Boktips: Så kan du arbeta med övergångar

Linda Hallberg är specialpedagog och enhetschef i barn- och elevhälsan, och en av författarna bakom nya boken ”Övergångar i fritidshemmet”.

Specialpedagogerna Linda Hallberg och Anna Borg har skrivit en bok om de dagliga övergångar som fritidselever möter.

– Den handlar om alla de övergångar som fritidshemmets elever ställs inför i sin vardag, exempelvis mellan skoldag och fritids, till och från mellanmål eller inom fasta och fria aktiviteter. Den beskriver också hur man systematiskt kan arbeta för att främja goda övergångar och erbjuder mallar som hjälper till att kartlägga en övergångsfråga, säger Linda Hallberg.

Varför ville ni skriva boken?

– Både Anna och jag handleder personal i fritidshemmets verksamhet och har identifierat att många utmaningar som elever och personal hanterar är kopplat till just övergångar. Vi har också sett att de som arbetar aktivt med övergångar ofta kommer framåt i sitt arbete. Vi vill dela med oss av den kunskap vi tillägnat oss i samarbetet med olika fritidshem. Vår förhoppning är att den ska inspirera fritidshem att ta sig an och arbeta med övergångar.

Vilka övergångar i fritidshemmet brukar vara de mest utmanande?

– Det är väldigt olika. Det varierar också under ett läsår vilka övergångsfrågor som är mest intressanta att arbeta med. Därför har vi skrivit boken så att man kan välja om man vill läsa den från pärm till pärm, eller bläddra fram till just det kapitel som kan underlätta tankarna om hur man kan ta sig an en speciell övergång. Exempelvis så kan kapitlet om lovfritids vara extra intressant i planeringen inför sommaren när barn från förskolan ska börja förskoleklass eller olika fritidshem
slås samman under några veckor.

Vem vänder sig boken till?

– Boken vänder sig främst till alla som arbetar i fritidshemmet, men också till skolledning, elevhälsan och lärare som arbetar tillsammans med fritidshems­personal.