Fritidshemmet där barnen läser överallt

Foto: Strömsholm fritidshem, Hallstahammar

Konstprojekt och plats för läsning – även utomhus – är ett par inslag i det läsfrämjande arbetet på Strömsholms fritidshem.

På Strömsholms fritidshem får 6–11-åringarna ”bokbada” rejält.
Här erbjuds högläsning, boksamtal och egen läsning i olika läshörnor.

Fritidshemmet på Strömsholms skola har under lång tid arbetat aktivt med att stärka elevernas läsning. De har använt sig av äventyrspedagogik, drama och rekvisita för att stärka språkutvecklingen. Lärarna i fritidshem har även jobbat med dialogisk högläsning, sokratiska samtal, och utvecklat läshörnor och läsmiljöer.

På fritidshemmet finns både böcker från skolans bibliotek och en mobil läsvagn med böcker från det kommunala biblioteket, som fritidshemmet samarbetar med. Läsa kan barnen göra överallt – för utomhusläsningen används exempelvis ”lästält” både som rastaktivitet och på fritidstiden. Eleverna väljer gärna att tillbringa tid med en bok i tälten, ensamma eller tillsammans med en kompis. Är det kallt ute kan man ju alltid ta med sig en filt och ett sittunderlag!

Både föräldrar och vaktmästare kallades in

När det var dags för det årliga konstprojektet som Kulturskolan bjuder in till inspirerades fritidshemslärarna av en portal de sett i en butik. De såg möjligheten att vara kreativa tillsammans med eleverna och väva in böcker, sagor och sagofigurer i en egen bokportal. Med hjälp av föräldrar som skänkte böcker och en vaktmästare som fixade armeringsjärn och träklossar började fritidshemmets projekt ta form.

– Vi ser att våra elever oftare läser böcker frivilligt, både enskilt och tillsammans. De högläser till exempel för varandra eller berättar historier som de hört, säger Jenny Wallin, lärare i fritidshem.

Eleverna på Strömsholms fritidshem skapade tillsammans den maffiga bokportalen.

Så väcker Jenny Wallin läslusten på fritidshemmet

1. En ”prinsessa” dök upp och pratade med barnen om sagofigurer – de kan flyga, spruta eld, vara pyttesmå … Hur vill du gestalta din figur? Vilka färger och former ska den ha? Vilket material behöver du? Eleverna fick börja med en skiss och sedan bygga sin figur. Figuren fick smycka bokportalen som eleverna gjort tillsammans.

En ”prinsessa” dök upp och pratade med barnen om sagofigurer, sedan fick de göra egna.

 

2. Fritidshemmet jobbar mycket med rekvisita för att skapa inspirerande läsmiljöer, det lockar barnen till läsning.

Fritidshemmet skapar läsmiljöer som lockar till läsning.<br />

3. Det populärare ”lästältet” skapar en lugn och avskild plats att sjunka ner i. Eleverna sitter själva eller med en kompis, och med en bok eller två, såklart.

4. Alla elever har varit delaktiga i konstprojektet bokportalen. ”Vi började med att samla på oss utrensade böcker som vi bett folk skänka till fritidshemmet. Vår vaktmästare ordnade med en ställning av armeringsjärn och träklossar till fötter. Sen borrade vi oss igenom (nästan) ett ’mindre bibliotek’ och trädde böckerna på armeringsjärnet som ett pärlband. Eleverna fick klippa och måla blad och fjärilar ur boksidor, som vi också dekorerade med. Återbruk när det är som bäst! Slutligen monterade vi elevernas egna sagofigurer i lera, papier-maché eller folie. Den färdiga bokportalen ställdes sedan ut i Hallstahammars kulturhus och vi var på vernissage med hela skolan”, berättar Jenny Wallin, lärare i fritidshem.

LÄS OCKSÅ:

Ny lönestatistik för lärare i fritidshem – här tjänar lärarna mest

Metoden som ökar tryggheten på rasterna

Så lockar fritidshemmet de äldre barnen

Så lyfter de leken på fritidshemmet