Därför stoppas lärare i fritidshem från professionsprogram

Foto: Jeppe Gustafsson/Adobe stock

Skolverkets tolkning av reglerna kring professionsprogram straffar lärare i fritidshem, menar Hanna Almcrantz, i Sveriges Lärares nationella råd för lärare i fritidshem.

Den som har eller har haft en titel som fritidspedagog får inte räkna med den tiden för att bli godkänd till Skolverkets professionsprogram.
– Det är en fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.

För att bli godkänd för meritering inom Skolverkets professionsprogram så krävs det minst sex års yrkeserfarenhet som lärare. Antagningskravet kan ställa till det för lärare i fritidshem. Skolverket godkänner inte personer som under de senaste sex åren har haft fritidspedagog inskrivet som titel i anställningsavtalet.

”Lärare i fritidshem straffas av reglerna”

Hanna Almcrantz, sammankallande i Sveriges Lärares nationella råd för lärare i fritidshem, betonar att yrkesgruppen straffas av reglerna för antagning.

– Det här är ett exempel på att Skolverket är fyrkantig i sin tolkning. De som får avslag har förmodligen inte fått sin titel ändrad till lärare i fritidshem. Det finns fortfarande arbetsgivare som har kvar titeln fritidspedagog. De anställda lärarna riskerar därför att straffas för att deras arbetsgivare inte har ändrat till den korrekta befattningen, säger Hanna Almcrantz, som även är ordförande för Sveriges Lärare i Linköping.

”Måste omprövas”

Hon berättar att Sveriges Lärare avser att kontakta regeringen och Skolverket när det gäller denna och andra frågor som rör problem kring meriteringsprocessen.

– Det är regeringen som tagit beslutet om förordningen och Skolverket undergräver på ett sätt legitimiteten och syftet för professionsprogrammet med sin tolkning av regelverket. De måste ompröva sin alltför snäva tolkning.

Utgår från anställningsavtalet

I förordningen, som trädde i kraft första september i år, så står det att man ska ha varit yrkesverksam som lärare eller förskollärare i minst sex år.  

– Begreppet yrkesverksam är tolkningsbart men i det här sammanhanget har det gjorts en juridisk tolkning som utgår från det som står i anställningsavtalet. Anställning som lärare i fritidshem räknas i det här sammanhanget medan den tid som man har varit anställd som fritidspedagog inte räknas. Det är den tolkning som görs nu, säger Laila Guvå, som är undervisningsråd på Skolverket.

Kan det komma att ändras?

– Möjligheten att ansöka om meritering och tillämpningen av förordningen är ett nytt ärendeslag. I sådana sammanhang kan man behöva vägledning av eventuella rättsfall baserat på överklaganden. Det kan bidra till klarhet i hur bestämmelsen kan tillämpas.

Bör ha anställning som lärare

Laila Guvå säger att fritidspedagoger, som från 2019 har legitimation som lärare i fritidshem, bör ha en anställning där det framgår att de är lärare i fritidshem.

– Är man legitimerad grundlärare i fritidshem kan det vara bra att ta reda på vad som står i anställningsavtalet. 

Är inte det här diskriminerande mot lärare i fritidshem som straffas för att de inte har fått rätt titel inskriven?

– Jag skulle inte säga att handlar om diskriminering, utan om att man inte uppmärksammat vilka konsekvenser bestämmelsen skulle kunna få. Det finns även andra lärarkategorier som vill få sina beslut prövade genom överklaganden, svarar Laila Guvå.

Läraren fick avslag 

En lärare i fritidshem, som kontaktat Fritidspedagogik, har nyligen fått avslag av Skolverket att delta i professionsprogrammet. Skälet var att hon hade för kort anställningstid med titeln lärare i fritidshem.

– Jag hade bara haft mitt anställningsbevis som lärare i fritidshem från 2022. Tidigare har det stått fritidspedagog, men att det ändrades till lärartitel berodde på att jag bytte jobb. Den nya rektorn såg att min titel var felaktig och ändrade till lärare i fritidshem.

Fick legitimation redan 2014

I och med att den rätta titeln varit inskriven först sedan 2022 innebär det att hon måste vänta till 2028 innan hon är godkänd för att påbörja meritering enligt professionsprogrammet. Men hon planerar att överklaga Skolverkets beslut.

– Jag vill ju gå programmet så snart som möjligt då man inte är purung längre och jag gillar att driva utveckling på fritidshemmet. Jag fick ju min lärarlegitimation redan 2014 så det är märkligt att inte anses kvalificerande. Att ansöka till meritering kostar dessutom 990 kronor så det känns också lite snopet i den här härvan.

Syften med Skolverkets professionsprogram är att ge lärare nya möjligheter till kompetensutveckling genom exempelvis akademiska kurser eller praktiknära forskning. Inom professionsprogrammet kan man meritera sig på olika nivåer utifrån erfarenhet och fortbildning.

LÄS OCKSÅ:

Ny karriärreform ska lyfta lärarna

”Professionsprogram måste få nationella riktlinjer”

Lärare i fritidshem sågar sin fortbildning

Så fördjupar sig lärare i fritidshem i yrket