Krönika Om ingen kontrollerar att den garanterade undervisningstiden verkligen ges, då är den inte garanterad – bara påhittad, skriver slöjdläraren Eva Söderberg.
Garanterad undervisningstid. Garanterad. Det låter något, det inger förtroende och kvalitet på något vis. Den garanterade undervisningstiden anger den tid alla Sveriges elever som minst har rätt till, stabilt på något vis. Men ordet garanterad mister sin betydelse när man ser hur många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.
Enligt Skolverket anger timplanen lägsta antal timmar som eleverna i grundskolan garanteras undervisning i varje ämne. Så bra. Alla elever har exempelvis rätt till slöjd minst 50 klocktimmar i lågstadiet och 140 timmar i vardera mellan- och högstadiet. Vid en första anblick är det ju tydligt, mätbart och rejält men vem kontrollerar att det verkligen blir så?
Litar blint på att det sker
När regeringen utreder sjunkande studieresultat hos eleverna i den svenska skolan är det lättaste svaret att ge eleverna som inte lyckats mer undervisningstid. Men litar man då helt blint på att de får det de har rätt från första början? Helt utan att kontrollera vad som händer i andra änden av skolväsendet, där i verkliga verkligheten?
Min erfarenhet efter ett kvarts sekel i grundskolan är att det där med garanterad undervisningstid verkligen är en sanning med modifikation. Det blir lätt att följa i det egna ämnet där varje lektion räknas, de är ju så få. Låt oss säga att tre lektioner i slöjd används till annan verksamhet, det är ju inte så farligt? Tre lektioner kan låta lite på papperet, men för en elev betyder det tre förlorade tillfällen att träna en teknik, reflektera över sitt arbete eller färdigställa ett projekt. Ett tapp på tre lektioner under en termin ger ett minus på 15 procent av terminens undervisningstid och tapp blir det. Varje termin.
Det tapp jag syftar på här handlar inte om enstaka elever som har influensa, reser till Thailand eller bara skolkar. Det kan i stället handla om att skolan bestämt sig för olika mer eller mindre genomtänkta temaveckor, hela skolan ska dra i väg till skogs, simkravet i idrottens kursplan ska uppnås, skolfotografering, elevråd, internprao på skolan eller ett teaterbesök. Allt detta organiseras lokalt på skolan och om man arbetar på en skola med goa kollegor och en schysst rektor brukar det mesta gå att lösa.
NP – då går mycket undervisning upp i rök
Det gör däremot inte det tapp som Skolverket något motsägelsefullt står för; de nationella ämnesproven i några av skolans ämnen. Dessa tar enormt mycket tid både att genomföra och att rätta, något som spiller över på övriga ämnen och riskerar att särskilt drabba de ämnen som endast sker ett tillfälle varje vecka. Förutom att mängder av undervisningstid går upp i rök varje vårtermin blir det skevt när några ämnen får ett bedömningsunderlag extra på bekostnad av att andra ämnen blir av med tid och därmed får sämre möjligheter att samla underlag för korrekt bedömning. Särskilt krångligt blir det när Skolverket placerat proven på samma veckodagar under en termin. Svaret jag fått när jag lyft detta är att det är något huvudman ska se till att kompensera för. Det går naturligtvis att lösa något sånär genom att lägga alla lektioner för elevgruppen som drabbas senare än lunch, men ser alla huvudmän till att det sker?
Och till sist – vems ansvar är det att hålla koll på att ämnesundervisningen blir av? Vem ser till att denne någon gör sitt jobb? Var landar siffrorna? Detta är något jag funderat över sedan starten som lärare. Det måste väl vara så att även de som använder begreppet garanterad undervisning själva förstår att det inte är ett begrepp att lita på? Om ingen kontrollerar att den garanterade undervisningstiden verkligen ges, då är den inte garanterad – bara påhittad. Och då vilar hela idén om likvärdighet i svensk skola på luft.
Eva Söderberg är slöjdlärare på högstadiet på Glöstorpsskolan i Göteborg.
LÄS ÄVEN
Ny rapport: Mycket praktisk-estetisk undervisning ställs in
Söderberg: Insikten fick mig att lägga om min slöjdundervisning
Söderberg: Lura inte eleverna att lärande alltid är lätt!
Söderberg: Sorgligt när även nybyggda slöjdsalar är undermåliga
Söderberg: Hacka inte sönder vår viktiga planeringsvecka
Söderberg: Att pumpa ut en dator till varje elev är ingen bra idé