Debatt: Musiklärarens verklighet är brutal

Karin Hassle är musiklärare och specialpedagog, verksam i Stockholm.

Verkligheten är brutal: ljudnivån i en klass med trettio elever kan bli övermäktig innan lektionen ens börjat. Att nå kursplanens mål under de förutsättningarna är som att försöka lära trettio elever cykla – i ett förråd, skriver musikläraren.

Skolverkets egen expert, Guro Gravem Johansen, slår i de nya ämnesspecifika instruktionerna fast att musik är skolans hjärta – en plats där tanke, känsla och handling förenas. Samtidigt läggs musiklärarutbildningar ner, undervisningstimmar minskar och klasserna blir allt större. Det är en skarp kontrast: medan Skolverket visar vägen mot fördjupning, drar politiken åt motsatt håll.

Musikämnet beskrivs ofta som ett andningshål – något som ska vara roligt, men inte nödvändigtvis viktigt. Men där andra ämnen beskriver världen, låter musiken oss uppleva den. Det är i musikrummet elever lär sig lyssna, samspela, tolka och skapa mening – förmågor som hela samhället säger sig behöva mer av.

Plats för delaktighet

I musikrummet möts alla: den som längtar efter struktur och den som längtar efter frihet. För elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är musiken ofta den enda plats där delaktighet blir möjlig.

Men verkligheten är brutal: ljudnivån i en klass med trettio elever kan bli övermäktig innan lektionen ens börjat. Att nå kursplanens mål under de förutsättningarna är som att försöka lära trettio elever cykla – i ett förråd. Alla försöker trampa och hålla balansen, och man som lärare försöker hinna få alla att hitta pedalen.

Skolans hjärta tystnar

Det är en träffande bild, men också en smärtsam sanning. När jag undervisar i halvklass märks skillnaden direkt. Rummet andas. Eleverna hittar sin rytm innan det går för fort. Jag hinner se blicken, möta handen som tvekar, förklara innan kaoset tar över. Det är inte lyx – det är förutsättningen för att undervisningen ska fungera.

Om Sverige menar allvar med att vara ett musikland måste politiken börja där musiken börjar – i skolan. Musiken är inte skolans paus – den är dess puls. Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.

Karin Hassle är musiklärare och specialpedagog, verksam i Stockholm

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren

LÄS ÄVEN

Debatt: Musikläraren om politikernas orimliga krav

Debatt: Musikämnet kan trängas undan när läroplanen görs om

Debatt: Dyrare i längden att inte satsa på mindre elevgrupper

Debatt: Utan elevens val har skolan blivit torftigare

Debatt: Musikundervisning i helklass är en omöjlighet

Debatt: Musiklärare tvingas ständigt till nya misslyckanden