Det är viktigt att se till så att inga skruvspetsar sticker ut och kan rivas. Vivianne, Elle och Cornelia Mathiasson spanar efter fler potentiella faror.
Till startsidan
Byggleken är en av fritidshemmets populäraste aktiviteter, berättar lärarna i fritidshem Cornelia Mathiasson och Pia Roth. Byggmaterialet kommer från kommunens byggcontainer som skolan får låna.
Reportage
Kreativiteten flödar i Lilleskog. Här, i utkanten av Gantofta skolas skolgård, pågår intensiv bygglek. Kojor byggs upp, till och om. Inte ens sabotage dämpar fritidshemsbarnens entusiasm. För vem gillar inte att bygga en koja?
Om man bygger en koja av lastpallar i en nerförsbacke är det lätt att kojan blåser iväg när det stormar. Det har Amelie, Elle, Vivianne och Ellen i Gantofta skolas fritidshem fått lära sig den hårda vägen. Men i stället för att ge upp har de tänkt ut en lösning som de hoppas ska fungera.
– Vi har skruvat fast en bräda framför kojan. Brädan ligger i en grop så vi hoppas att den ska stoppa kojan från att blåsa i väg, förklarar Amelie och pekar med foten på nämnda bräda.
Några meter bort, nästan helt dolda under ett frodigt grönskande träd, håller Vilton, Lukas, Frank och Anton på att göra en avancerad tillbyggnad på en annan koja.
– Det ska bli en rutschkana, avslöjar Vilton.
– Hur har ni tänkt göra med skruvarna så att de inte sticker ut och kan skada någon? frågar läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson, som just har stannat till vid bygget för att se om killarna behöver hjälp.
Svaret är inte självklart men efter lite klurande kommer de på att de kan skruva fast rutschkanans kanter underifrån så att skruvspetsarna göms inne i kanterna. Lite längre in i Lilleskog, som den här skogsdungen längst bort på skolgården kallas, sitter Moa och Julia på marken mellan några stora trädrötter, som breder ut sig som bläckfiskarmar omkring dem. Tjejerna målar rötterna i klara, vattenbaserade färger för att, som Moa säger, göra skogsdungen ”lite mer sagolik”.
– Shit, vad fint det blir, utbrister Julia när hon tar en paus och beundrar deras färggranna verk.
Det är viktigt att se till så att inga skruvspetsar sticker ut och kan rivas. Vivianne, Elle och Cornelia Mathiasson spanar efter fler potentiella faror.
Byggleken i Lilleskog är en av Gantofta skolas fritidshems mest populära aktiviteter.
– Eleverna frågar hela tiden när vi ska byggleka nästa gång. De är så taggade och har många idéer om vad de vill göra, säger Cornelia Mathiasson.
– Det är så roligt att se. Tidigare hade de inga intressen, när vi frågade dem vad de ville göra på fritids svarade de: ”Jag vet inte”, säger hennes kollega Pia Rothoff som både är lärare i fritidshem och utvecklingsledare.
De två är numera lika entusiastiska bygglekare som eleverna. Men så var det inte riktigt när de för drygt ett år sedan fick frågan från Helsingborgs skol- och fritidsförvaltning om de ville låna en bygglekscontainer.
– Då var vi livrädda, säger Pia Rothoff och skrattar.
Det som skrämde var risken för skador.
– Vi såg spik, hammare, såg och skruvdragare framför oss och visste inte hur vi skulle kunna lita på att våra elever, som då gick i förskoleklass och årskurs 1, skulle kunna hantera verktyg och material på ett säkert sätt, säger Cornelia Mathiasson.
Cornelia Mathiasson.
Samtidigt såg de potentialen och ville prova. Efter att ha bollat fram och tillbaka kring hur de skulle kunna göra byggleken säker började de med att låta eleverna göra en mindmap över vad en koja är. Därefter skapades regler, en checklista och ett byggkörkort som alla elever var tvungna att ta innan de fick börja byggleka.
Resultatet blev högt över förväntan. Eleverna växte med uppgiften, tog ansvar, vågade ta för sig, utmanade sig själva, visade självtillit och självständighet. Och, tvärtemot vad fritidshemslärarna hade befarat, minskade konflikterna och samarbetena ökade.
– Det är som att eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som trots allt uppstår bara för att kunna fortsätta bygga, säger Cornelia Mathiasson.
Ett tydligt exempel på det ges när en av dagens byggare anklagar en annan för att helt ha lagt beslag på skruvdragaren. I stället för att gå i klinch och försvara sig konstaterar den anklagade att den som har haft skruvdragaren minst är en tredje elev i gruppen. Skruvdragaren överlämnas därefter utan prut till den eleven. Konflikten är därmed avvärjd och byggandet kan fortsatta i samförstånd.
För att förhindra skador och olyckor går lärarna skyddsronder bland kojorna flera gånger i veckan och kollar så att inga spikar eller skruvar sticker ut och att byggena är stabila.
– Vi har haft några mindre olyckor. Vid ett tillfälle föll ett barn ner från en koja och det har också varit en del skrapsår och hammarslag på fingrar, men inga allvarliga skador, säger Cornelia Mathiasson.
– I stället för att säga nej och stopp försöker vi säga ja och avvakta sju sekunder innan vi ingriper så att eleverna får upptäcka själva var gränserna går. När något har hänt pratar vi om hur vi kan göra annorlunda framöver så att det inte händer igen, fortsätter hon.
Pia Rothoff.
Om någon bryter mot reglerna för hur de får använda verktygen blir de avstängda från byggleken i två veckor.
– Det är ett hårt straff så det försöker alla undvika, säger Pia Rothoff.
Allt material som används i byggleken är återbruk. En del har lärare på skolan och föräldrar bidragit med, men det mesta kommer från kommunens återbrukscentral. Spik, skruv och verktyg är därmed skolans enda extra kostnad för byggleken. När Pia Rothoff och Cornelia Mathiasson för ett tag sedan frågade eleverna vad de tyckte att de tränade på under byggleken räknade de upp sådant som samarbete, problemlösning, rörelse, svenska, teknik och matematik.
– En kille konstaterade att i byggleken blir skolämnena roliga, berättar Pia Rothoff.
Att kunskaper i matte är bra när man bygger blir tydligt när Elle och Amelie vill såga till ett golv till en av kojorna. Utrymmet där golvet ska ligga är 127 centimeter brett enligt tumstocken. Problemet är att masonitskivorna som de hittar i containern och radar upp på marken jämte varandra antingen blir för breda eller för smala.
– Hur kan ni lösa det? frågar Cornelia Mathiasson.
Efter att ha diskuterat saken bestämmer sig tjejerna för att försöka hitta en smal bräda som de kan använda för att täcka över de tre centimeter som saknas i det för smala alternativet.
Byggleken tränar inte bara skolämnen utan även de sju förmågor som fritidshemmet enligt läroplanen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla.
Ellen tycker att det är bäst att slå i en extra spik eller två så att kojans väggar blir riktigt stadiga.
– I byggleken skapar och uttrycker sig eleverna genom olika estetiska uttrycksformer, de kommunicerar och tar hänsyn både till vad de själva vill och vad andra vill, de rör på sig och är ute i naturen. Till och med vila och rekreation, som vi tidigare tyckt har varit lite svårt att få in i fritidshemsverksamheten, kommer naturligt med när eleverna går undan i mindre grupper och småpratar med varandra medan de fixar med sina kojor, säger Cornelia Mathiasson.
Eftersom det inte får plats hur många kojor som helst i Lilleskog är regeln att alla kojor är allas. Det vill säga, alla har rätt att ändra, bygga till och ta bort som man vill.
– Byggleken är hela tiden föränderlig. Om någon vid ett tillfälle har satt upp en vägg och någon annan vid nästa tillfälle inte vill ha väggen där är det bara att skruva ner väggen och sätta upp den någon annanstans i stället, säger Pia Rothoff.
Att kojorna inte får vara i fred på kvällar, helger och lov utan ofta blir förstörda har varit svårare att hantera.
– Det har gjort eleverna jätteledsna. En del har gråtit och nästan gett upp. Men då har vi peppat dem och nu är inställningen: ”De pajar, vi bygger upp!”, säger Cornelia Mathiasson.
1. Ha material och verktyg nära området där eleverna ska bygga.
2. Ha ett ställe att förvara spillmaterial på.
3. Låt eleverna ta byggkörkort innan byggena startar. Ge dem kunskap om säkerhet och hantering av verktyg samt se att de är trygga i användandet.
4. Våga låta elever prova sina idéer och utmana sig själva i sina konstruktioner utan en vuxens inflytande.
5. Lastpallar är ett bra material för att påbörja byggen. Och eleverna ser genast resultat.
6. Gör regler tillsammans med eleverna.
7. Kom överens med eleverna om vad som ska byggas, exempelvis kojor, sittplatser eller lådbilar.
Vill du veta mer om hur fritidshemmet gick till väga? Här hittar du fritidshemslärarnas byggmanual!
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.