
Frank och Elliot diskuterar handlingen i sin berättelse som de arbetar med i skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö.
Läraren i fritidshem Helén Englund Dock coachar Maja, Saga och Cornelia på Bryggans fritidshem i Tyresö, från disposition till skrivande på dator och tillverkning av omslag.
Pedagogiska tips Vid mellanmålet en dag pratade två elever om att de ville skriva om Marie Antoinette – det blev startskottet för fritidshemmet Bryggans egen skrivarverkstad.
I höstas introducerades aktiviteten skrivarverkstad när fritidslärarna märkte att eleverna hade ett sug efter att få skriva mer fritt. Helén Englund Dock, som arbetar med elever i årskurs två på Bryggans fritids, Hanvikens skola, Tyresö, erbjöd tolv elever att vara med i den första skrivgruppen.
Nu när arbetet pågått ett tag är det kö till aktiviteten och tre skrivgrupper är redan klara med sina böcker. Eleverna får själva välja om de vill skriva enskilt eller i par. De flesta föredrar att vara i par. Först får de göra en planering på papper där de sätter ramar för sin berättelse.
Frank och Elliot diskuterar handlingen i sin berättelse som de arbetar med i skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö.
Sedan får eleverna hjälp att skapa ett dokument i Google Drive och själva skrivandet startar. Dokumentet delar de med varandra och med Helén Englund Dock som då kan ge feedback och diskutera texten med eleverna mellan skrivpassen.
Barnens berättelser handlar om allt från enhörningar, Marie Antoinette och dinosaurier till ormar som rymmer från Skansen. När eleverna känner sig klara med texten ritar de egna bokomslag, som lamineras, och skriver lockande baksidestexter.
Barnen skrev också en lockande baksidestext till sina böcker.
– Jag har gjort en liten enkät och där har eleverna svarat att lusten att skriva har ökat. Kön till skrivarverkstaden blir också längre och längre, och att några av dessa elever är lite oväntade deltagare gör att det känns extra kul, säger läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
1. ”Eleverna väljer om de vill skriva enskilt eller i par. Först gör de en skrivplanering på papper där de sätter ramar för sin berättelse. Det finns en mall att använda. Sedan får de hjälp att skapa ett dokument i Google Drive som de delar med varandra och med mig. Jag ger feedback på texterna under själva aktiviteten, men skriver också kommentarer i dokumenten mellan skrivpassen. Hur jag ger feedback beror på elevernas nivå på skrivandet. Jag vill inte döda lusten. Med vissa pratar jag om talstreck, röd tråd och styckeindelning. Med andra kanske lite om stavning, stor bokstav och punkt”, berättar Helén Englund Dock. Här hjälper hon Maja, Saga och Cornelia.
2. När eleverna känner sig klara med texten är det dags att börja jobba med fram- och baksidan. De får själva rita sina bokomslag, antingen gör de ett tillsammans med sin skrivarkompis eller så ritar de varsina omslag. Omslaget lamineras. Barnen får också skriva en lockande baksidestext till sin bok.
Tre smakprov på färdiga böcker!
3. När böckerna var klara ville några elever läsa upp sina berättelser i sina klasser. På fritidshemmet har de inte haft tillfälle till det än. Planen är också att visa elevernas böcker när skolan har öppet hus under våren. ”Vi har många författare och illustratörer på Bryggans fritids nu”, säger Helén Englund Dock.
LÄS OCKSÅ:
Gustav Sundh får fint pris: ”Vi lärare i fritidshem står i frontlinjen”
Fritidslärarnas hästbygge blev en succé
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.