Fritidspedagogiks enkät har besvarats av 809 lärare i fritidshem.
Till startsidan
Karin Lager, forskare vid Göteborgs universitet, är inte förvånad över det stora missnöjet med fritidshemmets lokaler. En lärare i fritidshem skriver: ”Det känns mest som att vi lånar klassrummen på eftermiddagen.” Illustration: Emma Hanquist.
Lokalhaveriet
Varannan lärare i fritidshem har lokaler som passar dåligt för verksamheten. Störst missnöje finns bland dem som håller till i klassrum och korridorer, visar Fritidspedagogiks undersökning.
– Det blir svårt att klistra in något i en miljö som är planerad för något annat, säger forskaren Karin Lager.
Endast var femte lärare i fritidshem har möjlighet att arbeta i egna, fristående lokaler. En av tre fritidslärare håller till i klassrum och korridorer och de övriga delar utrymmet med skola och förskoleklass, visar tidningen Fritidspedagogiks undersökning.
Drygt 17 procent av de svarande anger att lokalerna fungerar mycket dåligt för fritidshemmets verksamhet och 33 procent svarar ganska dåligt.
Ett vanligt problem som lärarna i fritidshem tar upp är att det inte går att arbeta långsiktigt och ha material framme då man håller till i klassrum och alltid måste plocka undan efter sig. En annan svårighet är att det är trångt.
Så här skriver ett par lärare i fritidshem i enkäten:
”Klassrummen är anpassade efter skolans verksamhet och inte alls för fritids. Det känns mest som att vi lånar klassrummen på eftermiddagen. Ibland behöver vi till och med be om lov för att få vara där. Vilket har resulterat i att vi har mycket uteverksamhet.”
”Vårt fritidshem är en hall, det är placerat i mitten av skolan där andra lärare och elever ständigt passerar igenom. Har vi tur får vi låna ett klassrum där vi kan erbjuda filmvisning.”
Karin Lager, docent i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet, har forskat om fritidshem och lokalernas betydelse. Hon är inte förvånad över att så många fritidslärare är missnöjda med förutsättningarna.
– Det finns några få som kämpar på med bra eller hyfsade förutsättningar lokalmässigt. Men många är förpassade till klassrum eller korridorer som inte är förberedda för fritidshemmets verksamhet.
Fritidspedagogiks enkät har besvarats av 809 lärare i fritidshem.
Hur kommer det sig att det ser ut så här?
– Jag tror att vi fortfarande brottas med okunskap om vad ett fritidshem är och vad verksamheten behöver för förutsättningar för att kunna bedriva det pedagogiska arbetet. Jag märker det när jag har kurser med rektorer om att leda och organisera fritidsverksamhet. Kursen är ett stort uppvaknande för många rektorer. Innehåll om fritidshem ingår inte i den grundläggande rektorsutbildningen, svarar Karin Lager.
På frågan om vad som främst brister i lokalerna är de vanligaste orsakerna:
”Eftersom vi håller till i klassrum kan vi inte arbeta långsiktigt eller ha material framme”, ”hög ljudnivå” och ”få valmöjligheter när det gäller rum”. Drygt hälften av fritidslärarna har valt att kryssa i de tre svarsalternativen.
Karin Lager, forskare vid Göteborgs universitet.
Karin Lager nämner några faktorer som kan påverka så att fritidshemmen får bättre lokaler. Rektorer, skolchefer och skolpolitiker är nyckelpersoner. Fler behöriga fritidslärare kan också ge effekt.
– En stor andel av de som jobbar på fritidshemmen kan inte uppdragen. En behörig lärare i fritidshem bör ha större förutsättningar att argumentera utifrån uppdraget och barns rätt till utveckling och lärande.
Vilka delar i läroplanen blir lidande när inte fritidshemmet har ändamålsenliga lokaler?
– Jag tror att de flesta delarna blir lidande. Konkret kanske vi tänker på de skapande och kreativa delarna. Jag brukar säga att fritidspedagogiskt arbete är kladdigt, kletigt, tar mycket plats och behöver finnas framme över lång tid. Med delad lokal blir man hänvisad till att arbeta med material som inte lämnar spår efter sig, som pärlplattor eller annat.
Karin Lager ger ett exempel på en skapande process som kunde genomföras med egna lokaler och tillgång till material. Barnen på ett fritidshem byggde en stor riddarborg med hjälp av papier-maché. Det skedde då skolan hade ett tema om riddare. Borgen stod sedan kvar på en central plats i fritidshemmet och utvecklades till olika miljöer och lekar under tid.
– De processerna hade man missat om man alltid måste plocka undan efter sig.
Karin Lager betonar att en egen lokal skapar en identitet för barngruppen. ”Det här är vi på vårt fritidshem med våra saker. Här kan jag lära och utvecklas och skapa en meningsfull fritid.”
– Hela den identiteten uteblir om man inte har en lokal för det. Då blir även de andra delarna för fritidshemmet svåra att genomföra. Grundförutsättningarna saknas.
Krävs det egna lokaler för att kunna bedriva bra och ”rätt” verksamhet?
– Man kan vända på frågan. Är det en fritidshemsverksamhet om det inte finns ett fritidshem? Det blir svårt att klistra in något i en miljö som är planerad för något annat. Men bara en egen lokal i sig innebär inte god verksamhet utan personal behövs som skapar olika lärmiljöer, som inspirerar barnen.
Ett kök är en viktig tillgång för fritidshemmet, menar Karin Lager. Dels för att kunna experimentera med tillgång till vatten, dels för att kunna laga mat eller baka.
– Jag skulle vilja se att man tog större ansvar för mellanmålet som en pedagogisk verksamhet och inte som en utfodring.
Bristen på kontinuitet i skolan menar Karin Lager drabbar både fritidshemmets verksamhet och övrig undervisning.
– I skolans värld hör man alltid hotet om hösten. Det är alltid förändringar på gång. Man blir av med lokaler, blir av med personal och får större barngrupper. Det tror jag söndrar skolans all verksamhet.
Fler röster ur Fritidspedagogiks enkät:
”Vi kan inte röja som vi vill eftersom vi delar lokaler med skolan. Vi måste städa efter varje aktivitet och kan inte ha längre projekt som kan få stå.”
”Vi har stora, bra lokaler men på grund av bemanning så kan vi inte vara närvarande i barnens lek som ibland/ofta tar en negativ vändning med mycket stök. Då måste vi stänga till om rummen och missar möjligheten att sprida ut eleverna.”
”Att 50 elever ska befinna sig i en korridor utan chans att möblera för fritidshemmets behov är undermåligt.”
”Tre små klassrum, varav ett är anpassat till fritidsverksamhet. Det är trångt och en toa till cirka 50 elever på tredje våningen.”
”Det fungerar ganska bra på grund av att klasslärare och fritidspersonal jobbar bra ihop som ett team och hittar lösningar för att få det att fungera för elevernas skull.”
”Eleverna är ständigt i skolmiljö vilket minskar möjlighet till rekreation.”
”Barnen får ingen trevlig miljöförändring från skola till fritid i verksamheten. Vi pedagoger har också svårt att utföra vissa saker tillsammans med barnen på grund av detta. Till exempel kolla på film på ett mysigt sätt, pyssla utan att stressa med städning, inget rum finns för vila eller rekreation som flera behöver. Vi har heller ingen plats för dockskåp och tillbehör, så det står i korridoren.”
”Vi håller till i en nybyggd skola som är ganska anpassade till båda verksamheterna. Det man saknar är att kunna spara typ legobyggen och dylikt i flera dagar!”
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.