
Kolrosning, eller kaffegraffiti som Jögge kallar det, innebär att man färgar in karvsnittet med kaffepulver och linolja. Foto: Bild Gates (Per Björklund och Philip Tolgén)/Natur och kultur
Praktiska tips Gör en ”tag” i smörkniven eller testa kaffegraffiti! Slöjdaren Jögge Sundqvist beskriver det mångtusenåriga karvsnittets historia och inspirerar till moderna uttryck i sin nya bok.
Skureut, det är vad slöjdaren och träslöjdskonstnären Jögge Sundqvist skulle vilja kalla den folkliga slöjdteknik han nu gett ut en hel bok om. Men traditionen är gammal och begreppet karvsnitt, troligen från tyskans kerf som betyder kurva, är vedertaget så han rättar sig i ledet. Och ska vi hålla oss till rätt benämningar så torde ”träslöjdsguru” vara en mer korrekt beskrivning av Jögge Sundqvist själv, efter att ha varit den svenska träslöjdens frontfigur under flera decennier.
Boken ”Karvsnitt” är Jögge Sundqvists tredje bok. Här går han igenom de fem olika grundteknikerna som finns inom den folkliga slöjdens mönsterskärning. Med tydliga bilder, beskrivningar och kapitelindelningar är det en gedigen handbok som placerar den skurna mönstertraditionen i både sin historia och samtiden.
– När du lärt dig de fem grunderna kan du göra vad du vill! Jag uppmuntrar till att titta på gamla mönster och omforma dem till något som är nytt och eget. Det är det jag gör och det jag vill inspirera andra till!
I boken lär Jögge Sundqvist ut det han kallar ”skureutgreppet”, det vill säga hur man ska hålla kniven för att få maximal styrka och kontroll. På så sätt kan man processa fram de mönster som gör föremålet unikt. Att dekorera sina föremål med karvsnitt är ett sätt att skapa relationer, både till föremålet och till den som kanske får det som gåva.
– Med ett skuret mönster laddar du föremålet med en personlig signal. Det är som en ”tag” i graffitin, det är din hand som lämnat ett avtryck, ett monogram, en hälsning – ett minne. Den som ser, får och använder föremålet kommer alltid att ha en relation till det och till dig. Det är hela slöjdens kärna: vi smyckar för att kommunicera. Jag tror vi är svältfödda på den typen av föremål i vår kommersiella värld där man kan ersätta det mesta genom att köpa nytt. Men är det handgjort så är det alltid något mer, så funkar slöjd.
Jögge Sundqvist menar att träslöjden i skolan kan locka eleverna att känna sig fria, inte minst karvsnittet. Som lärare kan man till exempel introducera kolrosning, eller kaffegraffiti som Jögge kallar det, då man färgar in karvsnittet med kaffepulver och linolja. Det är ett kul sätt att hålla traditionen levande och i utveckling.
Kolrosning, eller kaffegraffiti som Jögge kallar det, innebär att man färgar in karvsnittet med kaffepulver och linolja. Foto: Bild Gates (Per Björklund och Philip Tolgén)/Natur och kultur
– Folk har gjort saker med händerna i minst 25 000 år. Det borde finnas en genetisk tatuering i oss som gillar att hålla på med händerna. När eleverna förstår att om de lär sig en viss teknik så kan de nästan göra vad de vill sedan: gör något till någon du tycker om, förvandla en pinne till en magisk stav med hjälp av karvsnitt – det är ren lycka!
Källa: Jögge Sundqvist
LÄS ÄVEN
Profilen försiktigt positiv till NP i slöjd
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.