Nivågruppering
När kunskapsklyftorna och klasserna växer offras såväl starka som svaga elever – och läraren som slits mellan dem. Hela 83 procent av lärarna anser att det är dags att nivågruppera elever, visar Ämneslärarens granskning. ”Idén att alla alltid ska gå i samma klass är fin i teorin, men i verkligheten går lärarna på knäna”, säger musikläraren Hanna Sleumer.
Nivågruppering
Lärarnas vädjan: Låt oss nivågruppera eleverna!
Fokus Stor granskning: Därför vill 8 av 10 lärare dela upp elever i nivågrupper.
Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket
Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.
Skolverket har svängt – utan att berätta
Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.
Alla lyfter med nivågrupper i matte och engelska
Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.
Lärarna larmar: ”Vi sviker hela gruppen”
Fokus Här vittnar tio lärare om varför de vill nivågruppera eleverna.
Här lyfter alla med nivågrupper i musik
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Hampus Jarnlo: Nivågrupper är bättre än att inte hänga med alls
Krönika Redaktören om att det värsta stigmat är att inte förstå.