det blir tydligare när eleverna byter lokaler. De ska känna att ”wow, nu går jag till fritids!” Här har vi ett inbjudande smörgåsbord med aktiviteter. Under alla mina år på fritids har jag märkt att barnen behöver mer och mer struktur. När verksamheten har egna lokaler kan man lämna material framme, samt förbereda aktiviteter.
Carina Lindmark Jonsson räknar upp flera saker som finns på fritidshemmet nu när de har egna lokaler. Det är kök med spis, kyl och frys. De har hobbyrum för att kunna pyssla och där material får ligga kvar. Dator och monitor finns för att kunna visa film, bild och text på stor skärm. Rum finns för teater och drama, samt ett utrymme med soffor, sittpuffar och bord.
– Fritids behöver egna lokaler precis som alla klasser under skoltid behöver egna lokaler. Det är verkligen inte konstigare än så. Det finns inget positivt med att ha verksamhet i korridorer och klassrum. Ingen ska behöva ha det så.
I dagsläget är nära 150 barn inskrivna på fritidshemmet, som har två stora rum till sitt förfogande och i de rummen finns det två mindre rum. Korridoren används fortfarande, som lekyta och för att spela pingis. De använder också vissa klassrum.
Filip, Sixten och Harry spelar pingis i korridoren.
– Man kan säga att vi har två hemvister för tre årskurser. Så egentligen skulle vi behöva ett till större rum. Kanske kan vi få det när skolan ska gå från tre till två parallellklasser.
Personalen på fritidshemmet tog även strid för ett gemensamt arbetsrum där de kan planera både enskilt och tillsammans.
– Att få sitta i samma arbetsrum har gett så oerhört mycket. Då har vi möjlighet att få stöttning och idéer av varandra. Ett pass i veckan kan vi samla alla som jobbar på fritidshemmet för att planera framåt, tala om elever som behöver extra stöd men också om hur vi själva mår. Den här timmen under veckan är den mest värdefulla vi har för att bedriva vår verksamhet.
När barnen kommer på morgonen så är det lugna stunder som gäller då eleverna spelar, ritar eller sitter och pratar i soffan innan frukost. Efter frukost går alla ut på skolgården. När barnen kommer på eftermiddagen blir det mellanmål och sedan är det olika aktiviteter fram till 15.30. Efter 15.30 får eleverna välja bland de aktiviteter som erbjuds på tavlan.
I ateljén får materialet ligga kvar till nästa dag. Från vänster Ines, Ester, Hilda, Mio, Carina Lindmark Jonsson och Mio pysslar med pärlor.
Fritidshemmet har en stor whiteboard med personalen och barnens namn på knappar. De sätter upp knappen där de kommer vara. Tavlan gör det också smidigare när föräldrar hämtar.
Egna lokaler underlättar även för fritidspedagogisk undervisning under skoltid. Tidigare fick fritidslärarna leta efter lokaler att vistas i under skoltiden. Men bristen på lokaler resulterade ofta i att de gick ut i stället och hade skolfritids utomhus.
– Nu kan vi ha undervisning som baserar sig på Lgr 22 och det känns underbart. Att ha en bokad lokal medför trygghet för alla.
Tidningen Fritidspedagogiks enkät visar att hälften av lärarna i fritidshem tycker att lokalerna passar ganska eller mycket dåligt för verksamheten.
Carina Lindmark Jonsson ser med oro på att många fritidshem i landet inte har egna lokaler och därmed får svårt att kunna bedriva en varierad verksamhet med till exempel skapande, avkoppling, lek och rörelse.
– Skolornas ledning behöver utbildas i vad fritidshemsverksamhet är för något och vilken vinning den ger för hela skolan. Nu har fritidspedagoger mer och mer fått andra uppdrag som tar tid från fritidsverksamheten. Det kan ha att göra med att det är få utbildade lärare i fritidshem. Vi har en bra situation med utbildade lärare i fritidshem.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.