Agnes och Selma kopplar av med läsning på Tigerns fritidshem.
Till startsidan
Efter många möten och skrivelser till kommunpolitikerna i Skellefteå fick Carina Lindmark Jonsson och hennes kollegor på fritidshemmet till sist tillbaka sina lokaler.
Lokalhaveriet
Barnen blir tryggare och fritidslärarna slipper irra omkring för att hitta någonstans att vara.
– Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson, som tillsammans med sina kollegor kämpat för att få tillbaka egna lokaler.
Carina Lindmark Jonsson, lärare i fritidshem, har arbetat på Lejonströmsskolan i Skellefteå i fem år. För drygt tre år sedan blev fritidshemmet av med sina lokaler. Fritidshemsverksamheten förpassades till korridorer och klassrum. Orsaken var att flera elever flyttade in från en annan skola i kommunen. Bland annat behövdes lokaler till anpassad grundskola.
– Våra lokaler behövdes och vi fick flytta ut. Det blev oerhört stressigt och svårt att hålla koll på barnen och det blev en hög ljudnivå, säger Carina Lindmark Jonsson.
Efter ett tag tog fritidslärarna och andra anställda på fritidshemmet strid för att få egna lokaler. Det sände bland annat skrivelser till ansvariga kommunpolitiker och till skolledningen.
– Det skrevs risk- och konsekvensanalyser, men de togs egentligen aldrig upp. Men till sist, efter flera möten och skrivelser, fick vi en ledning som lyssnade på oss och som förstod vår verksamhet.
Så här beskriver Carina Lindmark Jonsson skillnaden nu mot tidigare:
– Det här är första året på länge som jag känner att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen. Vi är samlade och har struktur. Barnen har blivit lugnare och konflikterna har minskat.
Agnes och Selma kopplar av med läsning på Tigerns fritidshem.
Hon menar också att fritidshemmet blivit mer lockande för eleverna nu.
– Vi är en egen verksamhet och det blir tydligare när eleverna byter lokaler. De ska känna att ”wow, nu går jag till fritids!” Här har vi ett inbjudande smörgåsbord med aktiviteter. Under alla mina år på fritids har jag märkt att barnen behöver mer och mer struktur. När verksamheten har egna lokaler kan man lämna material framme, samt förbereda aktiviteter.
Carina Lindmark Jonsson räknar upp flera saker som finns på fritidshemmet nu när de har egna lokaler. Det är kök med spis, kyl och frys. De har hobbyrum för att kunna pyssla och där material får ligga kvar. Dator och monitor finns för att kunna visa film, bild och text på stor skärm. Rum finns för teater och drama, samt ett utrymme med soffor, sittpuffar och bord.
– Fritids behöver egna lokaler precis som alla klasser under skoltid behöver egna lokaler. Det är verkligen inte konstigare än så. Det finns inget positivt med att ha verksamhet i korridorer och klassrum. Ingen ska behöva ha det så.
I dagsläget är nära 150 barn inskrivna på fritidshemmet, som har två stora rum till sitt förfogande och i de rummen finns det två mindre rum. Korridoren används fortfarande, som lekyta och för att spela pingis. De använder också vissa klassrum.
Filip, Sixten och Harry spelar pingis i korridoren.
– Man kan säga att vi har två hemvister för tre årskurser. Så egentligen skulle vi behöva ett till större rum. Kanske kan vi få det när skolan ska gå från tre till två parallellklasser.
Personalen på fritidshemmet tog även strid för ett gemensamt arbetsrum där de kan planera både enskilt och tillsammans.
– Att få sitta i samma arbetsrum har gett så oerhört mycket. Då har vi möjlighet att få stöttning och idéer av varandra. Ett pass i veckan kan vi samla alla som jobbar på fritidshemmet för att planera framåt, tala om elever som behöver extra stöd men också om hur vi själva mår. Den här timmen under veckan är den mest värdefulla vi har för att bedriva vår verksamhet.
När barnen kommer på morgonen så är det lugna stunder som gäller då eleverna spelar, ritar eller sitter och pratar i soffan innan frukost. Efter frukost går alla ut på skolgården. När barnen kommer på eftermiddagen blir det mellanmål och sedan är det olika aktiviteter fram till 15.30. Efter 15.30 får eleverna välja bland de aktiviteter som erbjuds på tavlan.
I ateljén får materialet ligga kvar till nästa dag. Från vänster Ines, Ester, Hilda, Mio, Carina Lindmark Jonsson och Mio pysslar med pärlor.
Fritidshemmet har en stor whiteboard med personalen och barnens namn på knappar. De sätter upp knappen där de kommer vara. Tavlan gör det också smidigare när föräldrar hämtar.
Egna lokaler underlättar även för fritidspedagogisk undervisning under skoltid. Tidigare fick fritidslärarna leta efter lokaler att vistas i under skoltiden. Men bristen på lokaler resulterade ofta i att de gick ut i stället och hade skolfritids utomhus.
– Nu kan vi ha undervisning som baserar sig på Lgr 22 och det känns underbart. Att ha en bokad lokal medför trygghet för alla.
Tidningen Fritidspedagogiks enkät visar att hälften av lärarna i fritidshem tycker att lokalerna passar ganska eller mycket dåligt för verksamheten.
Carina Lindmark Jonsson ser med oro på att många fritidshem i landet inte har egna lokaler och därmed får svårt att kunna bedriva en varierad verksamhet med till exempel skapande, avkoppling, lek och rörelse.
– Skolornas ledning behöver utbildas i vad fritidshemsverksamhet är för något och vilken vinning den ger för hela skolan. Nu har fritidspedagoger mer och mer fått andra uppdrag som tar tid från fritidsverksamheten. Det kan ha att göra med att det är få utbildade lärare i fritidshem. Vi har en bra situation med utbildade lärare i fritidshem.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.