Bokprojeket svetsade samman barngruppen

I sitt arbete med hållbara relationer utgick pedagogerna från barnböckerna ”Kung Älg”, ”Ugglan tar semester och ”Igelkotten klarar sig själv” av Ulf Stark och Ann-Cathrine Sigrid Ståhlberg (Ikea). Foto: Hasslebo förskola

Behovet av att stärka samspelet och skapa en vi-känsla i barngruppen ledde till en egen bok om hållbara relationer med naturen och varandra.

Syftet med projektet ”Hoppfulla steg för vår planet” var att medverka till att barnen skapar nära och hållbara relationer med naturen, materialen och varandra.

I sagans värld och med litteraturens hjälp fann Hasslebo förskola i Eslöv styrkan och en gemensam referensram i sitt utforskande kring hållbar utveckling med fokus på den sociala dimensionen. Pedagogerna har utgått från barnböckerna ”Kung Älg” och ”Ugglan tar semester”. Böckernas karaktärer, Älgen och Ugglan, välkomnades i förskolan och alla tog ansvar för att de skulle trivas.

Djurvännerna blev värdefulla redskap under hela processen med att skapa gemenskap, samsas, ta hand om varandra och skapa band med djur och natur.

”Processen blev ett minne för livet”

Barngruppen gjorde också egna djur, de fick prova att skapa i olika material och gjorde en film. Deras intresse för djur fördjupades och ett arbete om fem djur tog fart.

Barnens egengjorda faktabok.

Så föddes idén att göra en egen bok! Men vad är en faktabok? Var hittar man fakta om djur? Hur vet man att det stämmer? Projektet avslutades med en stor bokfest tillsammans med vårdnadshavare och inbjudna gäster där stolta barn fick visa och berätta om sin bok.

– Hela processen blev ett minne för livet. Och att vi nu fått höra från förskoleklass att vår barngrupp är så hjälpsamma, omtänksamma och fina mot varandra är fantastiskt, säger Jessica Dahlkvist, förskollärare.