Debatt: Musikämnet kan trängas undan när läroplanen görs om

”Om vi verkligen menar allvar med kunskap för alla måste vi våga bredda begreppet. Kunskap är inte bara att slippa problem, utan att kunna utvecklas, skapa, samarbeta och känna att man duger”, skriver musikläraren Karin Hassle.
Debatt Musikämnet riskerar att trängas undan när läroplanen görs om. Det är en farlig förenkling, skriver musikläraren.
Regeringens nya utredning ”Kunskap för alla” vill stärka fokus på läsning, skrivning och räkning. Det är självklart viktiga färdigheter. Men när kunskap reduceras till det som går att mäta i prov riskerar vi att förlora de ämnen som faktiskt gör att fler elever kan lära – inte bara slipper misslyckas.
I skoldebatten talar vi ofta om vad elever ska slippa: stök, mobbning, brist på fokus. Men glädjen i skolan handlar inte om att slippa, utan om att kunna. När en elev med NPF som kämpar i helklass får greppa en trumma och hålla rytmen, då sker lärande. När en nyanländ elev inte hittar orden men sjunger dem i en sång, då öppnas dörrar till språket. När en blyg elev vågar ta ton inför andra, då växer självkänslan.
”Farlig förenkling”
Forskning visar att musik och andra estetiska ämnen stärker både arbetsminne, koncentration och språkutveckling (till exempel Skolverket 2019: Musik som resurs för lärande och Malmö universitet 2022: Musik och språk). Ändå riskerar musikämnet att trängas undan när läroplanen görs om. Det är en farlig förenkling. Musik är inte ett ”mellanting” mellan de viktiga ämnena – den är en del av kunskapen.
Vi behöver också tala klarspråk om förutsättningarna. I stora klasser, med låg lärartäthet, får inte alla elever chans att lyckas. Att vänta till 2028 innan nya stödinsatser införs är att lämna en hel generation i sticket. Vi vet redan nu att små grupper och fler vuxna gör skillnad – inte minst för de elever som annars riskerar att hamna utanför. Och vi vet att kostnaden för att inte ge stöd blir betydligt högre för samhället längre fram.
”Ge oss förutsättningar”
Om vi verkligen menar allvar med kunskap för alla måste vi våga bredda begreppet. Kunskap är inte bara att slippa problem, utan att kunna utvecklas, skapa, samarbeta och känna att man duger.
Politiker och skolledare – ge oss förutsättningar att undervisa i rimliga grupper och ge musiken och de andra estetiska ämnena den plats de förtjänar. Det är ingen lyx. Det är en nödvändig investering i framtiden.
LÄS ÄVEN
Debatt: Utan elevens val har skolan blivit torftigare
Debatt: Reformen slår hårt mot praktisk-estetiska ämnen
Debatt: Musikundervisning i helklass är en omöjlighet