
Illustration: Getty Images
Kollegialt lärande Kollegialt lärande ses som en förutsättning för utveckling, både när det gäller själva verksamheten och personalens kompetens. Men det finns en hel del att tänka på för att få till det på rätt sätt.
Att skapa förutsättningar för kollegialt lärande i form av tid och struktur … det räcker inte. Det krävs nämligen även en speciell sorts samtal. Det påpekar Elisabeth Åsén Nordström, fil dr, författare, föreläsare och handledare.
– Det kan inte vara samma sorts samtal som man för i andra sammanhang. Kollegialt lärande kräver att man sätter ord på hur man själv tänker men också är villig att lyssna på och ta in andras uppfattningar.
Hamna inte direkt i problemlösning! Låt förståelsefasen ha sin gång först.
I dag finns en hög medvetenhet om vikten av kollegialt lärande, och det finns ett behov av att få tycka till och prata om hur det borde vara. Men det gäller också att kunna rikta blicken mot sig själv och ha mod att granska sina egna handlingar.
– Där är vi inte riktigt än, och det är här ledningen behöver jobba för att det ska fungera, säger Elisabeth Åsén Nordström. Det gäller att få fram en reflektion som leder till att man kan förflytta sig i förhållande till hur man förstår något, vad man ska sluta göra, och vad man ska börja göra i stället.
Men det är inte bara individen som ska lära utan även gruppen som helhet. Då vill det till att man också kan granska tillsammans med andra. Att kunna bidra med konstruktiva tankar och framför allt lyssna. Det är det centrala.
– Risken är att man direkt börjar tänka på sina egna erfarenheter när någon annan berättar om sina, säger Elisabeth Åsén Nordström. Så blir det ofta i vanliga samtal. Men i kollegialt lärande måste man lyssna klart för att bättre förstå hur andra förstår.
Det gäller alltså att låta förståelsefasen ha sin gång, och ha ett aktivt lyssnande för att sedan kunna gå vidare till vad som behöver göras för att lösa ett problem eller dilemma som diskuterats.
– Samtalet ska bara synliggöra, sedan ska det leda till något man ska göra, ta reda på eller testa tills nästa gång man ses. Samtalen ska alltså regna ner i olika handlingar.
I det kollegiala lärandet ska vi få syn på vad vi gör och varför. Vissa saker i en verksamhet är visserligen konstanta, men annat bör och förväntas förändras. Då gäller det att inte fastna i arbetssätt av gammal vana.
Illustration: Getty Images
– Här hjälper det kollegiala lärandet till att hålla styrfart, att vi uppmärksammar våra synsätt och vad vi egentligen gör, och varför. Sådant som inte alltid är så lätt att se i vardagen.
Elisabeth Åsén Nordström betonar vikten av att pröva sig fram, och att de brister man upptäcker ofta är det som leder till utveckling. Eftersom förskolan är i ständig förändring med ny personal och nya barn måste processen dessutom ständigt vara pågående.
– Det är alltså inte en cirkel utan en spiral, man ska hela tiden förflytta sig.
Granskande samtal mellan kollegor är inte det enda sättet att skapa kollegialt lärande. Att läsa texter om något man vill inspireras av är också en viktig del, liksom ny forskning.
Elisabeth Åsén Nordström poängterar att eftersom förskolan i dag är decentraliserad förutsätter det att pedagogerna själva ska hitta svar på sina problem. Man kan inte förvänta sig att någon ovanför i organisationen ska servera lösningar.
Kan vi variera arbetssätten? Strukturera samtal? Ta in någon utifrån som kan leda en fråga?
– Men det är en styrka att bygga horisontell kompetens tillsammans.
I möten för kollegialt lärande krävs att någon handleder samtalen – någon från förskolan eller en extern person. En som har lång erfarenhet av just handledning är Maja Lindqvist, utvecklingsstrateg och samtalsledare.
Maja Lindqvist, utvecklingsstrateg och samtalsledare.
– Den som leder samtalen ska få deltagarna att reflektera över sin egen roll i det som händer och sker, säger hon. Sedan behöver det inte alltid vara strukturerade samtal, det finns olika arbetssätt. Man kan jobba med frågorna med hjälp av rollspel eller kreativa workshops. Det viktiga är att nyttja varandras kunskap och erfarenheter.
En viktig del av att leda samtal är att sammanhangsmarkera, att förankra syftet och klargöra rollerna, som att samtalsledaren inte ska ge råd utan snarare styra upp en demokratisk arena där alla får komma till tals.
– Men det ställer också krav på deltagarna, det är de som ska driva frågorna och återkoppla på varandras arbete och också ta emot framåtsyftande återkoppling från sina kollegor, säger Maja Lindqvist. Det är även viktigt att prata om hur man ska jobba med frågorna. Kan vi variera arbetssätten? Strukturerade samtal, fiktiva berättelser? Kan vi ta in någon utifrån som kan leda en fråga? Om man gör så här minimeras risken för missuppfattningar.
Ett problem Maja Lindqvist stött på är att personal säger att ”vi har inte tid med det här”.
– Då handlar det om att man inte riktigt förstår det positiva med att arbeta med kollegialt lärande, eller att verksamheten inte har organiserats så att de kan komma ifrån sitt arbete för att delta. Det är tyvärr vanligt att viljan finns men inte förutsättningarna.
Förutom tid och struktur krävs reflektion. Risken är annars att man endast pratar om svårigheter och sedan ger råd om hur de ska lösas.
Professor Andy Hargreaves och lärarutbildare Michael T. O’Connor har i sina fallstudier formulerat tio principer för professionell kollegialitet. Här är några av dem:
Kollektiv kapacitet. Det finns en övertygelse om att vi tillsammans kan göra skillnad för våra elever, oavsett förutsättningar.
Kollaborativt undersökande. Lärarna utforskar rutinmässigt problem, frågor eller skillnader i sin praktik tillsammans för att förbättra eller förändra sina metoder.
Kollektivt ansvar. Lärarna har en ömsesidig skyldighet att hjälpa varandra. Och alla elever är våra elever.
Gemensamt arbete. Består i att undervisa som lärarlag, planera tillsammans, genomföra gemensam aktionsforskning, ge strukturerad återkoppling, kollegial granskning och att diskutera elevarbeten.
Ur boken ”Professionell kollegialitet – om att utveckla lärares samarbete” (Studentlitteratur)
– Reflektion bidrar till att man inte kommer in på lösningar direkt utan i stället får möjlighet att se frågorna ur andra perspektiv än det egna. I stället för att vara för problemorienterad och fastna i att endast tala om svårigheterna är det bättre att titta på vad som faktiskt fungerar, undantagen.
Ett kollegialt lärande utifrån en riktigt god struktur innebär också viss dokumentation av samtalen.
– Men det ställer också krav på tid, så det är jätteviktigt att förskollärare och barnskötare får rätt förutsättningar för att kunna jobba på det sättet.
Slutligen slår Maja Lindqvist ett slag för experimenterandet som ett led i det kollegiala lärandet, att pröva en tanke i vardagen på förskolan:
– Kanske går det åt pipan, men ska vi utveckla vårt arbetssätt måste det bli fel ibland. Det är det vi lär oss av.
Elisabeth Åsén Nordström utvecklar sina tankar i boken ”Kollegialt lärande genom pedagogisk handledning och lärande samtal”, och i ett kapitel i en nyligen utkommen antologi ”Vad säger forskningen om svensk förskola”.
Maja Lindqvist är författare till böckerna ”Elevhälsoarbete för specialpedagoger – en handbok”, samt ”Kollegialt lärande – att handleda i skolans värld.
Praktisk handbok i kollegialt lärande – leda utvecklingsarbete i skola och förskola
Annika Cederberg-Scheike (Studentlitteratur)
Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan
Karin Alnervik, Per Alnervik (Liber)
Kollegialt lärande – att handleda i skolans värld
Maja Lindqvist (Studentlitteratur)
Allt ljus på teamet – en handbok
Maria Åkerlund, Christian Jacobsson, Mette Sandahl, Mattias Wihlborg (Natur & Kultur)
Nyfiken på ögonblicken – ögonblicksforskning och kollegialt lärande i förskolan
Elizabeth Florez, Katrin Harrysson (Komlitt)
Professionell kollegialitet – om att utveckla lärares samarbete
Andy Hargreaves, Michael T. O'Connor (Studentlitteratur)
Kollegialt lärande – resan mot framtidens skola
Ulf Blossing, Ann-Christine Wennergren (Studentlitteratur)
Kollegialt lärande genom pedagogisk handledning och lärande samtal
Elisabeth Åsén Nordström (Liber)
Att leda från mitten: lärare som driver professionell utveckling
Karin Rönnerman, Christine Edwards, Peter Grootenboer (Lärarförlaget)
Kollegialt lärande i praktiken: kompetensutveckling eller kollektiv korrigering?
Lill Langelotz (Natur & Kultur)
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.