De trollar fram läslusten med Harry Potter-äventyr

Foto: Johan Bävman

Fångarna Mateo, Zoe och Maria måste lösa fem uppgifter för att kunna fly från Azkaban. Professor McGonagall och fångvaktaren David Ementor övervakar deras framsteg.

Fungerar det att låsa in elever i skolbiblioteket för att locka dem till läsning? Svaret är ja. I alla fall om det sker i form av en spännande Escape Room-upplevelse.

Ljuset i Nydalaskolans skolbibliotek i Malmö är dämpat. Dramatisk musik strömmar ur datorn och i taket hänger svarta pappersgirlanger. Innanför dörren väntar Felix Sjögren. Han har en grå trollkarlshatt på huvudet, en svart mantel över axlarna och en trollstav i handen. Till vardags är han skolans bibliotekarie men för stunden är han David Ementor, fångvaktare på fortet Azkaban. När åtta fritidshemselever kliver in i biblioteket väntar han tills dörren är stängd bakom dem innan han hälsar på dem med en bister min och en skrämmande nyhet.

– Ni är nu instängda här i Azkaban. Ni har bara en chans att ta er ut. För att lyckas med det måste ni lösa fem uppgifter, säger han.

Eleverna ser först lite storögda ut men när professor McGonagall, även känd som skolans förstelärare i fritidshem Helena Yngvesson, börjar dela in dem i åldersblandade grupper släpper spänningen och ger plats för glad förväntan.

– Sprid ut er! Jag vill inte se mer än en grupp samtidigt vid varje uppgift. Jag hatar samarbete, säger Felix Sjögrens rollfigur i ett försök till omvänd psykologi.

Stimulerar till läsning och gemenskap

Dagens Escape Room-upplevelse i skolbiblioteket har fått namnet Flykten från Azkaban och är höjdpunkten på fritidshemmet F–2:s Harry Potter-projekt. Hela skolan har fokus på läsning och startpunkten för projektet var att Helena Yngvesson började fundera på om de kanske skulle högläsa Harry Potter under fritidshemstid. Men ganska snart insåg hon att böckerna innehåller för många svåra ord.

– De flesta av våra elever har ­inte svenska som modersmål, förklarar hon.

Så i stället kom hon på att de kunde ha ett Harry Potter-tema som genomsyrade det mesta de gjorde på fritids under vårterminen. Hennes kollegor hakade på direkt när hon presenterade idén för dem.

– Vi har haft så roligt tillsammans när vi har planerat och genomfört projektet och det har smittat av sig på eleverna som också har tyckt att det har varit jätteroligt, säger Helena Yngvesson.

Foto: Johan Bävman

Försteläraren i fritidshem Helena Yngvesson och skolbibliotekarien Felix Sjögren går ”all in” i sina roller.

Utöver att försöka skapa ett intresse för läsning och stimulera elevernas fantasi har ett mål med projektet varit ökad gemenskap och samarbete.

– På grund av renovering har vi nyligen bytt lokaler vilket har gjort att vi har fått slå ihop två fritidshem till ett så vi ville ge eleverna chans att lära känna varandra över klass- och åldersgränserna, säger Helena Yngvesson.

Projektet började därför i januari i sann Harry Potter-anda med en välkomstmiddag där eleverna delades in i Hogwarts välkända elevhem: Gryffindor, Slytherin, Ravenclaw och Hufflepuff. Under projektet har eleverna sedan fått äta mellanmål och göra olika saker indelade i sina elevhem. De har också gått till skolbiblioteket två och två för att skriva ut varsitt elevhemsemblem i 3D-skrivaren, som skolan har fått låna av kommunen.

– Jag visade den första eleven hur man gör och sedan har eleverna fått lära av varandra och på så sätt fått öva sig på att ge instruktioner, säger Felix Sjögren.

Helenas och Felix tips

Helena Yngvesson och Felix Sjögren om vad som är bra att tänka på när man jobbar med temaprojekt och upplevelser.

  1. Börja med att skapa en gemensam plan. Tänk på att projektet ska vara roligt för både elever och pedagoger. Ta vara på arbetslagets olika intressen och kompetenser.
  2. Kartlägg elevgruppens behov, intressen och erfarenheter. Lyssna på vad eleverna tycker om att göra och planera aktiviteter som engagerar alla. Sätt ett tydligt mål med projektet, exempelvis att stärka elevernas samarbete, kreativitet och problemlösningsförmåga.
  3. Det viktigaste när man vill göra en upplevelse som Flykten från Azkaban är att tänka igenom och formulera syfte och mål. Aktiviteterna som genomförs inom upplevelsen ska både uppfylla målet och stärka temat.
  4. Samplanerar man upplevelsen, som här mellan fritidshemmet och skolbiblioteket, blir det inte bara enklare för en själv utan även en bättre lärupplevelse för eleverna. Pedagogerna känner eleverna bättre än skolbibliotekarien och kan nivåanpassa och skräddarsy uppgifterna bättre.

Uppgifter plockade direkt från böckerna

De fem uppgifterna som fritidshemseleverna behöver lösa för att kunna bryta sig ut ur Azkaban är noga genomtänkta. Fokus är på samarbete och problemlösning. På ett bord står ett antal flaskor fyllda med brun vätska. Vätskan i en av flaskorna är förgiftad. Frågan är vilken?

– Lukta på alla flaskorna och se om ni kan känna vilken som luktar konstigt. Tänk på att alla i gruppen måste vara överens innan ni skriver ner svaret på ert papper, säger Helena Yngvesson.

På huvudet har hon en svart häxhatt och över axlarna hänger en grön sammetsmantel. I handen håller hon en brun trollstav som hon använder för att visa eleverna vad de ska göra.

– Den här luktar kaffe, säger Mehmet när han har sniffat på den första flaskan och får medhåll av Carmen och Helen.

Efter en stund visar det sig att alla flaskorna luktar kaffe förutom en som luktar ”äckligt” (inte så konstigt eftersom den innehåller kaffe smaksatt med vitlök). Gruppen kommer överens om att det nog är den som innehåller den förgiftade drycken och skriver ner numret på flaskan på sitt papper.

Foto: Johan Bävman

Carmen och Helen försöker se vilken nyckel som har skadad vinge. De bevingade nycklarna har skrivits ut med kommunens 3D-skrivare.

I andra ändan av skolbiblioteket hänger ett antal bevingade gula plastnycklar i taket. Här är uppgiften att med hjälp av en kikare försöka se vilken nyckel som har en skadad vinge. Den som kan sina Harry Potter-böcker känner igen både den uppgiften och uppgiften med den förgiftade drycken från ”Harry Potter och de vises sten”.

På ett bord mitt i biblioteket ligger ett antal färggranna plastbitar. De ska eleverna försöka foga ihop till en kattliknande form utifrån en mall som ligger bredvid.

– Vid den här stationen får eleverna öva sig på att följa ett mönster och tänka logiskt,säger Felix Sjögren.

Självklart att samarbeta med biblioteket

För att lösa den fjärde uppgiften måste eleverna försöka hitta och räkna alla små pappersugglor som han har klistrat fast på bokhyllor och bänkar överallt i rummet. Den femte och sista uppgiften är kanske allra svårast. För att klara den behöver eleverna leta reda på en trollformel för att hitta något borttappat i David Sundins bok ”Trollformler och besvärjelser – för vardagliga händelser”.

– För att enkelt kunna lösa uppgiften behöver de använda innehållsförteckningen i boken, säger Felix Sjögren.

Foto: Johan Bävman

Zoe, Mateo och Maria lyckas till slut hitta koden som låser upp dörren till friheten. Helena Yngvesson uppmanar eleverna att använda luktsinnet för att hitta den ”förgiftade” drycken.

När alla fem uppgifterna är gjorda och svaren godkända återstår att med hjälp av en karta över skolbiblioteket försöka leta rätt på koden som låser upp dörren ut ur fängelset. Koden visar sig vara skriven på golvet med en UV-penna. Den syns därmed lurigt nog bara om man lyser på den med UV-ficklampan som ligger på golvet där krysset på kartan visar att koden finns.

När Maria, Zoe och Mateo till slut – med viss möda och lite hjälp från sina fångvaktare – som andra grupp lyckas hitta koden är de både stolta och glada.

– Det var jätteroligt, säger de i mun på varandra innan de öppnar dörren ut ur Azkaban (skolbiblioteket) och skyndar iväg för att ansluta till de vanliga fritidshemsaktiviteterna som pågår parallellt med Escape Room-upplevelsen.

Att delta i Harry Potter-projektets aktiviteter är frivilligt, men hittills har de flesta velat vara med på det mesta.

– Det gäller särskilt för Flykten från Azkaban som alla har velat vara med på. Vi kör upplevelsen med nya grupper varje eftermiddag den här veckan så att alla får chans att delta, säger Helena Yngvesson.

Foto: Johan Bävman

Felix Sjögren anordnar ofta events för att locka eleverna till skolbiblioteket.

Att fritidshemmet skulle involvera skolbiblioteket och Felix Sjögren i Harry Potter-projektet var självklart. Dels för att Felix Sjögren, liksom Helena Yngvesson, är ett Harry Potter-fan, dels för att han brukar bjuda in eleverna till olika events i skolbiblioteket för att inspirera dem till läsning. Det kan handla om rollspelslekar med uppdrag kopplade till olika lärostoff, uppbyggda litterära världar kring en bokserie eller Escape Room-upplevelser, som Flykten från Azkaban. Tanken är att det ska vara lekfullt och lustfyllt att gå till skolbiblioteket.

– Om eleverna har roligt när de är här kommer de tillbaka. Och när de väl är här börjar de låna böcker. Det kan låta enkelt, men det fungerar, vår utlåning har nästan tredubblats sedan vi började arbeta på det här sättet för tre år sedan, säger han.

Harry Potter-projekt inspirerar till läsning

  • Under vårterminen har pedagogerna på Nydalaskolans fritidshem F–2 använt Harry Potters magiska värld för att inspirera eleverna till läsning, stimulera deras fantasi, utveckla deras språk, öka gruppgemenskapen och träna dem i samarbete och problemlösning.
  • Genom projektet har fritidshemmet kunnat arbeta med alla delar av läroplanens centrala innehåll på ett lekfullt sätt.
  • Eleverna har till exempel tränat på att dramatisera, argumentera och tänka strategiskt genom att spela ett Harry Potter–rollspel inspirerat av sällskapsleken Maffia. De har även lockats till lekfull rörelse i en Quidditch-match.
  • Eleverna har också bakat Harry Potter-inspirerade bakverk formade till kvastar och bollen Kvicken och därigenom tränat på att räkna, läsa och följa ett recept. De har även skapat ugglor av återvunnet material och trollstavar av träpinnar och trolldeg. Temat avslutas med en elevhemsmiddag.