Mia och Vanessa har precis börjat måla. Snart ska papperen fyllas med rymdexplosioner. Foto: Casper Hedberg
Till startsidan
Förskoleklass i förändring På Kyrkskolan i Sorunda har införandet av ett tvålärarsystem och arbete med teman skapat trygghet. Läraren i fritidshem Ivana Petrovic och förskolläraren Viola Olsson sätter leken i centrum för sin förskoleklass.
Kommunala Kyrkskolan i Sorunda ligger nära Sorunda kyrka, det är lätt att räkna ut. Samhället i Nynäshamns kommun badar i höstsol den här dagen. Förskoleklasserna jobbar med rymden som tema och i Ivana Petrovics halvklass målar barnen med vattenfärger.
”Är det någon som kommer ihåg vad big bang är?”
”En explosion”, svarar Viggo och Ivana nickar och visar bilder på hur big bang kan ha sett ut.
”Det ser ju jätteolika ut och det är för att när big bang skedde, då fanns det inga människor. Så vi vet ju egentligen inte hur det gick till. Den här bilden till exempel, vad ser ni för färger här?”
Mia och Vanessa har precis börjat måla. Snart ska papperen fyllas med rymdexplosioner. Foto: Casper Hedberg
Svaren haglar och Ivana Petrovic förklarar hur de ska skapa sina egna big bangs, hur de först ska måla, dutta med färger och sen droppa EN droppe diskmedel för att få till en egen färgexplosion.
Maria Bengtsson Hurtig är utvecklingsledare och specialpedagog på Kyrkskolan och har tidigare varit lärare i förskoleklass. Hon talar sig varm för det förändringsarbete som har pågått på skolan i några år. Efter många rektorsbyten och en rörig tid har det hänt mycket. Skolan har numera ett system med två legitimerade lärare i varje klass och för att bädda för ett välkomnande klimat har man också infört att lärarna i förskoleklasserna står och tar emot barn och vårdnadshavare på morgnarna. Det har visat sig ge både trygghet och en bättre kontakt mellan elever och personal.
Jag önskar att förskoleklassen, inte bara på Kyrkskolan utan i hela Sverige, ska skapa en förförståelse för grundskolan.
– Jag önskar att förskoleklassen, inte bara på Kyrkskolan utan i hela Sverige, ska skapa en förförståelse för grundskolan. Man ska få en inblick i olika ämnen, exempelvis historia och naturvetenskap, men inte utifrån ämnesperspektiv utan genom teman, säger Maria Bengtsson Hurtig på sitt entusiastiska och energiska sätt.
Hon menar att förskoleklassen måste vara inkännande med höga mål, men att det gäller att ”skruva upp volymen sakta” under läsårets gång. Apropå att förskoleklasserna på Kyrkskolan jobbar med rymden nu, säger hon att eleverna lär sig om solsystemet, om den värmande solen. Det går lätt att koppla till vattnets kretslopp, som är nästa tema, och då förstår de saker även om miljön och klimatet. Kunskap ska upplevas som något intressant och lockande.
Viola Olsson, förskollärare, och Ivana Petrovic, lärare i fritidshem, delar på en av de två f-klasserna på Kyrkskolan. De vill att förskoleklassen ska vara en övergång mellan förskolan och skolan.
Ivana Petrovic samlar Darin, Felix, Alicia, Mia, Viggo och de andra i klassen innan de får <br />gå in och måla big bang. Foto: Casper Hedberg
– Den balansen hittar man mycket genom lek. Leken är viktig, särskilt i början av förskoleklassen, säger Viola Olsson.
Som hon ser det är leken grundläggande för att barnen ska lära sig det sociala samspelet i olika konstellationer och Ivana flikar in att det är en grupp barn som förmodligen ska följas åt många år framöver.
– Är det då en grupp som funkar bra och barnen känner sig trygga, då är ju förutsättningarna bättre för att de ska tillägna sig kunskap senare också, säger Ivana Petrovic.
– Leken innebär att man får sätta verkligheten åt sidan, att man får ha kontroll. Det innebär också att det inte går att misslyckas, förklarar Maria Bengtsson Hurtig.
Totalt är andelen behöriga lärare i förskoleklass 84,4 procent, vilket gör det till skolformen i Sverige med högst andel behöriga lärare. I grundskolan är andelen lärare med behörighet i minst ett av sina undervisningsämnen exempelvis bara 70,1 procent.
Utbildningsnivå för lärare i förskoleklass i Sverige 2019/2020:
Förskollärarexamen: 55,2 %
Lärarexamen: 28,4%
Fritidspedagogexamen: 3,7%
Fritidsledarutbildning: 0,4%
Siffrorna anger vilken utbildningsbakgrund den personal – behörig såväl som obehörig – som skolorna har rapporterat in som lärare i förskoleklass har, enligt SCB:s utbildningsregister.
Källa: Skolverket
Ivana Petrovic gör sitt tredje år i förskoleklass. Hon var egentligen inställd på att arbeta med äldre barn, men efter sitt första år i förskoleklass var hon helt såld.
– Det är så häftigt att få ta emot de små barnen som är förskolebarn när de börjar i augusti. I juni, tio månader senare, är de skolklara. Det är speciellt att få vara med om det, säger Ivana Petrovic.
I och med att Kyrskolan infört ett system med två legitimerade lärare i varje klass har Ivana Petrovic och Viola Olsson nu möjlighet att dela in sin klass i två mindre grupper.
– Förr var det en lärare och ibland en resurs i förskoleklass. Numera är det två likvärdiga lärare som kan reflektera och utveckla förmågan att undervisa och se till omsorgen, säger Maria Bengtsson Hurtig.
I förskoleklasserna på Kyrkskolan i Sorunda arbetar man mycket med teman. Just nu står rymden i fokus för Melany, Isabelle och Oliver. Foto: Casper Hedberg
På det sättet får de två lärarna också mer utrymme att använda sina egna kompetenser. Som när de arbetar med rymden, då skriver eleverna mycket med Viola, som är förskollärare i grunden. Och Ivana, som är lärare i fritidshem, är mer intresserad av det kreativa skapandet. Hon har också idrott och hälsa som specialämne, så idrottslektionerna är hennes.
– Teamwork gör att man kan inkludera elever mer. Och med två lärare som kan reflektera tillsammans är det lättare att förhindra att elever hamnar utanför, säger Maria Bengtsson Hurtig.
De tre pedagogerna diskuterar förskoleklassens status på Kyrkskolan och Viola menar att den blir bättre och bättre, att förståelsen för vad pedagogerna gör är större nu. Inte minst eftersom det sedan hösten 2019 är obligatoriskt för alla förskoleklasser i Sverige att arbeta med Skolverkets kartläggningsmaterial av elevers kunskaper i matematiskt tänkande och språkligt medvetande.
Maria Bengtsson Hurtig talar om vikten av att sätta in stöd tidigt i skolsystemet och om det logiska i att underlätta för elevernas kommande lärare och för eleverna själva. Kan barnen redan bokstäverna blir det också enklare att knäcka läskoden.
– Gör man ett bra jobb i förskoleklass, då kan man lyfta hela den svenska skolan, säger Maria Bengtsson Hurtig.
Innan eleverna ska börja med sina versioner av big bang ska de signera sina målningar. Ivana Petrovic visar hur de ska göra. Foto: Casper Hedberg
Ivana Petrovic är med förskoleklassen under dagen och följer sedan med barnen till fritids och menar att det ger en väldigt naturlig övergång. Inte minst kan hon berätta för föräldrarna hur hela dagen har varit när de hämtar barnen på eftermiddagen.
– Jag tänker också att hela sättet att lära på i förskoleklass är närmare fritidspedagogiken än ettan, tvåan och trean. Så för mig som jobbar i båda verksamheterna blir det väldigt naturligt, tycker Ivana Petrovic.
Viola Olsson har en ferietjänst som inkluderar tio timmarnas förtroendetid i veckan, medan Ivana Petrovic har en uppehållstjänst.
– Några av oss lärare i fritidshem har det. Vi är lediga samma lov som de andra pedagogerna men ”tjänar ihop” lönen under loven genom att få ut en procentuellt mindre del av vår lön varje månad. Medan lärarna jobbar fler timmar för att kunna vara lediga på loven, säger Ivana Petrovic.
Harneet är noggrann och vill att det ska bli så bra som möjligt när hon gör sin målartolkning av big bang. Foto: Casper HEdberg
Planeringstid tillsammans skulle de dock vilja ha mer av, inte minst för att hinna utvärdera det arbete som görs. Ivana, som även är arbetslagsledare på fritids, har 40 minuter egen tid i veckan och 45 minuters mentorstid tillsammans med de andra lärarna i förskoleklass.
I klassrummet exploderar rymdkreativiteten en stund.
– Shit vad coolt det blir, utbrister Lukas och runt honom ropas det efter mer diskmedel.
Andra har redan lämnat sina bord, tvättat sig och börjat leka med olika sorters klossar. Någon säger att hens konstverk ser ut som en svävande saltgurka.
Vi tog reda på vad som är viktigt för lärare i förskoleklass genom att ställa frågan i Facebookgruppen ”Pedagog i förskoleklass” med drygt
16 000 medlemmar. Här är ett urval av alla svar vi fick.
LÄS ÄVEN
Fackets krav när grundskolan kan bli tioårig
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.