Debatt: Reformen slår hårt mot praktisk-estetiska ämnen

Pernilla Bergman Fridén, vice ordförande, och Janet Ericsson, ordförande, Bildlärarnas Riksförening.
Debatt De praktisk-estetiska ämnenas legitimitet riskerar att gå förlorad när grundlärare/fritidslärare med praktisk-estetisk inriktning i allt högre grad tar över de praktisk-estetiska lärartjänsterna, skriver debattörerna.
Bildlärarnas Riksförening ser en negativ utveckling av bildämnets legitimitet. Idag övertas de praktisk-estetiska lärartjänsterna i allt högre grad av grundlärare/fritidslärare med praktisk-estetisk inriktning – vilket betyder att ämnesutbildningen delas upp på fritidsverksamhet och undervisning. Det saknas regelverk kring dessa tjänster vilket öppnar för tjänstefördelningar som inte är anpassade för ämnets behov. Hur ska läraren garanteras tid för planering, utvecklingsarbete, institutionsvård, bedömning och feedback? Vad förväntas läraren göra med ämnet om det saknas tid att utföra uppdraget fullt ut? Hur tänker Skolverket kring denna problematik?
Begränsad ämnesutbildning
Grundlärares begränsade ämnesutbildning påverkar också ämnets legitimitet och kunskapsinnehåll då grundlärare/fritidslärare har en betydligt kortare ämnesutbildning jämfört med ämneslärare. Detta riskerar att exempelvis bildämnet omvandlas till ett rent praktiskt ämne med standarduppgifter där eleverna lär sig arbeta utifrån förlagor. Bildämnets hela syfte förändras där en kanon av praktiska övningar slår ut bildkommunikation, visuell kultur, kreativt och reflekterande tänkande – just på grund av begränsad ämnesutbildning!
Bildämnets potential – innefattar träning och utveckling av ett kritiskt förhållningssätt – vilket är grundläggande för all högre utbildning. Det är också en demokratisk rättighet att få träna detta i en demokratisk skola – för samtliga elever. Denna rättighet fullföljs inte i de två betänkande som nu presenterats, ”Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande”, SOU 2025:19 samt ”Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkenas attraktivitet” SOU 2025:26.
”Detta är en nedmontering”
Bildämnet behöver MER TID i timplanen – inte kortare lektioner, inte större undervisningsgrupper, inte ofullständig utrustning och lokalbrist, eller lärare som saknar relevant utbildning anpassad till ämnets innehåll! DETTA ÄR EN NEDMONTERING AV PRAKTISK-ESTETISKA ÄMNEN!
Att teoretiska ämnen traditionellt sett kan ha en högre status bland allmänheten bör inte betyda att skolhuvudmännen tillåts utnyttja denna felaktiga föreställning om ämnens hierarkiska ordning. Vilket vi ser tydliga tecken på både vad gäller det som tidigare nämnts ovan. Också i lönekuverten har det skett en ojämlik utveckling.
Men det är inte enbart kunskapsteoretiska insikter som saknas i de beslutsfattande nivåerna. Det finns också en ekonomisk vinst, man bortser ifrån. Vetenskaplig forskning visar på vikten av praktisk kunskap och reflekterande arenor i skolan. De praktisk-estetiska ämnena marginaliseras nu och kan komma att sakta tyna bort då ämneslärare manövreras ut från den nya ”faktaskolan/kunskapsskolan”.
Janet Ericsson, ordförande, och Pernilla Bergman Fridén, vice ordförande, Bildlärarnas Riksförening
LÄS ÄVEN
Debatt: Praktisk-estetiska lärare har orimliga arbetsvillkor
Debatt: Musikundervisning i helklass är en omöjlighet