
Kolrosning, eller kaffegraffiti som Jögge kallar det, innebär att man färgar in karvsnittet med kaffepulver och linolja. Foto: Bild Gates (Per Björklund och Philip Tolgén)/Natur och kultur
Praktiska tips Gör en ”tag” i smörkniven eller testa kaffegraffiti! Slöjdaren Jögge Sundqvist beskriver det mångtusenåriga karvsnittets historia och inspirerar till moderna uttryck i sin nya bok.
Skureut, det är vad slöjdaren och träslöjdskonstnären Jögge Sundqvist skulle vilja kalla den folkliga slöjdteknik han nu gett ut en hel bok om. Men traditionen är gammal och begreppet karvsnitt, troligen från tyskans kerf som betyder kurva, är vedertaget så han rättar sig i ledet. Och ska vi hålla oss till rätt benämningar så torde ”träslöjdsguru” vara en mer korrekt beskrivning av Jögge Sundqvist själv, efter att ha varit den svenska träslöjdens frontfigur under flera decennier.
Boken ”Karvsnitt” är Jögge Sundqvists tredje bok. Här går han igenom de fem olika grundteknikerna som finns inom den folkliga slöjdens mönsterskärning. Med tydliga bilder, beskrivningar och kapitelindelningar är det en gedigen handbok som placerar den skurna mönstertraditionen i både sin historia och samtiden.
– När du lärt dig de fem grunderna kan du göra vad du vill! Jag uppmuntrar till att titta på gamla mönster och omforma dem till något som är nytt och eget. Det är det jag gör och det jag vill inspirera andra till!
I boken lär Jögge Sundqvist ut det han kallar ”skureutgreppet”, det vill säga hur man ska hålla kniven för att få maximal styrka och kontroll. På så sätt kan man processa fram de mönster som gör föremålet unikt. Att dekorera sina föremål med karvsnitt är ett sätt att skapa relationer, både till föremålet och till den som kanske får det som gåva.
– Med ett skuret mönster laddar du föremålet med en personlig signal. Det är som en ”tag” i graffitin, det är din hand som lämnat ett avtryck, ett monogram, en hälsning – ett minne. Den som ser, får och använder föremålet kommer alltid att ha en relation till det och till dig. Det är hela slöjdens kärna: vi smyckar för att kommunicera. Jag tror vi är svältfödda på den typen av föremål i vår kommersiella värld där man kan ersätta det mesta genom att köpa nytt. Men är det handgjort så är det alltid något mer, så funkar slöjd.
Jögge Sundqvist menar att träslöjden i skolan kan locka eleverna att känna sig fria, inte minst karvsnittet. Som lärare kan man till exempel introducera kolrosning, eller kaffegraffiti som Jögge kallar det, då man färgar in karvsnittet med kaffepulver och linolja. Det är ett kul sätt att hålla traditionen levande och i utveckling.
Kolrosning, eller kaffegraffiti som Jögge kallar det, innebär att man färgar in karvsnittet med kaffepulver och linolja. Foto: Bild Gates (Per Björklund och Philip Tolgén)/Natur och kultur
– Folk har gjort saker med händerna i minst 25 000 år. Det borde finnas en genetisk tatuering i oss som gillar att hålla på med händerna. När eleverna förstår att om de lär sig en viss teknik så kan de nästan göra vad de vill sedan: gör något till någon du tycker om, förvandla en pinne till en magisk stav med hjälp av karvsnitt – det är ren lycka!
Källa: Jögge Sundqvist
LÄS ÄVEN
Profilen försiktigt positiv till NP i slöjd
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.
Forskning ”Styrdokumenten saknar vägledning.”
Fokus Idrottsläraren: Det förstärker ansvarskänslan och pushar positiva beteenden.