Härjefors: Så kan fritidshemmet vara en motpol till skolan

Andreas Härjefors funderar i sin krönika på vad som bör skilja verksamheterna åt.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Fritidshemmet måste få vara en motpol till det, skriver Andreas Härjefors, som studerar till lärare i fritidshem.
Fritidshemmet ska vara en avslappnad plats som det är roligt att komma till, utan krav och måsten.
Min grundsyn är, och har under större delen av mitt yrkesliv varit, att barnen ska få möjlighet att skräddarsy sin eftermiddag på fritidshemmet. Efter en dag med fyra eller fem olika lektioner, där du förväntas sitta stilla, förstå skoluppgifter och prestera, måste fritidshemmet få vara en motpol till allt det.
Tänk så här: Barnen kommer redan tidigt på morgonen och har sedan lektioner fram till eftermiddagen. Det innebär att de redan har varit på plats i skolan i många timmar innan fritidshemmets verksamhet börjar. Till stor del handlar skoltiden om att de ska leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar.
Så vad kan och bör skilja verksamheterna åt?
Behöver vi verkligen alltid gå i led, överallt? Kan vi inte låta barnen gå i sitt eget tempo till matsalen, i ett mer naturligt flöde? Det öppnar också för bättre samtal på vägen dit.
Skippa samlingen ibland
Måste vi ha fritidssamlingar varje dag? Barnen har suttit stilla och väntat många gånger under dagen redan. Då kanske det kommer en invändning att barnen måste få veta vad som händer på eftermiddagen? Absolut. Men med en uppdaterad fritidsstavla löser man det oftast. Finns det inte barn som är i behov av muntliga och tydliga instruktioner? Då kan man försöka fånga upp de barnen under dagen och gå igenom vad som ska hända i lugn och ro.
Måste vi tvinga in barn i aktiviteter? Ibland har jag stött på situationer där barn förväntas delta i hela aktiviteten, även när de inte vill. Ibland kan man vilja testa en aktivitet och sedan välja att lämna. Men låt oss tänka till och vända på det. Hur erbjuder och lockar vi fritidsbarn till välkända och nya aktiviteter? Hur kan vi väcka nyfikenhet och lust i stället för att använda tvång?
Jag förstår att allt beror på gruppens ålder, storlek, dynamik och förutsättningar. Men jag tycker inte att vi ska styra barnens tid alltför mycket. För då försvinner betydelse av ordet ”fri” i fritidshemmet.
Låt fritidshemmet vara en plats, en miljö och en tid där barnen får andas, umgås och ha kul på sitt sätt.
Andreas Härjefors har många års erfarenhet av arbete i fritidshem och studerar nu till lärare i fritidshem i Stockholm.
LÄS OCKSÅ:
Forskaren: Lärarna i fritidshem undervisar på unikt sätt
Härjefors: Skolans hjälpreda? Nej, tack!
Härjefors: Jag vill inte tysta ner barnen under lunchen