Debatt: Skolinspektionen blundar för usel slöjdundervisning

Slöjdläraren David Bloom sågar Skolinspektionen.

Jag blir både förvånad och frågande varför denna myndighet ”släpper igenom” skolor som så uppenbart prioriterar bort vissa ämnen för att spara pengar, skriver slöjdläraren.

Skolinspektionen ska vara den myndighet som säkerställer att alla elever får den goda utbildning de har rätt till! Jag ställer mig frågande till Skolinspektionens ambitioner och kompetens då jag under de senaste årtiondena upplevt en försämring kring de praktiskt-estetiska ämnenas möjligheter till utveckling, och framför allt inom slöjdämnet som jag själv undervisat i sedan 1990.

Allt fler elever som byter skola kommer till mig i slöjdsalen och vittnar om den undermålighet som bedrivits under deras tidigare skolgång (oftast från åk 3 och framåt). Det finns skolor som varken har slöjdsal eller utbildade lärare, inte heller lämpliga verktyg och material. Många gånger har de inte haft någon regelbunden slöjdundervisning över huvud taget. Otaliga är de exempel jag blivit varse kring upplägg som ska föreställa slöjdundervisning. För flera år sedan framförde jag kritik mot en skolkoncern som skickade iväg sina elever på några hantverksdagar i Småland och betade av all slöjdundervisning på ett bräde, vid ett och samma tillfälle. Skolinspektionen vet att detta strider mot läroplanen men sitter ändå tyst i båten. Detta pågår år efter år utan åtgärder. Varför?

”Trollar bort” kostsamma ämnen

Idag finns många sätt och upplägg som skolor använder för att ”trolla bort” kostsamma praktiska ämnen, trots att vi vet enligt all forskning, hur viktigt det är att eleverna jobbar med de teoretiska och praktiska ämnena i kombination för att nå målen.

I en tid då behovet är större än någonsin att elever får möjlighet att jobba med praktiska uppgifter i skolan känns det både fel och märkligt att Skolinspektionen inte tar hänsyn till läroplanens praktiska delar, som har tydliga och långtgående krav på hur bland annat slöjdundervisningen ska bedrivas. Det är lite av ett mysterium men också ett svek mot alla dagens elever.

Skolinspektionen lyder under regeringen och deras tillsynsmyndighet, Statskontoret! Min fråga är när någon av dessa myndigheter ska granska Skolinspektionens arbete?

Med tanke på all den kraft och energi som finns hos mina kollegor och all framtidstro som finns i våra elever så måste vi kunna ställa krav på Skolinspektionen och ställa krav på deras uppdrag som är avgörande för elevernas utveckling.

”Förvånad och frågande”

Jag blir både förvånad och frågande varför denna myndighet ”släpper igenom” skolor som så uppenbart prioriterar bort vissa ämnen för att spara pengar.

Hade svensk bilprovning jobbat på samma sätt som Skolinspektionen och dess förhållande till de praktisk-estetiska ämnena så hade de kunnat godkänna bilar utan vare sig bromsar eller avgassystem. Skillnaden är att konsekvenserna syns tydligare och tidigare i trafiken. Skolinspektionens felaktiga handhavande kan alltid beskyllas som ett ”samhällsproblem” tio år i efterhand.

Jag anser det viktigt att uppmärksamma både föräldrar och barn på ett problem som innebär långtgående konsekvenser för elevernas utveckling! De behöver ställa krav på att de praktisk-estetiska ämnena får samma uppmärksamhet som övriga ämnen i skolan och att Skolinspektionen ser till att läroplanen följs.

David Bloom, slöjdlärare Gantofta skola

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren

LÄS ÄVEN

Debatt: Slöjd blir ett allt farligare ämne i skolan

Söderberg: De yngsta får en egen dator – men ingen slöjd

Många nya slöjdsalar håller inte måttet

Debatt: Slöjdämnet har reducerats till glorifierat pyssel