
Försteläraren i fritidshem Helena Yngvesson och skolbibliotekarien Felix Sjögren går ”all in” i sina roller.
Fångarna Mateo, Zoe och Maria måste lösa fem uppgifter för att kunna fly från Azkaban. Professor McGonagall och fångvaktaren David Ementor övervakar deras framsteg.
Reportage Fungerar det att låsa in elever i skolbiblioteket för att locka dem till läsning? Svaret är ja. I alla fall om det sker i form av en spännande Escape Room-upplevelse.
Ljuset i Nydalaskolans skolbibliotek i Malmö är dämpat. Dramatisk musik strömmar ur datorn och i taket hänger svarta pappersgirlanger. Innanför dörren väntar Felix Sjögren. Han har en grå trollkarlshatt på huvudet, en svart mantel över axlarna och en trollstav i handen. Till vardags är han skolans bibliotekarie men för stunden är han David Ementor, fångvaktare på fortet Azkaban. När åtta fritidshemselever kliver in i biblioteket väntar han tills dörren är stängd bakom dem innan han hälsar på dem med en bister min och en skrämmande nyhet.
– Ni är nu instängda här i Azkaban. Ni har bara en chans att ta er ut. För att lyckas med det måste ni lösa fem uppgifter, säger han.
Eleverna ser först lite storögda ut men när professor McGonagall, även känd som skolans förstelärare i fritidshem Helena Yngvesson, börjar dela in dem i åldersblandade grupper släpper spänningen och ger plats för glad förväntan.
– Sprid ut er! Jag vill inte se mer än en grupp samtidigt vid varje uppgift. Jag hatar samarbete, säger Felix Sjögrens rollfigur i ett försök till omvänd psykologi.
Dagens Escape Room-upplevelse i skolbiblioteket har fått namnet Flykten från Azkaban och är höjdpunkten på fritidshemmet F–2:s Harry Potter-projekt. Hela skolan har fokus på läsning och startpunkten för projektet var att Helena Yngvesson började fundera på om de kanske skulle högläsa Harry Potter under fritidshemstid. Men ganska snart insåg hon att böckerna innehåller för många svåra ord.
– De flesta av våra elever har inte svenska som modersmål, förklarar hon.
Så i stället kom hon på att de kunde ha ett Harry Potter-tema som genomsyrade det mesta de gjorde på fritids under vårterminen. Hennes kollegor hakade på direkt när hon presenterade idén för dem.
– Vi har haft så roligt tillsammans när vi har planerat och genomfört projektet och det har smittat av sig på eleverna som också har tyckt att det har varit jätteroligt, säger Helena Yngvesson.
Försteläraren i fritidshem Helena Yngvesson och skolbibliotekarien Felix Sjögren går ”all in” i sina roller.
Utöver att försöka skapa ett intresse för läsning och stimulera elevernas fantasi har ett mål med projektet varit ökad gemenskap och samarbete.
– På grund av renovering har vi nyligen bytt lokaler vilket har gjort att vi har fått slå ihop två fritidshem till ett så vi ville ge eleverna chans att lära känna varandra över klass- och åldersgränserna, säger Helena Yngvesson.
Projektet började därför i januari i sann Harry Potter-anda med en välkomstmiddag där eleverna delades in i Hogwarts välkända elevhem: Gryffindor, Slytherin, Ravenclaw och Hufflepuff. Under projektet har eleverna sedan fått äta mellanmål och göra olika saker indelade i sina elevhem. De har också gått till skolbiblioteket två och två för att skriva ut varsitt elevhemsemblem i 3D-skrivaren, som skolan har fått låna av kommunen.
– Jag visade den första eleven hur man gör och sedan har eleverna fått lära av varandra och på så sätt fått öva sig på att ge instruktioner, säger Felix Sjögren.
Helena Yngvesson och Felix Sjögren om vad som är bra att tänka på när man jobbar med temaprojekt och upplevelser.
De fem uppgifterna som fritidshemseleverna behöver lösa för att kunna bryta sig ut ur Azkaban är noga genomtänkta. Fokus är på samarbete och problemlösning. På ett bord står ett antal flaskor fyllda med brun vätska. Vätskan i en av flaskorna är förgiftad. Frågan är vilken?
– Lukta på alla flaskorna och se om ni kan känna vilken som luktar konstigt. Tänk på att alla i gruppen måste vara överens innan ni skriver ner svaret på ert papper, säger Helena Yngvesson.
På huvudet har hon en svart häxhatt och över axlarna hänger en grön sammetsmantel. I handen håller hon en brun trollstav som hon använder för att visa eleverna vad de ska göra.
– Den här luktar kaffe, säger Mehmet när han har sniffat på den första flaskan och får medhåll av Carmen och Helen.
Efter en stund visar det sig att alla flaskorna luktar kaffe förutom en som luktar ”äckligt” (inte så konstigt eftersom den innehåller kaffe smaksatt med vitlök). Gruppen kommer överens om att det nog är den som innehåller den förgiftade drycken och skriver ner numret på flaskan på sitt papper.
Carmen och Helen försöker se vilken nyckel som har skadad vinge. De bevingade nycklarna har skrivits ut med kommunens 3D-skrivare.
I andra ändan av skolbiblioteket hänger ett antal bevingade gula plastnycklar i taket. Här är uppgiften att med hjälp av en kikare försöka se vilken nyckel som har en skadad vinge. Den som kan sina Harry Potter-böcker känner igen både den uppgiften och uppgiften med den förgiftade drycken från ”Harry Potter och de vises sten”.
På ett bord mitt i biblioteket ligger ett antal färggranna plastbitar. De ska eleverna försöka foga ihop till en kattliknande form utifrån en mall som ligger bredvid.
– Vid den här stationen får eleverna öva sig på att följa ett mönster och tänka logiskt,säger Felix Sjögren.
För att lösa den fjärde uppgiften måste eleverna försöka hitta och räkna alla små pappersugglor som han har klistrat fast på bokhyllor och bänkar överallt i rummet. Den femte och sista uppgiften är kanske allra svårast. För att klara den behöver eleverna leta reda på en trollformel för att hitta något borttappat i David Sundins bok ”Trollformler och besvärjelser – för vardagliga händelser”.
– För att enkelt kunna lösa uppgiften behöver de använda innehållsförteckningen i boken, säger Felix Sjögren.
Zoe, Mateo och Maria lyckas till slut hitta koden som låser upp dörren till friheten. Helena Yngvesson uppmanar eleverna att använda luktsinnet för att hitta den ”förgiftade” drycken.
När alla fem uppgifterna är gjorda och svaren godkända återstår att med hjälp av en karta över skolbiblioteket försöka leta rätt på koden som låser upp dörren ut ur fängelset. Koden visar sig vara skriven på golvet med en UV-penna. Den syns därmed lurigt nog bara om man lyser på den med UV-ficklampan som ligger på golvet där krysset på kartan visar att koden finns.
När Maria, Zoe och Mateo till slut – med viss möda och lite hjälp från sina fångvaktare – som andra grupp lyckas hitta koden är de både stolta och glada.
– Det var jätteroligt, säger de i mun på varandra innan de öppnar dörren ut ur Azkaban (skolbiblioteket) och skyndar iväg för att ansluta till de vanliga fritidshemsaktiviteterna som pågår parallellt med Escape Room-upplevelsen.
Att delta i Harry Potter-projektets aktiviteter är frivilligt, men hittills har de flesta velat vara med på det mesta.
– Det gäller särskilt för Flykten från Azkaban som alla har velat vara med på. Vi kör upplevelsen med nya grupper varje eftermiddag den här veckan så att alla får chans att delta, säger Helena Yngvesson.
Felix Sjögren anordnar ofta events för att locka eleverna till skolbiblioteket.
Att fritidshemmet skulle involvera skolbiblioteket och Felix Sjögren i Harry Potter-projektet var självklart. Dels för att Felix Sjögren, liksom Helena Yngvesson, är ett Harry Potter-fan, dels för att han brukar bjuda in eleverna till olika events i skolbiblioteket för att inspirera dem till läsning. Det kan handla om rollspelslekar med uppdrag kopplade till olika lärostoff, uppbyggda litterära världar kring en bokserie eller Escape Room-upplevelser, som Flykten från Azkaban. Tanken är att det ska vara lekfullt och lustfyllt att gå till skolbiblioteket.
– Om eleverna har roligt när de är här kommer de tillbaka. Och när de väl är här börjar de låna böcker. Det kan låta enkelt, men det fungerar, vår utlåning har nästan tredubblats sedan vi började arbeta på det här sättet för tre år sedan, säger han.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.