
Lärande i förskoleklass ska göras med fantasi och kreativitet. Här får Kajsa får lära sig att skriva bokstaven B. Foto: Malin Grönborg
Förskoleklass i förändring
Efter 17 år som lärare i fritidshem bytte Pia Kollberg bana och började undervisa i förskoleklass. För att få rätt kompetens håller hon nu på att vidareutbilda sig.
– Jag älskar mitt jobb. Det är den perfekta blandningen mellan lek och undervisning, säger hon.
B – ett streck och två magar. Det kan vara en krånglig bokstav att lära sig när man är sex år. Pia Kollberg visar på tavlan hur den ska skrivas. Hon undervisar barnen i förskoleklass på Böleängsskolan i Umeå. Här har Pia jobbat i tre år, men har mycket längre erfarenhet än så.
– Jag har arbetat inom skolan i 20 år och är utbildad lärare i fritidshem, men jag älskar att jobba i förskoleklass. Det är den perfekta blandningen mellan lek och undervisning, säger hon.
Pia upplever att förskoleklassen ”skolifieras” allt mer, exempelvis är det numera obligatoriskt att alla barns kunskaper inom matematik och svenska ska kartläggas. Då känner hon också att hon vill höja sin egen kompetens.
För att få rätt behörighet tog hon tjänstledigt under förra läsåret för att studera läs- och skrivinlärning. Plugget kombinerade hon med ett äventyr när hon och familjen bytte vardagen i Umeå mot ett år på Malta.
– Min man kunde arbeta därifrån och jag studerade på distans via Mittuniversitetet.
Pia Kollberg har nu skickat in sina intyg för validering och har redan fått veta att hon tack vare sin gamla fritidspedagogutbildning har möjlighet att undervisa i flera ämnen upp till årskurs sju.
Hon säger att det pågår en diskussion i sociala medier bland lärare i förskoleklass som känner sig oroliga för att mista sin behörighet om grundskolan blir tioårig och F görs om till 1.
– Jag läser vidare för att jag vill känna att jag har rätt kompetens där jag är. Det är egentligen bara för min egen känsla – att veta att jag är kompetent på mitt jobb och få en licens. Jag har hittat mitt drömjobb och vill verkligen vara kvar i förskoleklass. Därför har jag även sökt VAL (vidareutbildning av lärare) till våren så att jag blir färdig F-3-lärare. Kommer det sedan ett krav på att alla ska ha den kompetensen så känns det lugnt för mig, säger Pia Kollberg.
Lärande i förskoleklass ska göras med fantasi och kreativitet. Här får Kajsa får lära sig att skriva bokstaven B. Foto: Malin Grönborg
Hon menar att det finns både för- och nackdelar med regeringens utredning att göra grundskolan tioårig.
– För oss lärare i förskoleklass är det bra, för nu ser vår verksamhet väldigt olika ut i olika kommuner. Med en tioårig grundskola blir det mer lika för alla. Samtidigt har jag en rädsla för att förskoleklassen ska blir för skollik. Många barn kanske inte klarar det. Sexåringar i dag får en mjukare start in i skolan.
Hennes många år på fritids har gett mycket erfarenhet som hon har användning för även i förskoleklass. Framför allt handlar det om lekfullhet och praktiska övningar.
– Jag har en grej jag kallar för ”lata fröken”. Då sätter jag mig på en stol och dricker kaffe och säger att jag är trött och inte orkar baka som vi planerat, utan de får baka själva. På ett lekfullt och kreativt sätt får de öva på att använda decilitermått och matskedar. Sedan har vi chokladbollsfika. Jag älskar verkligen den blandningen av lek och undervisning.
Det hon vill att sexåringarna ska få med sig från sitt år i förskoleklass är att kunna lyssna på varandra, räcka upp handen när de vill säga något och titta på den som pratar.
– Det är rätt grundläggande saker. Barn i dag kan så mycket, men förskoleklass handlar även om att fånga upp dem som behöver extra stöd. Det är också viktigt för oss att få ihop gruppen så att de är trygga med varandra.
För att bli behörig att undervisa i förskoleklassen behöver du något av följande:
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
De ska ta f-klassen till högre höjder
Fackets krav när grundskolan kan bli tioårig
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.